Jump to content

Glødelampe blinker - 2006 TDCI


Complexity

Recommended Posts

Skulle ta min 4'e tur med nybilen nå, og måtte jo selfølgelig bli plaget allerede.

Med en gang jeg startet bilen begynte glødelampa å blinke og motorlampa kommer på. Bilen er i nødmodus og går som ett dass.

Prøver å koble av batteriet i noen minutter og bilen går helt fint etterpå, men motorlampen lyser enda.

Så begynner glødelampen å blinke igjen etter 5 minutter og bilen er i nødmodus igjen.

 

Såe, kan det være EGR ventilen? Er biltema sin OBD leser brukbar?

Har jeg en sak med selger om det skulle være feil med dyser eller lignende? Nettop kjøpt bilen så surt å punge ut 10-20 tusen i nye dyser...

 

Måtte dra Sierran ut av garagen for å komme meg hjem. Frister å beholde den som backubil nå :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Skulle ta min 4'e tur med nybilen nå, og måtte jo selfølgelig bli plaget allerede.

Med en gang jeg startet bilen begynte glødelampa å blinke og motorlampa kommer på. Bilen er i nødmodus og går som ett dass.

Prøver å koble av batteriet i noen minutter og bilen går helt fint etterpå, men motorlampen lyser enda.

Så begynner glødelampen å blinke igjen etter 5 minutter og bilen er i nødmodus igjen.

 

Såe, kan det være EGR ventilen? Er biltema sin OBD leser brukbar?

Har jeg en sak med selger om det skulle være feil med dyser eller lignende? Nettop kjøpt bilen så surt å punge ut 10-20 tusen i nye dyser...

 

Måtte dra Sierran ut av garagen for å komme meg hjem. Frister å beholde den som backubil nå :P

 

Aller først sjekk batteriet i bilen din. Mål volt på batteriet når du starter den, i startøyeblikket hvis den faller under 10 / 9.5 volt så må du evt sjekke/ kjøpe nytt batteri

 

Så er det å sjekke om glødepluggene er OK, prøv å få lånt deg en ampermeter tang å mål hvor mye amper som  går igjenom ledningen til glødepluggene,

70 amp alle 4 er ok, under 50Amp så er 1 eller flere dålig.

Link to comment
Share on other sites

Batteriet er orginalt fra 2006, og sikkert ganske slitent så ikke utenkelig at det kan bidra,  Har ampermetertang så skal få sjekket glødepluggene i morgen. Tusen takk for tips :)

 

Edit: forrige eier nevnte at bilen hadde fjusket litt på tomgang tidligere, og det hadde han løst ved å ha på dieseltilsettning. Fylte full tank her om dagen - kan det være dårlig diesel den reagerer på?

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

må nesten spørre om bilen din er bruktimportert?  Hadde et tilfelle som ligner ditt på en bil på jobb MK3 mondeo fra 2006, som var importert fra Tyskland....denne hadde DPF, som da var tett som forårsaket samme symptomene som du har :P

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

En eier før meg, og han kjøpte bilen ny hos Bil I Nord Tromsø i 2006, så tviler på det.. DPF er dieselpartikkelfilter? 

Bilen har rullet 166 tusen forresten, og finner ingen papirer på at EGR ventil er rengjort så har ett håp om at det er den..

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

En eier før meg, og han kjøpte bilen ny hos Bil I Nord Tromsø i 2006, så tviler på det.. DPF er dieselpartikkelfilter? 

Okei, ja DPF er partikelfilter.  Ville dratt innom et verksted å få lest ut feilkoder, i stedet for å stå å spekulere :P

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Okei, ja DPF er partikelfilter.  Ville dratt innom et verksted å få lest ut feilkoder, i stedet for å stå å spekulere :P

Bilen står en 40 minutters kjøretur unna verksted, så om det er noe enkelt vil jeg prøve å fikse det først. Bilen "nøkker" veldig og rører seg såvidt fremover i nødmodus. Kveltes og når jeg satt den revers (Automatgir).

Må bare få skaffet en OBD leser.

 

Edit: rører seg såvidt fremover er å ta litt i, men fikk den knapt opp i 60km\t :P

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

har selv prøvd med forskjellige OBDII på min, blant annet den Bluetooth OBDII med torque appen..funker ikke....og mtp at et verksted tar neppe mange kronene for å lese ut feilkoder heller, så er det liksågreit mener jeg :P

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Blir vel til det om jeg ikke får til med det første ja. Har bestilt en Maxiscan MS309 fra ebay, for jeg så en youtube video hvor en person feilsøkte en Mondeo med en slik :P

 

Sjekket batteri og glødeplugger i morgen, og åpner EGR å renser den, så får vi se om den oppfører seg. Har sett gjennom alle servicepapirer og dysene har aldri vært byttet heller, så frykter det værste.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat samme problemet på min 2006 115hk tdic for 2 uker siden.

Bilen er gått 110000km.

Renset først EGR ventilen, den var gjengrodd, men det ble ingen forbedring.

 

Kjørte bilen opp til Bil i nord og fikk tatt en diagnose som viste feil med dyse, sylinder 2

Det kostet 900 kr..De tok også en remapping inkl i prisen.

 

Lest på et engelsk forum at disse motorene har problemer med dysene, og at det anbefales dyserens på  hver 2 tank.

Har aldri hatt dyserrens på motoren, så jeg  kjøpte den sterkeste jeg kunne finne og hadde den på tanken. 

 

 Etter remappingen, har glødelampa kommet inn noen ganger, men sjeldenere og sjelderene..motoren går også finere og finere...

Så nå blir det dyserens på hver tank fremover en stund, dyrt, 250 for flasken, men billigere en nye dyser.

 

Det skal også bemerkes at bilen stort sett bare blir brukt til småkjøring i byen, og nesten aldri blir skikkelig varm.

 

ORJO

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Dette høres lovende ut :) hvor kjøpte du denne sterke dyserensen? Skader ikke å kvelle på for å se om det hjelper.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Rengjorde EGR ventilen og den så ganske ille ut, men ikke så ille at jeg tror det er synderen. Bilen ble ikke noe bedre heller.

Om jeg blinder EGR vil bilen slite med avgass for neste EU?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Rengjorde EGR ventilen og den så ganske ille ut, men ikke så ille at jeg tror det er synderen. Bilen ble ikke noe bedre heller.

Om jeg blinder EGR vil bilen slite med avgass for neste EU?

 Egr setter feilkode type motor lampe. å den vil fjuske/ rykke / nappe ved 1800- 2200 ca ca rpm

 

lag deg ei blendeplate å blend av møkka, er gjort masse ganger på ford vekstedene :P

av å til setter bilen feilkode " for lite igjenomstrømning" i egr ventil, da borrer du et 5 mm hull i plata :)

 

Om glødelampa lyser , så som sakt sjekk gløding, er det feil på dyser så er det motorlampe som lyser.

 

å ang tilsetning i dieselen , ingenting virker akutt , å renser ikke motoren med å kjøre 1 tank diesel,

det må kjøres flere tanker for at slik skal ha noe effekt, langtidsvirkningen vil være renere sprøytebilde

på dyser å div men etter mange tanker, ikke bare 1 tank å tro det er som nytt  :P

Link to comment
Share on other sites

Kommer nok til å blende den etterhvert da.

Motorlampa lyser og glødelampa begynner å blinke etter noen minutter, og bilen går da i nødmodus.. Men motorlampa er der konstant. Får lånt meg feilkodeleser på Torsdag så får vite mer da.

 

Regner ikke med at en tank med tilsetting vil hjelpe nei, men bilen er jo ubrukelig i "limp" mode så alt må prøves. Skulle flytte bilen fra en garageport til en annen i dag, og bilen kveltes minst 10 ganger.. :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Har ei deffekt dyse på min Mondeo nå, på den lyser glødelampa i tillegg til motorlampa.

Få lest av feilminne, så har du noe å gå utifra;)

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Tømte på en flaske dyserens å lot bilen stå å bakke seg god å varm. Så tok jeg meg en prøvetur med høyt turtall og alt ser ut til å virke fint nå!

 

Motorlampa lyser enda men regner med det må fjærnes med OBD leseren.

 

Edit: Leste av kode i dag og det er dyse på sylinder 2 som er problemet. Slettet feilkoden og motorlampa er borte for nå iallefall. takker for all hjelp folkens :)

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...