Jump to content

Motorbytte Sierra 2.0i CLX 4x4


Andorsen

Recommended Posts

Skal hive ut gammelmotoren i min Sierra mk2 sedan. Motoren er en DOHC 8v. Har en til DOHC som jeg egentlig skulle sette i, men jeg vurderer andre alternativer. 

 

Finnes det andre alternativer enn DOHC? Jeg ønsker ikke å bygge om til bakhjulstrekk. 

 

Om noen har tips for hvordan det enklest gjøres å demontere motoren så setter jeg pris på det. Planen er å ta ut både motor, girkasse og fremdiff i en del. 

 

Er det noen smarte triks for å løsne indre drivledd foran slik at jeg får løs akslingene eller må jeg ta ut akslene på vanlig måte? 

Edited by Andorsen
Link to comment
Share on other sites

Skulle være ganske greit å slippe nedi dohc 16v fra scorpio. Evt YB eller pinto. Zetec er mulig, men litt mer styr... Alle alternativene passer på girkassen.
Det enkleste er vel å ta ut akslingene på normal måte...

edit: zetec bunnpanne kan vel bli temmelig mye arbeid med da den aldri har vært i rwd versjon og 4wd bunnpanne sikkert ikke er laget noe sted...

Edited by Z10an
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå fått i motoren, men har ikke koblet til noe. Det ble mye skruing i en iskald hangar. Jeg fant ut at neste gang jeg skal bytte motor blir jeg å løsne traversen foran, girkassetraversen og fjærbeinene sånn at jeg kan løfte karroseriet av motor og forstilling. Jeg demonterte hele forstillinga før jeg løftet bilen av motoren. Mer skruing ble det, men det gjorde ingen ting. Det er enklere å løfte bilen av motoren enn å løfte motoren og girkasse ut i en vending om man har tilgang på stor verkstedkran eller bukk.  Satser på å få bilen klar i romjula, så jeg får kjørt litt i vinter :) Legger ved noen bilder.

post-17740-0-97175000-1416949101_thumb.jpg

post-17740-0-79777000-1416949136_thumb.jpg

post-17740-0-43524900-1416949174_thumb.jpg

post-17740-0-42518400-1416949208_thumb.jpg

post-17740-0-91276000-1416949304_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...