Jump to content

Tomgangsproblemer Escort Cosworth 1994


BjørnV

Recommended Posts

Hei.

 

Har igjen anskaffet meg en Escort, men har litt problemer med tomgangen på den. Vært slik siden jeg kjøpte den.

Når tomgangs regulatoren er tilkoblet ligger turtallet på ca 1500-2000 omr, og kan vandre litt.

 

Med frakoblet (strøm) til tomgangsregulatoren ligger den der jeg vil den skal ligge (ca 900 omr) , MEN om jeg øker turtallet feks ved å gi gass, for så å trykke inn clutch og rulle vil turtallet droppe så mye at motoren nesten kveler seg før den henter seg opp igjen og legger seg på 900 omr. Samme skjer om den står i fri og jeg ruser opp til ca 3500 og slipper gassen, den nesten stopper.. Har også stoppet før pga dette.

 

Har renset tomgangsregulatoren og tomgangskruen , var noe sot der, men det hjalp ikke. Har også feilsøkt med startgass på vakumslanger for å se om det var noe lekkasje uten hell. Men det som det virker hjalp, var å koble fra luftmengdemåleren ( den ved luftfilteret) . Kan man kjøre uten den tilkoblet?

 

Dette er den " nye " motoren , men det er satt på større turbo T-34.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det, og hvor finner man dem? Hva skjer, evt hva skjer ikke ved å kjøre uten tilkoblet luftmengdemåler? Liker ikke at det er satt på T34 på den motoren der, så kommer nok å bytte til T25..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har T25 utgaven, så har du ikke bankesensor, dette står rett på blokka på den "vanlige" Cosworth-motoren.

 

Du bør nok ikke kjøre uten luftmassemåler, denne gir info til motorstyring. 

 

hvis du skal kvitte deg med t34 så er jeg interisert.

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Har ikke tilfeldigvis T25 liggende og da? ;) Prøvd å lete etter noen til salgs ,men ikke kommet over noen...

 

Kjørte en tur uten luftmengdemåler igår, og når motoren var kald fusker den litt. Virker som den fikk for mye bensin nesten.. Men når den vle varm gikk den bedre, og den døde ikke ut på turtallet.. Får feilsøke litt til..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har du prøvd å justere tps ??? kan være den ligger å gir feil signaler til ecu. viss det er noen som har hatt den av ogtulla der før deg. viss du tar av stikket å ohm er den så skal den vise null på lukket spjell.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...