Jump to content

Røket fjær foran


knutsp

Recommended Posts

I vår fikk jeg vite at en fjær var røket foran (Focus 2007 - 190 000 km). Jeg har ikke hørt om at fjærer ryker uten at man har vært ute for en smell som har skadet både dekk, hjul og oppheng mer. Men hva vet jeg. Slites de, materaltretthet?

 

Et ganske nytt sommerdekk viste seg være slitt skjevt, og jeg ville bytte det seklv om det var minst 5 mm på den minst slitte siden. Men verkstedet ment jeg da måtte ta frostillingskontroll med sjekk av spissing. Det var da de oppdaget det, måtte bestilel fjære og fikse det en uke senere. Heldigvis skule det ikke være farlig, siden fjøre satt på plass der den skulle.

 

Nå tar jeg ikke lett på slikt med dekk, bremser, styring og hjuloppheng. Kjører gjerne et vrak, bare de tingene garantert er på stell. Jeg er merket etter to hendelser langt tilbake i tid. I 1983 havnet jeg utfor veien, ned en skrent og ut i en flomstri elv, med fullt rundkast og det hele. Forloveden og jeg kom fra det med livet i behold, såvidt. Mistet styringen fullstednig, uten at det var glatt. Absolutt ikke sovnet. Noe gikk plutselig i filler på den 6 år gamle Fiestaen den dagen, på vei over fjellet, med mye telehiv.

 

En annen gang, ca 1991, da kona brukte bilen og hadde med våre barn, hadde jeg dagen før fått skiftet hjul (dekk). Hjul løsnet i fart! Hun fikk stanset før det gikk til helsike. Men ikke artig å sitte strandet i en Escort med kun 3 hul, i bunnen av verdens dypeste undersjøiske tunnel, med to små barn. Jeg saksøkte ingen, men en mekaniker mistet jobben. Kona kjørte aldri bil på langtur etter det.

 

Så jeg er vel litt følsom med dette.

 

Jeg har mistanke om at fjæra kanskje røk så langt tilbake som i fjor sommer, etter en tur på - ikke grusvei, men gov, uplanert grovpukk - et øde sted jeg hadde forvillet meg med GPS og ikke engang fikk snudd. Det gikk altså godt, men tanken på kanskje å ha kjørt med knekt fjær i 10 måneder gjør meg skjelven. Service og EU-kontroll avslører ikke slikt. Dekkene gjør.

 

Ba om at støtdemperne skulle skiftes med det samme, enda de sa de var i orden, og der er dyre greier. Hvor mange km kan en støtdemper egentlig vare? Er det noe poeng å skifte dem før de er merkbart utslitte?

Knut Sparhell

Focus Ghia 1.6 aut 2007

Link to comment
Share on other sites

Ford å fjærer går det nok mye av desverre, skal sant sies om det er senkefjærer eller orginale spiller ingen rolle, ford spiser fjærer, serlig mondeo 2001-2007.

 

Støtdempere varer 80 000- 120 000 km fortalt av importør for kyb tror jeg det var. Generelt skifter vi alt for lite dempere etter min mening,

vi skifter masse fjærer på dempere som kansje har gått over 200 000, men kjennes fine ut, helt til en kjører å tar en dempertest på maskin

å virkningen er bare 30-40 %. Men er ikke alle verkstedene som har demper tester desverre. Å heller ikke så lett å overtale kunden om at

han bør skifte dempere når vi ikke har bevis på at de er utslitt.

 

Men nesten altid lager knekte fjærer lyd i forstillingen, når du svinger på rattet fult fra 1 side til den andre vil det smelle/ dunke lyd. Om du er nervøs for

slike ting som dette så gjelder det å skru ned volumet på radio`n å få frem ørene dine å hør etter dunke å klikke lyder når du kjøre :)

 

Hilsen mekaniker :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke rart at fjørene knekker, med alle de dårlige veiene vi har, hull og humper over allt. Vi fikk inn en V70 med knekkt fjør framme, i dag. Den tok i dekket ved sving. Fjører skal sjekkes på eu og service

jJupp, men du ser aldri at en fjær er dålig, ingen forvarsel, så ikke ta det for god fisk at bilen har vært på service å eu kontroll. neste dag kan fjæra være knekt... synd men sant.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...