Jump to content

Kjøpe ny S-max - ønsker innspill


jokernord

Recommended Posts

Hei!

jeg vurderer å kjøpe en ny S-max i løpet av det kommende halvåret (tre kids). Har noen spørsmål i den forbindelse som kanskje noen har noen innspill på :-)

1) Noen som har en Ford-forhandler i Oslo/Romerike/Follo-distriktet de vil anbefale (evt fraråde) når det gjelder service etc?
2) Det kommer jo en ny S-max i løpet av året. Denne vil vel antakelig koste noe mer enn dagens S-max. Det vil kanskje også bety at Ford vil "dumpe" prisene litt på den gamle modellen for å få den unna..(i så fall når)? Noen som vil anbefale å kjøpe dagens modell? Eller kjøpe den nye modellen?
3) Den S-maxen som kommer i år er jo på mange måter helt "ny". betyr det at man må forvente noen barnesykdommer på denne? (i så fall nok et argument for å kjøpe dagens modell..?)
4) Den nye S-maxen bygges vel på fabrikken i Spania. (før Belgia). betyr det at det kan forekomme noen "barnesykdommer" på grunn av ny fabrikk også? (Bygges forresten dagens nye S-maxi Spania også..?)
5) Hvilken modell/motor/farge vil du anbefale? (med tanke på gjensalgsverdi og driftsikkerhet)
6) Brukt vs ny: Bruken av bilen vil være enkelte lengre familieturer. I det daglige vil den gå relativt kort. Like greit å kjøpe brukt? Hvilke brukte modeller anbefales i så fall?
7) Noen som har en god gjetning på når den nye S-maxen vil være tilgjengelig i Norge?
8) Andre innspill - ting å tenke på ved kjøp av S-max?

Link to comment
Share on other sites

Kan forsøke å svare.

1. Har bare eldre biler så arbeidet gjør jeg selv.

 

2. Lagerdumping skjer jo gjerne like før ny modell lanseres. Når vet kun Ford da det ikke er gitt noen presis dato på når nye S-Max blir lansert, og det avhenger litt av hvor mye som ligger igjen på lageret. Trenger ikke koste så mye mer om vekten blir like stor eller mindre. Eller motorutslipp eller hk blir forskjellig. Prisene sammen med vekt og avgasstallene er heller ikke lansert så det blir bare gjetting på gammel mot ny.

 

3. Er bygd Ford Fiesta siden 1976 i Spania så de vet nok hvordan man skrur sammen en S-Max. Dagens S-Max er ikke bygd i Spania.

 

4. Litt barnesykdom har som regel alle nye bilmodeller. Men aller værst kan det bli om den nye generasjonen er noe helt nytt og uprøvd teknisk. Som feks. gamle "solide" Passat 1996 mot splitter nye "revolusjonerende" Passat 1997. Bare spør min far. Eller helst ikke. :D

 

5. Kommer helt ann på bruken og budsjettet ditt. Ellers så er jo en moderat diesel med sølvmetallic en bruktbilslager som går rett hjem hos 9 av 10 fornuftige familiebilkjøpere.

 

6. Med mye småkjøring da ville jeg sett på dagens 1.6L og den nye 1.5L Ecoboost før dieselversjonene. Noe annet å tenke på er om du skal gjennom bommene i Oslo. Der kan det i nær fremtid bli takster basert på NOx i avgassen om Oslo Høyre får viljen sin. Og det er det mest av i dieseleksosen.

 

7. September er den er planlagt lansert etter hva jeg vet. Men ting kan jo forandre seg, og ingen vet om alle utgaver blir tilgjengelig med engang.

 

8. Kjøpe noe annet enn sølvgrå? Den er jo ganske fin i hvit og rød. Stylingsettet kler den også. Men med best mulig gjensalg da trenger man en 13 på dusinet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...