Jump to content

Kjedet røyk.


Jensrud

Recommended Posts

Jeg har en Sierra 93 2.0 CLx DOHC, bilen sto på tomgang når kjedet røyk. Hva har sannsynligvis skjedd? Jeg har bestilt ny strammer, føring, toppdeksel m. pakning (blei hull i dette).

 

Kan det ha skjedd alvorlige ting? Jge snakka med Mekanikere på Ford, de sa det sannsynligvis ikke hadde skjedd noe.

Link to comment
Share on other sites

da jeg har samme mottor , tør jeg spørre km når det røyk og prisen .

 

Motoren har gått 150. Men kjedet var ganske nytt, var forrige eier som røyk det, antakeligvis feilmontert strammer eller andre ting(?) Men prisen på det jeg kjøpte var 1771.50kr, for strammeren, føringen og nedre register deksel.

 

Toppdekselet ga jeg 750,- for fra Danmark. (brukt).

 

Kjedet har jeg ikke fått enda, og vet heller ikke pris:) Kjøpte kjedet og det kostet 350,-

Link to comment
Share on other sites

Bøyde "bare" 5 ventiler da kjedet "røyk" på min. Det er nok stor sannsynlighet for at noen av ventilene er bøyd.

 

Dersom du roterer kammene og ventilløfterene ikke følger med opp igjen så har du bøyde ventiler.

 

Det står ganske bra forklart i "Haynes" hvordan en skal montere kjede på nytt.

Vær forsiktig med strammeren, hvis denne spretter ut før du får det på plass så kan du bare kjøpe en til.

 

Det skal være 3 merker på kjedet (kobberfargede lenker) som skal plasseres overrett med merker på tannhjulene.

-11 S-Max 1.6TDCI Titanium
-99 Focus 1.4 5 dørs

x75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,
x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stv
x06 S-Max 1.8TDCI Titanium

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n

Samma hadde skjedd på motoren som satt i bilen min når jeg kjøpte den, var faktisk billigere å bare bytte motor. Sikkert ikke så mye mer jobb heller. Kostet ca 3000 for en motor i grei stand, og brukte to kvelder på byttet.

 

På min så hadde 2 ventiler tatt borti stemplene, men så ikke ut som at de blei bøyd, uansett sjekket jeg ikke dette før etter at jeg hadde byttet motor...

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa
Noen som har en super metode for å få av et kamhjul? Det sitter som ****, er redd for å dra bolten rund. Venstre kamhjul, er det linx gjenger?

En holder igjen skrua til reimhjulet på veiva, mens du skrur ut torxen på kamhjulet. Det var ekkelt fordi torxbitset ville dra seg ut av skrua når man dro . Måtte presse nøkkelen hardt inn mot hjulet og håpe på det beste. Trøsten er at det er null problem å stramme det igjen (60nm). Ikke Links!

Link to comment
Share on other sites

da jeg har samme mottor , tør jeg spørre km når det røyk og prisen .

 

Motoren har gått 150. Men kjedet var ganske nytt, var forrige eier som røyk det, antakeligvis feilmontert strammer eller andre ting(?) Men prisen på det jeg kjøpte var 1771.50kr, for strammeren, føringen og nedre register deksel.

 

Toppdekselet ga jeg 750,- for fra Danmark. (brukt).

 

Kjedet har jeg ikke fått enda, og vet heller ikke pris:) Kjøpte kjedet og det kostet 350,-

 

vet kjedet har tatt kvelden på motorer gått så lite som 60000 så lurt å sjekke tilstand på strammehjul å kjedet :rolleyes: du er vel nesten garantert at noen av ventilene er bøyd så jeg ville bare plukket av toppen gått over ventiler skiftet tetninger .. B) når du skal montere greia er det abselutt å anbefale at du har hjelp av en som har gjort dette før.. er fort å gjøre feil .. når det gjelder register strammeren kan denne spennes på nytt ikke noe problem :rolleyes:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

Kjedestrammeren (til registeret) kan da vel ikke strammes på nytt?! En ting som er VELDIG misvisende i Haynes boka er tegningen som viser timingen til registeret. Tegningen har et hjul i bunn som skal forestille drevet BAK reimhjulet...men man trenger ikke ta av nedre registerdeksel for å bytte toppakning. Derfor er det gjerne reimhjulet man ser på, ikke drevet. Og dette reimhjulet har motsatt merking i forhold til drevet! Dvs. at når merket på tegninga viser rett NED så skal merket du ser på reimhjulet stå OPP!

Link to comment
Share on other sites

Kjedestrammeren (til registeret) kan da vel ikke strammes på nytt?! En ting som er VELDIG misvisende i Haynes boka er tegningen som viser timingen til registeret. Tegningen har et hjul i bunn som skal forestille drevet BAK reimhjulet...men man trenger ikke ta av nedre registerdeksel for å bytte toppakning. Derfor er det gjerne reimhjulet man ser på, ikke drevet. Og dette reimhjulet har motsatt merking i forhold til drevet! Dvs. at når merket på tegninga viser rett NED så skal merket du ser på reimhjulet stå OPP!

 

har også hørt at kjedestrammeren går an å strammes på nytt! var en bekjent av meg som gjorde det, men han turde ikke sette den i, i tilfelle det skulle skje noe sa han.. :P

 

jeg har nettopp fått i stand en bedre topp til min sierra (som visstnok ikke tikker). har byttet to ventiler (som var bøyd) + pakninger og tetninger. kanskje jeg var dum som kjøpte ny kjedestrammer til 300 spenn da? :blink:

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa
jeg har nettopp fått i stand en bedre topp til min sierra (som visstnok ikke tikker). har byttet to ventiler (som var bøyd) + pakninger og tetninger. kanskje jeg var dum som kjøpte ny kjedestrammer til 300 spenn da? :blink:

jeg følte meg ikke dum da jeg gjorde det. værre var det når vi i kampens hete prøvde å løfte på toppen igjen uten å ha skrudd på innsuget først. en topp som viste seg å være litt oljete i bakkant pluss min flaks var nok til at jeg glapp taket når vi skulle entre den, med resultat at den nye toppakningen ble ubrukelig :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

har også hørt at kjedestrammeren går an å strammes på nytt! var en bekjent av meg som gjorde det, men han turde ikke sette den i, i tilfelle det skulle skje noe sa han.. :P

 

jeg har nettopp fått i stand en bedre topp til min sierra (som visstnok ikke tikker). har byttet to ventiler (som var bøyd) + pakninger og tetninger. kanskje jeg var dum som kjøpte ny kjedestrammer til 300 spenn da? :blink:

 

stammet min på nytt da jeg monterte sammen min motor B) men er jo ikke mange kr for en ny ..verre å få montert dritten feil eller noe ;) men funker helt fint å stramme de på nytt ..hadde og hørt at det ikke gikk noe jeg bare måtte motbevise :rolleyes:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

jeg følte meg ikke dum da jeg gjorde det. værre var det når vi i kampens hete prøvde å løfte på toppen igjen uten å ha skrudd på innsuget først. en topp som viste seg å være litt oljete i bakkant pluss min flaks var nok til at jeg glapp taket når vi skulle entre den, med resultat at den nye toppakningen ble ubrukelig  :ph34r:

 

huff da, hatt litt uflaks i det siste da :huh:

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
har også hørt at kjedestrammeren går an å strammes på nytt! var en bekjent av meg som gjorde det, men han turde ikke sette den i, i tilfelle det skulle skje noe sa han.. :P

 

jeg har nettopp fått i stand en bedre topp til min sierra (som visstnok ikke tikker). har byttet to ventiler (som var bøyd) + pakninger og tetninger. kanskje jeg var dum som kjøpte ny kjedestrammer til 300 spenn da? :blink:

 

stammet min på nytt da jeg monterte sammen min motor B) men er jo ikke mange kr for en ny ..verre å få montert dritten feil eller noe ;) men funker helt fint å stramme de på nytt ..hadde og hørt at det ikke gikk noe jeg bare måtte motbevise :rolleyes:

 

 

hvor står kjedestrammeren? hvordan ser den ut? har nettopp skrudd sammen motoren min, kan ikke husket å ha strammet noe kjedestrammer noe spessielt mye... mulig å få et bilde..?

 

Roge

Link to comment
Share on other sites

har også hørt at kjedestrammeren går an å strammes på nytt! var en bekjent av meg som gjorde det, men han turde ikke sette den i, i tilfelle det skulle skje noe sa han.. :P

 

jeg har nettopp fått i stand en bedre topp til min sierra (som visstnok ikke tikker). har byttet to ventiler (som var bøyd) + pakninger og tetninger. kanskje jeg var dum som kjøpte ny kjedestrammer til 300 spenn da? :blink:

 

stammet min på nytt da jeg monterte sammen min motor B) men er jo ikke mange kr for en ny ..verre å få montert dritten feil eller noe ;) men funker helt fint å stramme de på nytt ..hadde og hørt at det ikke gikk noe jeg bare måtte motbevise :rolleyes:

 

 

hvor står kjedestrammeren? hvordan ser den ut? har nettopp skrudd sammen motoren min, kan ikke husket å ha strammet noe kjedestrammer noe spessielt mye... mulig å få et bilde..?

 

Roge

 

 

Kjedestrammeren er den Stemepl tingen som dytter strammehjulet oppover, den ligger under armen til hjulet.

 

Den strammer seg selv når den er ny, bare et lite dunk på den så spretter den opp og justerer seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee

har også hørt at kjedestrammeren går an å strammes på nytt! var en bekjent av meg som gjorde det, men han turde ikke sette den i, i tilfelle det skulle skje noe sa han.. :P

 

jeg har nettopp fått i stand en bedre topp til min sierra (som visstnok ikke tikker). har byttet to ventiler (som var bøyd) + pakninger og tetninger. kanskje jeg var dum som kjøpte ny kjedestrammer til 300 spenn da? :blink:

 

stammet min på nytt da jeg monterte sammen min motor B) men er jo ikke mange kr for en ny ..verre å få montert dritten feil eller noe ;) men funker helt fint å stramme de på nytt ..hadde og hørt at det ikke gikk noe jeg bare måtte motbevise :rolleyes:

 

 

hvor står kjedestrammeren? hvordan ser den ut? har nettopp skrudd sammen motoren min, kan ikke husket å ha strammet noe kjedestrammer noe spessielt mye... mulig å få et bilde..?

 

Roge

 

 

Kjedestrammeren er den Stemepl tingen som dytter strammehjulet oppover, den ligger under armen til hjulet.

 

Den strammer seg selv når den er ny, bare et lite dunk på den så spretter den opp og justerer seg selv.

 

 

du har isje et bilde av den vell?

Link to comment
Share on other sites

du kan se om det er noen ventiler osm er bøyd ved å trykke på ventilstyringene, også er det mellomrom der, (mellom kam og ventilstyring) kansje er det noen bøyde ventiler...

 

Det kan vel skje om ikke det er trykk på løfterne? Den tappen inni der som trykker løfteren helt opp styres vel av hydraulikk? Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Men vanligvis skal jo de sprette helt opp selv om det ikke er trykk på, det virker som det er en fjær inni der ellerno? Men det er to stykker ikke gjør det, og en som har låst seg helt "ut spretti".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...