Jump to content

05 2.0 TDCi fusker ved oppstart


JTDevil

Recommended Posts

Hei.

I et par dager nå så har min '05 fusket litt ved oppstart, det merkes ved at turtallet går treigt oppover fra 850 o/min til jeg passerer 2500 o/min.

Fra 2500 o/min fungerer den som den skal igjen.
Dette vedvarer et par minutter før bilen begynner å dra ordentlig igjen over hele fjøla.

Om det er i fri eller i gir spiller ingen rolle.

Noen tips til hva det kan være?

EGR-ventil?
Sensor på gasspedal?
 

Focus_forum_small.jpg - '05 Ford Focus 2.0 TDCi Titanium
Link to comment
Share on other sites

Minner om min Mondeo 2.0 TDCi 140hk, drar dårlig de første minuttene når den har stått lenge/over natta, men med litt turtall så drar den ok.

Virker som om det er verre om det er kaldt/fuktig i været.

Etter noen minutter så er den plutselig helt ok, og drar helt normalt. Jeg har skiftet luftmassemåler og inntakstempsensor, men det gjorde ingen forskjell.

Ifølge TorquePro er det ikke gasspedal-sensoren, utslaget der er akkurat det samme når den drar dårlig og etter at den har 'kommet seg' 

Jeg har ingen feilmeldinger eller lamper.

Om noen har en god ide mottas det med takk!

Ford-verkstedet hadde ingen ide om hva det kunne være, og det er vanskelig å feilsøke siden feilen forsvinner av seg selv etter ett par minutter.

Jeg har en mistanke om at luftspjeldet i innsuget ikke åpner ordentlig, så jeg har nå bestilt dette for å se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det der høres ut som veldig like symptomer.
Dog, min har nå gitt seg, har ikke merket noe mer til symptomene enda, uavhengig om det har vært kaldt eller varmt.
Sist jeg hadde symptomet så var det ingenting ved oppstart, men etter at bilen hadde stått utenfor butikken i 10 min, så kom det.
Siden har det fungert som det skal.

Focus_forum_small.jpg - '05 Ford Focus 2.0 TDCi Titanium
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oppdatering: Min ble bare verre og verre, til slutt måtte den som oftest stå og gå på tomgang noen minutter før den ville klare å dra seg ut av

parkeringsplassen.

Fortsatt gikk den fint når den hadde fått noen minutter på seg. Andre ganger startet og gikk den helt fint umiddelbart.

Leverte den på Ford og de fikk ha den noen dager for å få testet den på morgenen noen ganger, og de fant at det var EGR-ventilen som var gåen.

 

De byttet den, og nå går den som en klokke igjen. :)  

Edited by Jarl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...