Jump to content

Kjøreegenskaper på glatt føre


Strutlur

Recommended Posts

Ford Kuga har bra fremkommelighet og du får stort sett raskt hjelp av ESP og ABS hvis du trenger det, men jeg ble liksom aldri fortrolig med bilen når føret var ille nok, og sist helg gikk det på skogen...

 

Det var ekstremt glatt, nybrøytet, men snøfokk slik at det var snø oppå polert kramsnø. Nesten så det var vanskelig å stå oppreist. Jeg kom inn mot en sving i rundt 40 km/t og skulle ta ned farten ytterligere i relativt god tid før svingen. Kjørestilen var helt klar defensiv. Trykker lett på bremsen, og bilen bare slipper på alle fire hjul uten at hverken ABS eller ESP slår inn, og jeg deiser i grøfta. Mildt sagt overrasket og helt hjelpeløs.

 

Tidligere har jeg forsøkt å bli kjent med Kugaen i pressede situasjoner, men jeg har aldri blitt helt klok på hvordan bilen opptrer. Med ESP inne vil bilen oftest først gå rett fram før den blir hentet inn av ESP. Når den slipper framme vil den veldig rett fram. Ved å legge opp til at bakenden skal bli med, slår den inn stort sett litt for seint i forhold til å bruke det i situasjonen synes jeg, og ESP kveler slik kjøreadferd før en får nytte av det.

 

Uten ESP vil bilen også stort sett først gå rett fram, men om det er god plass og jeg ikke trekker meg kommer etter hvert bakenden også med og bilen svinger slik som det er tenkt. Hvis jeg kjører den samme "svingen" flere ganger opplever jeg sjelden at bilen responderer likt. Stort sett vil den rett fram først, men av og til kommer også rumpa brått. Noen ganger svinger den nesten slik jeg har tenkt, mens andre ganger "snur den på 5-øringen".

 

Med FWD føler jeg at jeg kan styre svingen i mye større grad med gassen, og med BWD kan jeg definitivt gjøre det så lenge framhjulene har feste. Hadde forventet at 4WD skulle gi meg litt av begge deler, men konklusjonen er vel at jeg har fått noe helt annet, og noe jeg føler er uforutsigbart når forholdene blir ekstreme.

 

Må skynde meg å legge til at jeg ikke driver å kjører slik rundt om til daglig, men at jeg på åpne områder har forsøkt å bli kjent med bilen i fall noe slikt som forrige helg skulle oppstå. På grunn av det jeg opplever som uforutsigbarhet har jeg nok valgt å kjøre på den trygge siden mer enn den offensive, som jo er i tråd med hva seg hør og bør, men..... Har jo hørt om at når disse SUVene først slipper så.... Kan jo hende at jeg kanskje hadde snudd og kjørt hjem forrige helg om jeg ikke hadde hatt Kuga, fordi jeg hadde kjørt meg fast eller ikke kommet fram overhodet med FWD eller BWD. Hvem vet....

 

Noen tips og andre erfaringer?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjørt Kuga siden 2008 og kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din i det hele tatt. Mine biler (2008 og 2011mod) har alltid hatt trygge kjøreegenskaper, samt gitt mulighet for lek å morro når lysten har vært der. Dog har jeg alltid vært nøye med å sørge for at jeg har gode dekk på bilen, en nødvendighet selv med 4x4 oppi Finnmarka.

 

ABS skal funke uansett og full blokkering på alle fire hjul høres ut som en merkelig feil. Har du testa systemet i ettertid? 

 

Når det gjelder å kjøre aktivt med Kuga er det bare en ting som gjelder, og det er hard bruk av gassen. I og med at det er haldexsystemet, må du være agressiv på gassen for å få ut rævva.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :-)

 

Det du beskriver er det jeg forventer. Det er bare ikke slik jeg opplever det.

 

Akkurat den sitasjonen som gikk galt for min del handler nok om at det var så glatt at bilen sklei med hjulene i gang på en slik måte at sensorene ikke oppfattet at noe faktisk var galt. Har også blitt fortalt at selv ABS også blokkerer når det er glatt nok og farten er lav. Uansett, gjort er gjort, og nå funderer jeg jo på hva jeg kunne gjort annerledes (Ja, kunne jo kjørt enda saktere...)

 

ASB og ESP virker som forventet ellers.

 

En annen ting er når jeg har en stor parkeringsplass til rådighet, skrur av ESP og kjører på for å få en fin snurr. Det er da jeg ikke får det jeg forventer. Bilen går helst rett fram og begynner etter hvert å vifte svakt med rumpa selv om jeg svinger maks. Trenger jo en hel fotballbane for å få "sleivet rundt", og til slutt er jo farten så høy at jeg må trekke meg. Og så plutselig, på neste forsøk, dog sjelden, kommer bakenden tvert og bilen får en fin 4wd piruett slik jeg forventet.

 

Og på veien er det ikke snakk om å utfordre grensene når det oppleves slik. Hvis jeg "trår på" med ESP inne går den først rett fram før ESP slår inn.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :-)

 

Det du beskriver er det jeg forventer. Det er bare ikke slik jeg opplever det.

 

Akkurat den sitasjonen som gikk galt for min del handler nok om at det var så glatt at bilen sklei med hjulene i gang på en slik måte at sensorene ikke oppfattet at noe faktisk var galt. Har også blitt fortalt at selv ABS også blokkerer når det er glatt nok og farten er lav. Uansett, gjort er gjort, og nå funderer jeg jo på hva jeg kunne gjort annerledes (Ja, kunne jo kjørt enda saktere...)

 

ASB og ESP virker som forventet ellers.

 

En annen ting er når jeg har en stor parkeringsplass til rådighet, skrur av ESP og kjører på for å få en fin snurr. Det er da jeg ikke får det jeg forventer. Bilen går helst rett fram og begynner etter hvert å vifte svakt med rumpa selv om jeg svinger maks. Trenger jo en hel fotballbane for å få "sleivet rundt", og til slutt er jo farten så høy at jeg må trekke meg. Og så plutselig, på neste forsøk, dog sjelden, kommer bakenden tvert og bilen får en fin 4wd piruett slik jeg forventet.

 

Og på veien er det ikke snakk om å utfordre grensene når det oppleves slik. Hvis jeg "trår på" med ESP inne går den først rett fram før ESP slår inn.

du får ikke slått esp helt av.

Link to comment
Share on other sites

du får ikke slått esp helt av.

ESP får du slått helt av på Kuga.

Takk for svar :-)

 

Det du beskriver er det jeg forventer. Det er bare ikke slik jeg opplever det.

 

Akkurat den sitasjonen som gikk galt for min del handler nok om at det var så glatt at bilen sklei med hjulene i gang på en slik måte at sensorene ikke oppfattet at noe faktisk var galt. Har også blitt fortalt at selv ABS også blokkerer når det er glatt nok og farten er lav. Uansett, gjort er gjort, og nå funderer jeg jo på hva jeg kunne gjort annerledes (Ja, kunne jo kjørt enda saktere...)

 

ASB og ESP virker som forventet ellers.

 

En annen ting er når jeg har en stor parkeringsplass til rådighet, skrur av ESP og kjører på for å få en fin snurr. Det er da jeg ikke får det jeg forventer. Bilen går helst rett fram og begynner etter hvert å vifte svakt med rumpa selv om jeg svinger maks. Trenger jo en hel fotballbane for å få "sleivet rundt", og til slutt er jo farten så høy at jeg må trekke meg. Og så plutselig, på neste forsøk, dog sjelden, kommer bakenden tvert og bilen får en fin 4wd piruett slik jeg forventet.

 

Og på veien er det ikke snakk om å utfordre grensene når det oppleves slik. Hvis jeg "trår på" med ESP inne går den først rett fram før ESP slår inn.

 

Bare å trene litt så finner du ut hva som skal til for å få rævva til å komme helt ut. Aggresiv gassbruk er nøkkelen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...