Jump to content

Skifte lager inngående aksel t9 girkasse?


Dreeeze

Recommended Posts

Har enda ikke kommet så langt at jeg har begynt å demontere de 2 t9 kassene jeg skal bygge sammen en hel kasse av.

Men jeg inbiller meg at inngående aksel er opplagret i lageret som sitter i bakkant av veiva og i utgående aksel i andre enden.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke kommet så langt at jeg har begynt å demontere de 2 t9 kassene jeg skal bygge sammen en hel kasse av.

Men jeg inbiller meg at inngående aksel er opplagret i lageret som sitter i bakkant av veiva og i utgående aksel i andre enden.

Stemmer det sitt et nål-lager i veiva på motoren ja :) men er lageret i selve girkassa som er av intresse her :)

Link to comment
Share on other sites

Du må ivertfall av med stubben som sitter innenfor utløserlagret.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Du må ivertfall av med stubben som sitter innenfor utløserlagret.

Jepp, å bakom er det ei tettning ( pakning eller o-ring ) som lekker hos meg. så er det et stort c klips du må  etter ka i har fått med meg.

kan jeg dra ut akselen da mon tro, eller kommer alle synk ringene å medbringerene til å falle ned i bunnen av kassa?

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at jeg like godt kunne prøve å demontere litt :) Tok å demonterte hele clutchuset ettersom stubben rundt inngående aksel satt litt fast i det.

Men er i grunn bare de 4 små skruene du trenger å løsne.

Om det er bare tetningen du skal bytte så sitter den i stubben. Altså bare de 4 små skruene for å bytte simmering.

Låseringen sitter rett innenfor her igjen som du ser på bildet.20150722_204747.jpg

Og forresten. Når jeg hadde av den stubben og girkassen i fjerde gir, så dro jeg den ut av gir når jeg dro i inngående aksel. Så tror nok det er fare for at synk ringer løsner om du drar ut hele akselen.

Tror det kan gå å dra ut lagret med litt oppfinnsomhet uten å dra ut akselen, om det ikke er en ytre låsering på innsiden av lagret.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...