Jump to content

Focus 2011 mk2 1.6 tdci 90hk Feil på turbo ladetrykk


RstS2

Recommended Posts

Hei

 

Noen tips på hva som kan være galt?

Vært på langtur i sommer, fikk feilmelding, dvs det lyste i instrument gruppa om motorfeil, slå av og på motor og feil og lampe er borte.

Bare info lampa lyste med text om motorfeil( ikke den gule motorlampa)

Kjørte innom nærmeste Ford verksted neste dag, leste av feil koder og det var feil på lade trykk,nullstilte feilmelding og god tur videre.

Dem mente det var en periodisk feil.

 

Etter ca 250 mil kom feil meldingen opp igjen, begge ganger i motbakke med ikke nødvendig hvis med fullgass.

Slo av og på motoren igjen og feil melding er borte og bilen går som vanlig.( den går vel i en slags LIMP MODE når dette skjer)

 

Har ikke fått lest av feilkoder igjen( min bluetooth obd2 fant selvfølgelig ingen coder) så må på Ford igjen

 

Har sett over slanger og div og ikke funnet noen åpenbare feil.

 

Er det en typisk svakhet som en sensor eller noe som jeg burde bytte(turbo trykks sensor) ???

 

Alle tips mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Se om actuatoren på turboen har full vandring,disse VNT turboene har en tendens til å bli trege i reguleringssystemet.

La motorern gå på tomgang,så tar du av vakumslangen som går på den actuatoren,da skal den armen gå tilbake,og når du setter på slangen igjen,så skal armen gå helt i motsatt retning helt til annlegsflaten. Kan være 1000 andre ting,men begyn der.

Link to comment
Share on other sites

Se om actuatoren på turboen har full vandring,disse VNT turboene har en tendens til å bli trege i reguleringssystemet.

La motorern gå på tomgang,så tar du av vakumslangen som går på den actuatoren,da skal den armen gå tilbake,og når du setter på slangen igjen,så skal armen gå helt i motsatt retning helt til annlegsflaten. Kan være 1000 andre ting,men begyn der.

Hei

 

Den er grei, takk for tips.

Har sett at  den vakumslangen ligger litt trangt til, må/burde noe fjernes før jeg prøver dette?) foruten motordekselets offcoz)

Jeg har store klubber så når nesten ikke ned til slangen...

Edited by RstS2
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Den er grei, takk for tips.

Har sett at  den vakumslangen ligger litt trangt til, må/burde noe fjernes før jeg prøver dette?) foruten motordekselets offcoz)

Jeg har store klubber så når nesten ikke ned til slangen...

Litt lang spisstang,så går det greit å nappe av slangen:-)

Evenuelt følg slangen å se om det er bedre plass lengre bak.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Liten oppdatering, er fortsatt på ferie så har ikke fått sjekket om det er full vandring på actuator, den beveger seg ihvertfall mye.(må sjekke skikkelig etter ferie)

Men gikk over div slange klemmer til og fra turbo og fant faktisk noen som var litt slakke, dvs fikk strammet dem til en halv omdreining eller litt mer.( ikke for mye tilstrammet)

Mulig dette ligger litt psykisk i hodet men mener jeg hører turboen mindre nå og at det er litt mere trøkk i turboen og bilen.

Kan feilen jeg hadde vært så enkelt som at en slange klemme var litt løs?

Har kjørt ca 100 mil til etter sist feil og ikke fått feilen tilbake.( jepp norge på kryss og tvers)

 

Uansett burde actuator byttes etter en viss høy km? ser du får nye til 4-500kr på ebay??eller er det Ford org som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Ikke actuatoren som er prooblemet,er selve regueleringsmekanismen inne i turboen som soter/bekker seg fast.

Beøver ikke å være det i ditt tilfelle,men det er noe av det første jeg sjekker når jeg får feilkode på turbotrykk.

ok, er det noen mulighet for og rense denne mekanisnem uten og åpne hele pakka?

 

Takk for info:-)

Link to comment
Share on other sites

Turboen må plukes demonteres og plukkes i småbiter ja. Som regel er det slitte anlegsflater og føringer også,så til syvende ogs sist er nok en bytteturbo mest fornuftig.

Men siden din ser ut som å ha full vandring,så slipper du nok det:-)

Takk for lære nyttig info:-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...