Jump to content

Jager på tomgang (1,8 2004 MK3)


trooper

Recommended Posts

Har hatt en 2004 1,8 stv stående en stund som jeg har fikset ganske mye på det siste året. Det siste problemet som gjenstår nå, er at motoren jager på tomgang. Ligger på rundt 1700 omdreininger, slipper ofte å røre gasspedalen ved kjøring for å si det sånn.

Noen ganger jazzer den seg skikkelig opp (til rundt 3000), men motoren går jevnt og fusker ikke. Ved skikkelig driftsvarm motor kan den i korte perioder oppføre seg normalt.

Er dette noe kjent problem? Hvor skal man begynne å feilsøke? 

Takker for eventuelle tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hadde det på konas Mondeo også. 2004 bensin, akkurat som din. Endte opp med å bytte manifold på Fordverksted. Kostet 10 lapper, men du verden så fint den gikk etterpå. Hadde noen små tendenser til ulyd i spjeldene på den gamle manifolden også. Det værste var at jeg følte meg dum i lyskryss og foran fotgjengerfelt når motoren ruste opp.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk virvelspjeldene i innsuget, skru av innsuget, så ser du et plastspjeld i hvert innsug, ta vekk disse, de har en tendens til å bli mye slakke i, noe som gjør at de ikke åpner fult, og du vil få en tikking/kakkling i motor, jeg fjernet disse, ikke en ulyd i motoren etterpå.

Hørtes ut som ventiltikking før fjerning.

Sjekk virvelspjeldene i innsuget, skru av innsuget, så ser du et plastspjeld i hvert innsug, ta vekk disse, de har en tendens til å bli mye slakke i, noe som gjør at de ikke åpner fult, og du vil få en tikking/kakkling i motor, jeg fjernet disse, ikke en ulyd i motoren etterpå.

Hørtes ut som ventiltikking før fjerning.

Jeg fikk det rådet å fjerne de, hos kverneland bil, om disse spjeldene løsner, vil de fall i innsuget og gjøre at innsugsventilene ikke stenger, iverstefall motorhavari/null kompresjon..
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med min 2004 1.8L.

Feilen var sprekk i en kort slange som går mellom veivhuset og inntaksmanifoilen.

Du må av med hele manifoilen for å komme til. Det var to sprekker i slangen min. Den blir liggende inntil hodet på en bolt/skrue og da gnages det til slutt hull i slangen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...