K.Grue Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Ossen er det om dagen å godkjenne IS med 2. 0 Cosworth ? Hva må til osv ?Jeg sitter med en vingebil fra før som er godkjent ombygd, planen er å bruke god tid på å få pusset opp denne og sette motor og gir over i en IS for å få kjørt. IS'n står foreløpig bare på 2 wd forstilling og 4 x 4 bakstilling.
xr4ti Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 (edited) Du har mye kompetanse i ditt nærområdet. Ta en prat med X(navn sendt på pm) og hør med han, er vel ikke mange i Norge som har bygd om og fått godkjent flere Cosworther enn han.Trafikkstasjonen i Skien er veldig oppegående på ombygging og bruker/har brukt X som ekstern resursperson i tekniske avklaringer før. Du kan jo også ta en uformell prat med de på trafikkstasjonene om hva de mener må til for en komplett ombyggning FØR du sender søknaden.Mine erfaringer:Teoretisk så må du ha dokumentasjon på alle riktige delenr. er montert på bilen(drivverk og bremser) fra et Fordverksted eller annen aktør(les TUV etc) og du må nok belage deg på å kunne dokumenter delenes opphav(du må kunne dokumentere at delene er kjøpt lovlig, les: kvittering/redgjørelse fra selger på delene du skal bruke). Et ombygd kjøretøy slik du beskriver, skal bygges om identisk med hva Ford leverte, dvs at du da teoretisk ikke kan bruke andre deler.nr enn det som Ford leverte på vingebilen. På alt annet av deler/løsninger er det du eller annen ekstern aktør som må dokumentere at delene er tilsvarende eller like. Husk at motor og gir skal være ORGINAL og bremsene MÅ ha fungerende ABS(om du som nevnt ikke kan dokumentere annet).Når dette er i orden så viser du bilen på din lokale trafikkstasjon. Der vil du forhåpentligvis få en positiv redegjørelse om at ditt kjøretøy anbefales godkjent ombygd av Veidirektoratet.Spør først, bygg etterpå.Ford Sierra Cosworth er faktisk noe av det enklere å bygge om rent teknisk, utfordringen ligger faktisk i å dokumentere delenes opphav slik jeg ser det.Lykke til. Edited January 11, 2014 by xr4ti
Recommended Posts