Jump to content

Hastighetsensor kjørecomputer/ECU, hva kan brukes om hverandre?


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

D4AF-9E731 er hastighetsgiver til Ford Granada som er montert på speedometerwire, gir signal til kjørecomputer, og sikkert cruisecontrol også. Den har to ledninger ut.

SpeedometersensorD4AF-9E731_zpsd1ad1bc0.

 

86GB-9E731-AA er hastighetsgiver montert på girkasse på Scorpio, den har 3 ledninger ut,(brun(jord), Svart(tenningspluss) og Gul/Brun(Signal), og gir signal til kjørecomputer, ECU, cruise-control osv.

$T2eC16FHJHIFFhcc-1pFBS(rh98u)Q~~60_12.J

Jeg mistenker at den første er en induktiv sensor, som gir ett sinusformet signal, mens den andre er en hall-giver som gir ett kantet signal.

Den første er brukt på mange biler fra 70-tallet og fremover mot 90-tallet, tydligvis vanlig i `88 Sierra 2.0(?).
Den andre er brukt i Scorpio iallefall, og går til speedometer ECU etc.

Jeg har en Granada med 2.9-motor som jeg trenger ett hastighetsignal til ECU, jeg har og planer om å montere orginal kjørekomputer til Granada i den. Må jeg ha begge, eller kan jeg greie meg med en av dem? Tipper det kommer ett signal per runde(visst nok 8000 pulser per 1,6 km(Mile) på den på kassa).
Jeg tror ikke ECU er kresen på signalet, og er fornøyd med ett tilnærmet 12V signal, men vet ikke, men kjøecomputeren er jo kanskje litt mere kresen, men om den er kresen på hvilket signal, eller om det er antal pulser den teller vet jeg heller ikke.

Jeg vil helst ha den sistnevnte sensoren, da den ikke krever en sjelden dyr speedometerwire x2.

Er det noen som har sett hva slags kjørecomputer som sitter i Sierra i 88, eller hva som skal ha dette signalet ?

Noen med noe å komme med her?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...