Jump to content

EU kontroll ikke godkjent - Trenger råd til repp


LoSLucifer

Recommended Posts

Hei Hei.

 

Har akkurat fått den triste beskjeden etter EU kontroll at bilen hadde noen 2`r feil. Jeg har ikke merket dette selv så egentlig bra dem fant det nå.

 

Feil nr 1:

Selve fjæra på venstre demper foran er knekt sier de. Denne må jeg bytte.  Problemet er at det er et senkesett på denne bilen. Men dette var på når jeg kjøpte denne så jeg ANER ikke hva slags sett dette er eller hvordan fjører det er på den ( det er godkjent i vognkortet ). Er dette noe standard eller er det noe jeg må ha helt likt på alle?  Så spørsmålet er egentlig: Kan jeg bare bytte den ene? Eller må jeg bytte alle sammen? Hvor får jeg tak i noe slikt raskt til en billig kr. 

 

Så feil nr 2:

Jeg mangler vist katalysator :P .  Denne måtte jeg også få på plass.  Det er også en eksos lekkasje i røret som kommer ned fra motor og inn i der katalysatoren skulle vært ( bare et vanlig rør der i dag ).

Er dette noe som er lett å fikse? Altså for en som ikke har gjort dette før? Hvor får jeg tak i katalysator? Må den være ny? Skroten? Ser på mekonomen at de skal ha over 6k for den og det er ikke veldig fristende. 

 

Jeg oppdaget også når jeg hentet bilen at eksoslekkasjen var vesentlig være etter EU. Når jeg kjørte denne på EU hadde jeg ingen tegn på at det var lekkasje der. Men når jeg startet den etter EU bråket det VOLDSOMT!  Dette skal da ikke skje?  De må jo ha gjort noe under der. Den blir vel bare ikke sånn helt plutselig? Kan jeg klage på noen måte? Tok det opp med de når jeg fant det ut men de var likegyldige til problemet.  Bare sto å så på bilen som om alt var ok. Faens irriterende. Trudde verksteder skulle reparere biler jeg og ikke ødelegge de mer.  :(

 

 

Så håper på god hjelp og lure tips fra dere. Jeg er ikke veldig bilkyndig så ta det pent. hehe. Gjerne med teskje ;)

 

Link to comment
Share on other sites

1. På fjærene skal det være et nummer. Prøv å finn dette. Tørk av en fjær med papir eller en fille å se om du finner dette. Så kan du Google dette nummet eller gå til Ford å se om de finner dette i systemet sitt. Er det et ettermarkessett og dette er godkjent skal det stå i vognkortet. Brukte sett kan du finne på fks Finn, men det må være av samme type/nummer. Du kan bytte en fjær men det anbefales strekt å ihvert fall bytte begge på samme aksel.

2. Kat finner du på skroten eller en ny ettermarkedsdel. Koster som regel mellom 2-8000 avhenig av merke/modell. Sjekk fks Min del, Skruvat ets for nye ettermarkedsdeler. Universal kat kan og monteres som erstatning på ditt gamle fremre rør men det kreves som regel litt sveising og tilpassing. Disse koster som regel 1-2000 avhengig av type/merke.

 

Om eksosanlegget er så dårlig at det har blitt hull i det når mekanikeren har røsket litt i det for å kontrollere hvilken stand det er i så er det eiers ansvar slik jeg ser det. Det skal være i så god stand at det tåler å bli dratt/røsket litt i uten at det oppstår lekkasjer. Høres ut som eksosanlegget ditt er modent for uskifting.

Uansett så er disse felene du nevner "bagateller" og noe du må regne med på en bil med noen år på nakken. Sjekk fks Finn, er mange som selger eksosanlegg fra fks Polen og andre lavkostland.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46869713&searchQuery=focus

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=36974840&searchQuery=eksosanlegg

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

TUUUUSEN TAKK FOR LINKENE!!! Dette gjorde dagen min litt bedre :D 

Skal sjekke det ut ;) 

 

Jeg har også sjekket vognkortet og der står nr jeg trengte :) 
Rød merket med 100769F Foran  og 100771 bak 11032005(191)  Det er det som står ordrett i vogn kort. Hva er hva? Hva skal jeg se etter?  100769F?

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke noe på de nummerne på nettet desverre. Har du sett i den mappen i hanskerommet om det finnes et dokument der med opplysninger ang TÜV godkjenning, der står produsenten. Alternativt kan du gå til trafikkstasjonen og be om Auto-sys histrikk på bilen din. Da skal du få frem bla tidligere eiere. Kanskje den/de husker hvilket fabrikat det er på senkesettet. Kan og prøve Ford, kanskje det er orginalt.


cat til mondeo 2.0 -97 kom på 1600kr her    https://www.atp-autoteile.eu/Kategorie/0/Startseite.htm

ATP er bra. Men husk toll på 25% + frakten på delene. De finnes på ebay og.

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke noe på de nummerne på nettet desverre. Har du sett i den mappen i hanskerommet om det finnes et dokument der med opplysninger ang TÜV godkjenning, der står produsenten. Alternativt kan du gå til trafikkstasjonen og be om Auto-sys histrikk på bilen din. Da skal du få frem bla tidligere eiere. Kanskje den/de husker hvilket fabrikat det er på senkesettet. Kan og prøve Ford, kanskje det er orginalt.

ATP er bra. Men husk toll på 25% + frakten på delene. De finnes på ebay og.

tar delene til -   http://eu-terminalen.se/    og kjøper taxfri på overfarten - slipper da selfølgelig moms og postens avgifter

Link to comment
Share on other sites

Sorry for OT trådeier.

 

@bige: hvordan funker dette med eu-hotell da? registrerer man seg der og oppgir dems adresse da eller? Fant ikke noe særlig info på den linken.

sente en e-post og spurte om det var mulig for dem og ta i mot varer som jeg senere hentet - alt va OK - de tar 100 kr per senning i "avgift" -- når jeg bestiller oppgi jeg Eu terminalens adresse - som leverings adresse  (betaler som regel med PP) Sender dem en epost med beskjed om att varer er på inngang ( sender firma ) og om de kan sende epost når varene er på lager hos dem .Virker max - skal over til uken og hente varer   ;)

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

sente en e-post og spurte om det var mulig for dem og ta i mot varer som jeg senere hentet - alt va OK - de tar 100 kr per senning i "avgift" -- når jeg bestiller oppgi jeg Eu terminalens adresse - som leverings adresse  (betaler som regel med PP) Sender dem en epost med beskjed om att varer er på inngang ( sender firma ) og om de kan sende epost når varene er på lager hos dem .Virker max - skal over til uken og hente varer   ;)

Ahh, genialt. Takk for info bige.

Link to comment
Share on other sites

Bare tull å kjøpe en ny fjær... Du har ingen garanti hvor lenge de andre 3 holder, så kjøp deg nytt sett til 1500-200kr... Åge Flugre på kongsberg forhandler bra godkjente senkesett...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange tips her. :)  Er så glad jeg fant dette forumet :)

 

Har snakket med en som har kat til 2100,- i Norge. Han sier denne skal være godkjent i Europa og derfor ikke bli noe problem ved ny EU sjekk.

Det jeg nå lurer på er:  Jeg har hull i flexi røret som er mellom manifoil og katalysator. Er dette noe man kan bytte bare den eller må jeg bytte hele manifoilen? 

På bilder fra Mekonomen ser jeg bare at de sitter sammen i en del. Men for meg så det ut som om denne bare var tred på rørert på en måte.

 

Han med katalysatoren sier han også har manifoil med flexi røret og med kat og manifoil til 3600,-  er dette en god deal?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...