Jump to content

Lading av kondensator???


Guest HUGO

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte meg en Lightning Audio kondensator på 1 ferad. Funker som fa**! :D

Leste her et sted at kondensatorer må lades før de brukes. Det fulgte med et sånt kretskort for lading/diverse. Sto ingenting i manualen om at jeg MÅTTE lade den. Antar at jeg har missa no der? ;)

 

Den er for tiden demontert og skal over i Mondeo'n, men jeg burde altså lade den opp før jeg tar den i bruk igjen???

 

Hva er greia med lading/utlading...hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg kjøpte meg en Lightning Audio kondensator på 1 ferad. Funker som fa**! :D

Leste her et sted at kondensatorer må lades før de brukes. Det fulgte med et sånt kretskort for lading/diverse. Sto ingenting i manualen om at jeg MÅTTE lade den. Antar at jeg har missa no der? ;)

 

Den er for tiden demontert og skal over i Mondeo'n, men jeg burde altså lade den opp før jeg tar den i bruk igjen???

 

Hva er greia med lading/utlading...hvorfor?

 

En kondensator er en ekstra kapasitet som har til jobb og sørge for gjevnt nivå på spenningen, uten store flukser, så da lader den seg opp og ut etter behov når denne jobber innenfor sitt virkeområde kommer du over dens virkeområde kan det si "pang".

 

Derfor er det viktig med å bruke kretskortet med ledninger og lade den opp rolig.

Fordi dersom den suger til seg for mye ved en hurtig oppladning så kan den i verste fall slutte og fungere eller kortslutte.

 

Tenk deg og stikke en kondensator inn i stikk kontakta på klasserommet i skolen gammel strek d der, sa pang og mørkt ble det.

Dette fordi kondensatoren lades for hurtig opp og i tilegg er i et strømnett den ikke er bygd for.

 

Men i bilstereo så vil du få et skarpt smell og litt gnister men dette er ikke sunt for kondensatoren da det kan få kjernen til og kolapse på hverandre og dermed bare kortslutte(worst case scenario da).

 

Så bruk det kretskortet du, kjekt og slippe å evnt. lete etter en kortsluttning som til slutt viser og være en ny kondis.

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Huff...det hørtes ikke bra ut :huh: Må den lades på nytt hvis jeg kobler fra batteriet eller hvis den har ligget en stund uten strøm? Bra den ikke har kortslutta enda :D

Link to comment
Share on other sites

ja.. ;) den lader seg ut over tid..

 

 

ehh en kondensator lader seg selv opp når den for spenning, og jo hurtigere den er jo bedre er den for å bruke i audio pga lav ripel, det har ingen ting å si om man lader den opp fort eller sakte, det eneste man bør være ops på er at man ikke overstiger merkespenninga eller bytter om på +/- for da smeller det..

 

men det kan være meget lurt å ladde kondisen ut hvis mekke bil, for det smeller passe når man kortslutter en kondis på 1 farad.. enkleste måten på å ladde den ut på er å koble på ei lyspære ...

 

hilsen en som jobber med elekronikk daglig :)

Escort MK5

Escort xr3i 1.8 selges i deler send en pm

http://polarboing.com/

Link to comment
Share on other sites

Guest mountune

Pleier vel som regel å følge med ein motstand også til utladning å sånt.

Edited by mountune
Link to comment
Share on other sites

ja.. ;) den lader seg ut over tid..

 

 

ehh en kondensator lader seg selv opp når den for spenning, og jo hurtigere den er jo bedre er den for å bruke i audio pga lav ripel, det har ingen ting å si om man lader den opp fort eller sakte, det eneste man bør være ops på er at man ikke overstiger merkespenninga eller bytter om på +/- for da smeller det..

 

men det kan være meget lurt å ladde kondisen ut hvis mekke bil, for det smeller passe når man kortslutter en kondis på 1 farad.. enkleste måten på å ladde den ut på er å koble på ei lyspære ...

 

hilsen en som jobber med elekronikk daglig :)

 

hvis du ser hva jeg svarte på så skjønner du kanskje hva jeg mente??! hvis du lar den ligge uten å brukes lader den seg ut etterhvert.. sant... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

ville bare tilføye at eneste grunn til at man bruker en motstand/lampe er for å begrense mengde strøm som går over tid.... skulle den kondisen laddes uten motstand så ville kondisen i "utladdet" tilstand tilsvare en kortslutning+indre motstand (og den er lav ca 2milliohm) ved tilkoblings øyeblikk og vil som regel gi en kraftig gnist, det skal egentlig ikke vare skaddelig eller farlig men hovedsikringen vil mest sansynlig rykke. Alle kondiser har en såkalt "indre motstand" som er i "serie" med strømmen -lavere den er bedre er det, da logisk nok blir mindre spenningfall over nevnt. DERFOR det beste er å bruke flere kondensatorer i parallel enn en stor en.... personlig anbefaler jeg heller en extra batteri framfor en kondis, da mange av disse kondisene er ganske så dyre og...

 

en annen ting du må ta høyde for: en stor kondis krever at du må skaffe deg en større dynamo... da kondensatoren må laddes opp veldig fort hele tiden siden den ikke greier å generere strøm/spenning selv... som regel vil lyset ditt blinke mer i takt med musiken siden den strømmen som skal bak til ampene må sumeres til strømen som kondesatoren skal laddes opp med.... er det i Sierra du skal ha så MÅ du forbedre den ELENDIG 8mm og ca 20cm langt jordings kabelen som går fra bateriet og chassis...

 

mvh

en som elsker elektronikk.... :-)

Link to comment
Share on other sites

En trenger da ikke bruke noen motstand eller pære for å lade den ut. Bare å ta av kable på batteri. Og skru på noe inni bilen. Da er den lada ut på kort tid. Og skal en koble av kondissen burde en jo ikke ha ikke ha spenning på kablene til den.

 

Ellers syns jeg heller ikke det har noe for seg å lade den opp heller. Fordi da må en jo ha spenning på når en kabler på kablene til kondisen. Kobl på kondissen for så å koble på batteriet litt forsiktig. Det gnistrer og smeller men da får en jo en også et inntrykk av om en har god kobling till annlegget. For det vil da også smelle i irra jordinger for eksempel. Har gjort dette sikkert 50 ganger uten noen problemer. Har 1 fardad kondis og 130 amp sikring. Men sikringa gikk ikke selv om den en gang var på 40 amp. Den er for treg til det.

 

Kondis dyrt??? har du sjekka biltema?

 

Dessuten har batterier mye større indre motstad enn en kondensator. En kondiss er jo der for å ta seg av pluteselige store strømmer så det ikke blir så stor rippel på spenninga som skal inn til forsterkeren.

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Dessuten har batterier mye større indre motstad enn en kondensator. En kondiss er jo der for å ta seg av pluteselige store strømmer så det ikke blir så stor rippel på spenninga som skal inn til forsterkeren.

 

:) indre motstanden er høyere enn kondensatoren ja, men en kondis kan ikke levere 75A/h..... det kan bateriet gjøre.... spennings fall og raske spennig variasjoner(det du kaller rippel) vil du ALLTID få men kondis er med på å "glatte ut" det falle på andre enden av kabelen men bare for en meget kort periode og det skyldes først og fremst spennigs fallet som er i kabelen og i serie med "lasten", da den er på noen milliohm eller mer så vil spennigsfallet variere med strømmen gjennom... ohms lov... som sagt kondensatoren vil "holde" spenningen oppe i en meget, meget kort periode, det kompenseres med stor kapacitans men uansett størrelse så er oppladning/utladnings kurven eksponesial , dvs ikke linjært i forhold til samme tidskonstant og så fort forsterkeren begynner å spille dyppe og lange toner vil kondensatoren laddes ut fort og den strømmen som må til for å oppretholde den samme tone må tilføres fremdeles til forsterkeren + den strømmen som skal til for å "fylle opp" kondisen og som nevnt dette skal være/skjee i kortere perioder pga tidskontanten til oppladningskurven til kondisen... derfor er en extra bateri en bedre løsning men en kondensator er igjen greit å ha om prisen ikke er dyrere ennn en bateri, extra bateri krever mer av montering og koblingene -Men som sagt er en bedre løsning... ellers er jeg enig med dine andre påstander TJ_RS_Turbo

 

Jeg bruker kondiser og men det e fordi jeg hadde den fra "gamle dager" før gelebateriene ble bedre... skal du forresten kunne måle den "rippelen" så må du bruke en analog voltmeter uten "demping" eller en osciloskop og til nød Fluke RMS True med "analog viser", en vanlig digital voltmeter er ikke rask nok til å få med seg disse "transienter" pga praktiske designløsning :)

 

for de som kan være litt interesert i litt mer fordypende elektronikk så er det Electronics Fundamentals av Flyd ganske greit å få med seg -pensum på ingeniør skolen i elektronikk- :ph34r:

 

men nå er vi langt OT. beklager til trådstarter! :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Tommeliten

Min kondensator ladet seg ut ganske så fort etter jeg koblet den av strømmen...

Den har voltmeter på toppen. Og det sank V ganske fort bare jeg koblet den av....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

vist en har 6v batteri.. går det til nød ved opplading av kondensatoren.. og der etter rett på 12Volten.. da er det mye større sjangs for at det ikke går galt..

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Guest Forconin

Hm, har samme kondensatoren som trådstarter. Skal gå til innkjøp av et ekstrabatteri på Biltema.

 

Tenkte meg 120Ah.. Eller det holder vel forsåvidt med 60 70 Ah?

 

Har som sagt 1 farad lightning audio kondensator. og en usCarvor-forsterker på 2*800 "Fake" watt..

 

Merk at batteriet som sitter i bilen nå er dårlig...

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

skal du kjøpe batteri kan du like så greit kjøpe et 120Ah... siden du har en kondis bak. husk å sette en ekstra jordings kable mellom minus polen fra bateriet ned til chassis, den er som regel underdimensjonert og så vidt hlodbar til original eløektriske anlegg i bilen, hos biltema har de sånnå korte og tykke jordings kabler på 30-50kvadrat. Du år bedre lys i lyktene og faktisk, den som går fra bateriet ned til motor blocken er ikke så farlig med siden den er mest beslastet når starteren dras i gang, til dynamoen skal holde.

 

Min kondensator ladet seg ut ganske så fort etter jeg koblet den av strømmen...

Den har voltmeter på toppen. Og det sank V ganske fort bare jeg koblet den av....

 

får mistanke at enten er noe feil med kondisen - det vi kaller "lekkasje" eller så har en innebygd motstand som er i parallel med kondensatoren, noe som er uvanlig fordi det ville også tappet batteriet ditt over en kort periode (i løpet av noen dager/uker) hvis motoren ikke startes over lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Tommeliten

Litt sent svar, men...

 

Har ihvertfall ikke hatt noen problemer med å starte bilen når kondisen var montert. Har ikke brukt den på en stund nå, klarer meg helt fint uten og derfor ikke giddet å putte den inn igjen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Litt sent svar, men...

 

Har ihvertfall ikke hatt noen problemer med å starte bilen når kondisen var montert. Har ikke brukt den på en stund nå, klarer meg helt fint uten og derfor ikke giddet å putte den inn igjen...

 

 

Da er du ingen god lytter :P

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...