Jump to content

Litt vinterråd på Ford Mondeo 2010 - webasto - frosne dører


reggy

Recommended Posts

Etter en svært fuktig for vinter kom omsider kulda til oss. Det resulterte i at nevnte bils dører frøs. Når du åpnet den ville den ikke lukke seg før lenge etter oppstart kald bil - altså måtte kjøre rundt og holde på døra. Fra regn til frost gikk det ca to dager, dvs jeg hadde forventet at fuktet var minimert og ikke det skulle være et problem.

 

Jeg var borti lignende problem som eier av to passater. Et problem vw vedkjente, men som det var lite å gjøre med. Det hjalp liksom ikke å smøre dørlåsen. Hele døra måtte åpnes - og effekten uansett forbigående sa en mekaniker.

 

Etter en lang og kald vinter i fjor og null problem med dørene tenkte jeg dette problem føk ut døra da jeg ble Ford eier. Derfor særdeles skuffet nå - hvor dette har vært gjentagende problem de siste dager. Gjelder begge fremdører. Bruker ikke nøkkel - har keyless.

 

Finnes det noen løsning på dette?

 

Jeg har vært inne på tanken om å ettermontere webasto - som dessverre min Ford mangler. Den har dog en tilleggs diesel varmer som starter når det er kaldt. Jeg vet at det er relativt vanlig og på vw kan slik varmer bygges ut til fullverdig dieselvarmer. Kan man gjøre lignende på Ford sin varmer.

 

Evt hva koster ettermontering av dieselvarmer? - finnes det noen erfaringer der ute.

Link to comment
Share on other sites

Om du har dieselvarmer så er det webasto som sitter i mondeo. Virker både som kjørevarmer og kan brukes som parkeringsvarmer da man justerer tider i instrumentgruppa. Får også fjernkontroll til den.

Jeg har ingen dieselvarmer som kan programmeres - kun en tilleggsvarmer som er automatisk når det er kaldt - den er mulig å koble ut i kjørecomp. men ikke mulig å programmere. Men jeg lurte på om denne varmeren kunne være start på et webastosystem - vet det er mulig på VW.

Link to comment
Share on other sites

Om du mangler muligheten til å stille inn tider på parkeringsvarmeren i instrumentet kan dette programeres hos ford.

Er du sikker - det høres nesten for godt ut til å være sant. Jeg ser park heater finnes i menyen, men den er liksom ikke aktiv - eller mulig å gå inn på.

 

Men om dette er mulig - ligger alt til rette i bilen for det? Eller må det suppleres med div webasto deler? Hvis ikke er det jo nesten rart det ikke er gjort- hvis det bare er en programmering det står.

 

Peiling på hva det koster - og hvor omfattende slik programmering /supplering av deler koster.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å gå inn på parkheater med tenning på men motoren av :-)

Skal gjøre. Får ikke gjort akkurat i kveld.

 

Det høres nesten for godt ut til å være sant om man kan få dette til.

 

Skal faktisk innom Ford i morra - kan høre med dem også.

Link to comment
Share on other sites

Spennende.

 

Har aldri prøvd dette i menyen. Har nok bare vært innom der m motor i gang og tenkt det finnes i meny , men ikke aktivt = finnes ikke.

Det var slik jeg forstod det på selger og, men kanskje han heller ikke brukte det. Ikke visste bedre.

 

Hvis dette finnes har jeg rett og slett godt glipp av komfort, og fjernstyrer er meget aktuelt å investere i.

 

Det vil jo og hjelpe på frosne dører - selv om det i seg selv irriterer.

Ja nå er jeg forsiktig optimist.

 

Gikk ut i bilen - med tenning på var plutselig park heater meny aktiv, kunne programmere flere valg, aktiver "at once" og et valg til jeg ikke husker.

 

Sent på kveld, står i garasje - så tok ikke sjansen på teste at det faktisk funker, men det virker rett og slett sant. Det er jo helt rått !!!!! Tusen takk for tips - da er det mulig med fjernkontroll/ evt kanskje via tlf? Bor litt slik at er usikker på hvor godt fj.kontr funker. Men det er jo uansett bagatell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om du har dieselvarmer så er det webasto som sitter i mondeo. Virker både som kjørevarmer og kan brukes som parkeringsvarmer da man justerer tider i instrumentgruppa. Får også fjernkontroll til den.

Synd det koster over 6000,- for ettermontering av fjernstyring på verksted

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...