Jump to content

Lyst på Cosworth


Olepo

Recommended Posts

Hei ærede entusiaster!

 

Etter å ha siklet på Sierra Cosworth siden jeg var "guttunge" har jeg nå lyst til å realisere guttedrømmen. Øverst på ønskelista står naturligvis en vingebil, men innser at det kan bli vanskelig å finne et greit eksemplar til en pris jeg vil bruke på "førstegangsCosworten".  Det realistiske er derfor en fin sedan med 2wd eller eventuelt en bra Escort Cosworth.

 

-Bilen bør være i bra stand men behøver ikke å være original, en god, godkjent ombygget bil er helt greit.

-Ikke ute etter noe ekstrembygg, men et moderat motoroppsett som er kjørbart og nogenlunde driftsikkert.

-Noe oppgraderinger er OK, men vil gjerne ha mulighet til å kunne få bilen på veien igjen etter en eventuell teknisk kontroll uten å bruke resten av livet på å jakte deler.

-Planen er å bruke bilen som en entusiast-/hobbybil og det er ikke så aktuelt å kjøpe et rent oppussingsobjekt.

 

Dette er naturligvis et minefelt da bilene etter hvert har fått en del år på baken og mange av de har levd et hardt liv. Derfor positivt å se på dette forumet at det finnes mange entusiaster som tar vare på og restaurerer bilene sine på en skikkelig måte.

 

Det er for tiden skikkelig Cosworthtørke på Finn.no, forhåpentligvis blir det noe mer aktivitet utover våren og sommeren. Mange av bilene står kanskje i vinteropplag nå. 

Spørsmålene i første omgang er:

-Hvordan er prisbildet på en Sierra 2wd i forhold til Escort?

-Fordeler/ulemper Sierra vs Escort?

-Er det noen modeller eller varianter som jeg bør styre unna?

-Finnes det folk med bra kompetanse som kan være med å besiktige et eventuelt objekt? (Avhenger selvsagt av bilens plassering).

 

Regner med å bruke litt tid på å finne "rett" bil, men gi meg gjerne et hint dersom noen har eller vet om en bil som skal selges :).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Generelt har Escort alltid vært en god del dyrere enn sedan og er det vel egentlig ennå, men det er så sjeldent å finne et godt eksemplar, så det er lett å la seg lure av prisene på de som ligger på Finn med jevne mellomrom. En av få bra Escorter som lå på finn i sommer gikk vel for 180 000 på noen dager, og like etter det ble samme bil lagt ut for 200 000 av et firma. Jeg var innom og pratet med de, og en ble solgt forholdsvis fort gang nummer 2 også. Veit ikke sikkert hva bilen faktisk ble solgt for, men mellom 180 og 200 siste gang.

 

tilsvarende bra eksemplarer av sedan dukker oftere opp(men fortsatt rimelig sjeldent) og går vel for rundt 140 000. dette er meget grovt anslag siden det kommer helt ann på den spesifikke bilens tilstand. Du burde nevne budsjettet ditt så er det lettere å si noe om hvor du bør sikte, men i utgangspunktet vil jeg si noe sånt som:

-Bra sedan sierra Cosworth (lite rust, pen i lakk, helt og ryddig interiør og typisk grønndyseoppsett(300hk) motor i god stand - mellom 120 og 150 000kr. 2wd er som regel noe dyrere enn 4wd.

 

-Escort Cosworth i tilsvarende stand - mellom 160 og 200 000kr.

 

Fordel med sierra er vel hovedsaklig deletilgang. lettere å få tak i deler til Sierra enn Escort, men etter snart 2 år med Escort Cosworth så har jeg klart å finne det meste av det jeg trenger :)

-Sierra 2wd om du vil slædde og herje(som du selvsagt ikke gjør langs vei)

-Escort om du vil ha en bil som vekker skikkelig oppmerksomhet og liker svingete veier og gokart-feeling

 

Styr unna biler som er tukla for mye med, selvom det er vanskelig å finne. Om det er ulyd, oljesøl, wunderbaum, klistremerker, neonlys osv så pleier jeg ofte å styre banen.

 

SIkkeert mange som kan utdype mer, men det er da noe 

  • Like 1

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Lillebroren min har snakka om å selge noen ganger. Jeg vil kalle den et veldig bra objekt. Litt kjærlighet trengs på sikt, men er fullt brukbar. Orginal 2wd -88 Flint grey med ca 300-350hk. Ting som jeg kommer på er at girkassa kunne godt blitt overhalt på sikt og jeg mener den trenger nye bremseskiver foran.

Bilen står i Vestfold så det er jo kort vei for deg å evt. kikke om han er villig til å selge ;)

 

Den er vinterlagra nå, han vurderte salg tidligere i år, men ønsket vel å vente til vår/sommer for bedre priser og flere kjøpere. 

 

Legger ved et lite bilde av den. 

382104_10151111265390653_92551462_n.jpg

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Mange ønsker seg cosw nå når den nærmer seg 30års grensen . Men dette kjenner Italienerene til -er lik dyr bil .

Og samme er forskringen - jeg måtte vikelig be om og få snakke med sjefen . Men som han sa du skal ha bra historie med skade frihet før de overhode gidder og vurdere ....

Link to comment
Share on other sites

Cosworth er ute av faregrensen sier min forsikringskar.. Bare å ringe han alltid god pris på cosworth :) 

  • Like 1

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Cosworth er ute av faregrensen sier min forsikringskar.. Bare å ringe han alltid god pris på cosworth :)

Husk de gjør bakgrunds sjekk mens du er på tlf . Og da skal du ikke ha mye på rulle bladet før du sitter med skjegget i postkassa . Og de nekter aldri men du får ikke Kasko - uten egenanndel på 25tkr - men mamma og pappa kan jo ta det på sin ..... men skal si det er lettere med "noen" cosw på lista uten bruk av dem ........

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Forsikring er ikke dyr på cosworth lengre. Ja, de var svartelistet før. Betaler 8000kr for fullkasko (sparebank1). Har kjørt skadefritt i 7år så har jo en del bonus.

- 92´Cosworth 4x4 Limited Edition-Prosjekt

- 93´BMW 325i-Bruksbil

x 86´Sierra 2.0is coupe 2-dørs

Link to comment
Share on other sites

Sverre Harbo hos gjensidige. Ring og sjekk så får du nok en fin pris ;)
95020899

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meget god pris på min hos Watercircle, gjennom medlemskapet i fcn.

Ble vel ca 4000,- med max bonus da.

  • Like 1

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Dyre forsikringer dåke har då :P eg betaler 3300kr med delkasko. Berre og kjøpe cosworth, om det henger ein wunderbaum i bilen som 2,9 sier så har det ingenting og sei. Alle har kver sin stil og det finner du ut ved og lese prosjektråder, cosworther har fått pryl siden dag 1 og er berre og høyre etter banking og tikking, rust og lakkrust.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for all input.

 

Sierra_2.9: Prisbildet du nevner stemmer bra med mitt inntrykk etter å ha fulgt med på markedet en stund. Tilsynelatende bra Sierra 2wd har gjerne annonsepris på rundt 120.000 og oppover. Escortene ligger nok noe høyere. Store variasjoner i pris, men det gjenspeiler nok ofte bilenes tilstand.

 

Jeg er i utgangspunktet ute etter en Sierra, men etter å tilbragt en del tid på nett har jeg fått mer og mer sans for Escorten også. (Forelsket meg i en blå Escort med hvite Compomotive som ble solgt i Tønsbergområdet for rundt 1-1,5 år siden. Bilen så meget bra ut og selger virket seriøs. Bilen ble dessverre solgt før jeg fikk mulighet til å se den).

Mye taler likevel for at jeg kommer til å ende opp med en Sierra denne gangen.

 

Har vel ikke spikret noe endelig budsjett, men tar sikte på en Sierra i bra stand. Skulle det dukke opp noe helt spesielt kan det tøyes litt. Blir vel litt en vurdering i forhold til bilens tilstand og hvor stor fristelsen er.

 

Fakeworth: Bilen til broren din kan absolutt være av interesse. Er den bra karosserimessig? Vet du noe om cirka pris han forventer?

 

Hva må man forresten regne med å betale for å få overhalt eller eventuelt kjøpe en byttegirkasse? Kan jo sikkert bli aktuelt i flere tilfeller...

 

Når det gjelder forsikring har jeg kjørt bil en del år og hittil klart meg uten uhell, så håper det vil la seg gjøre å få forsikret kjerra uten å bli flådd. Priseksemplene som nevnes her er jo ikke så avskrekkende.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole (?!)

 

Cosworth er en entusiastbil uten sidestykke.

Både Sierra/Escort og 2wd/4wd er biler ment for å skape store smil.

 

Sierra 2.9´s uttalelse ang deler stiller jeg meg dog noe uenig til.

Kaross deler/Styling begynner å bli en mangelvare på begge typer (Org vare med bra passform spesielt).

Interiør ol finnes stortsett til 2wd/4wd og Escos - Men er nesten umulig til vingebil....

 

Min personlige erfaring er at god historikk lønner seg. Jeg har kjøpt katta i sekken nå 2 ganger (tatt sjangser), mens jeg samtidig

har observert andre suksess historier (bra historikk). 

 

Ang girkasse; Ny girkasse beløper seg på alt fra 5000-10000 på bruktmarkedet (2wd)

4x4 kasser får du billigere (dette gjelder stortsett mye 4wd deler, da det er mere igjen (Min antagelse mtp at 2wd bilene blir brukt hardere?)

Overhalling av kasser er heller "ingen utfordring". Flere i miljøet kan være behjelpelig og ta denne jobben.

 

Uansett - LYKKE TIL! Hold oss alle oppdatert :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Lillebroren min har snakka om å selge noen ganger. Jeg vil kalle den et veldig bra objekt. Litt kjærlighet trengs på sikt, men er fullt brukbar. Orginal 2wd -88 Flint grey med ca 300-350hk. Ting som jeg kommer på er at girkassa kunne godt blitt overhalt på sikt og jeg mener den trenger nye bremseskiver foran.

Bilen står i Vestfold så det er jo kort vei for deg å evt. kikke om han er villig til å selge ;)

 

Den er vinterlagra nå, han vurderte salg tidligere i år, men ønsket vel å vente til vår/sommer for bedre priser og flere kjøpere. 

 

Legger ved et lite bilde av den. 

HVOR var den når jeg skulle ha sierra...

og her var det mye dyre forsikringer ute å gikk... jeg er 26 bor sentralt (ikke der bilen står da men de regner jo ut etter postkode) og jeg betaler 3700kr på fullkasko.. 88 ikke ombygd cosworth.

Edited by Odin

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Trudde 6500kr ikke var så gæli jeg :P må visst ta en tlf i morra skjønner jeg :)

Det hadde jeg gjort og.. Er hos gjensidige men ikke sverre harbo jeg har. Er forresten nye regler nå etter nyttår og. Så om man har en bil med 70% for eks og 10 andre med 30% så skal alle ha 70% nå. Greit å sjekke det for de fleste her inne tenker jeg

  • Like 1

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Sierra 2.9´s uttalelse ang deler stiller jeg meg dog noe uenig til.

Kaross deler/Styling begynner å bli en mangelvare på begge typer (Org vare med bra passform spesielt).

Skjønner ikke helt hvor vi er uenige? Var aldri snakk om vingebil fra min side, da han sa sedan eller escort var realistisk. At vingebil styling er vanskelig er en annen historie. Sedan har ikke så mye plast. Bare fangere, skjørt og spoiler som alt er forholdsvis greit å få tak i

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

HVOR var den når jeg skulle ha sierra...

og her var det mye dyre forsikringer ute å gikk... jeg er 26 bor sentralt (ikke der bilen står da men de regner jo ut etter postkode) og jeg betaler 3700kr på fullkasko.. 88 ikke ombygd cosworth.

Hehe, han har nok hatt den i 4-5år nå tror jeg. Lite brukt, så tror han begynner å innse selv at det er på tide å selge. 

 

Skal jeg tippe så 120k-150k for bilen hans. Den er bra i karosseriet. Jeg kan ikke huske å ha sett rust på den. 

 

Odin kjøpte ikke du gamle Triggerhappy bilen? Jeg har alltid trodd den var meget bra? Prisen var jo bra husker jeg, den frista meg veldig mye når den lå ute ihvertfall.

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hehe, han har nok hatt den i 4-5år nå tror jeg. Lite brukt, så tror han begynner å innse selv at det er på tide å selge.

 

Skal jeg tippe så 120k-150k for bilen hans. Den er bra i karosseriet. Jeg kan ikke huske å ha sett rust på den.

 

Odin kjøpte ikke du gamle Triggerhappy bilen? Jeg har alltid trodd den var meget bra? Prisen var jo bra husker jeg, den frista meg veldig mye når den lå ute ihvertfall.

Jo ble trigger sin. Fin bil til prisen men den trenger stell bueskift bak og litt kanaler. Har begynt å ruste i vanger bak og. Så skulle den hatt en runde i en lakk boks.

Edited by Odin

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Okay, måtte vel regne med litt jobb til den prisen ja. Men pen bil og min favoritt farge :) 

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Okay, måtte vel regne med litt jobb til den prisen ja. Men pen bil og min favoritt farge :)

Ja definitivt :) fargen er favoritt nr2 etter flint hos meg hehe :)

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvor vi er uenige? Var aldri snakk om vingebil fra min side, da han sa sedan eller escort var realistisk.

Hahah. Når jeg leser det igjen, så gjør ikke jeg det heller :D

  • Like 1

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole (?!)

 

Cosworth er en entusiastbil uten sidestykke.

Både Sierra/Escort og 2wd/4wd er biler ment for å skape store smil.

 

Min personlige erfaring er at god historikk lønner seg. Jeg har kjøpt katta i sekken nå 2 ganger (tatt sjangser), mens jeg samtidig

har observert andre suksess historier (bra historikk). 

 

Uansett - LYKKE TIL! Hold oss alle oppdatert :)

Hei! Ingen tvil om at dette er entusiastbiler. Har så vidt kjørt en kort prøvetur med en ganske standard Sierra for mange år siden, men bortsett fra dette har jeg ingen erfaring med Cosworth. Men har som nevnt vært fasinert helt siden det dukket opp en ny, skinnende hvit vingebil i nabolaget i 1986..

 

Er klar over at det kan være en risikosport å kjøpe tilårskommen Cosworth, det er nok mange biler som er i tvilsom tistand. Derfor er det positivt og imponerende å se en del av prosjekttrådene her på forumet der mange biler blir renovert på et meget høyt nivå.

 

Skal nok holde dere oppdatert, dukker sikkert opp mange spørsmål etter hvert.

Hehe, han har nok hatt den i 4-5år nå tror jeg. Lite brukt, så tror han begynner å innse selv at det er på tide å selge. 

 

Skal jeg tippe så 120k-150k for bilen hans. Den er bra i karosseriet. Jeg kan ikke huske å ha sett rust på den.

Fortsatt interessant, likte fargen også. Vet du om den er omlakkert?

Skjønner ikke helt hvor vi er uenige? Var aldri snakk om vingebil fra min side, da han sa sedan eller escort var realistisk. At vingebil styling er vanskelig er en annen historie. Sedan har ikke så mye plast. Bare fangere, skjørt og spoiler som alt er forholdsvis greit å få tak i

Kan jo tilføye at jeg veldig gjerne kunne tenke meg en vingebil, men antar at det er få på markedet og at prisene kan bli litt vel stive. Men har Googlet litt og kommet over flere tidligere annonserte ombygde vingebiler, i hovedsak annonser fra 2014 og 2015. Ut ifra annonsene har bilene sett bra ut, og prisene har ikke vært avskrekkende. Disse bilene er naturligvis solgt nå, men det kan jo alltid dukke opp nye muligheter..

Kom ut en rød Escort på finn.no i dag tidlig. Sikkert noen her som har kjennskap til den.

Ser jo fin ut på bildene.

Link to comment
Share on other sites

Viktigste om det er vinge, sedan eller escort er å få sjekka så godt som mulig for rust. Finnes ikke noe mer kjedelig å måtte kappe entusiastbilen i filler å måtte begynne å rustsveise.(Hvis du ikke er over snittet glad i karosseriarbeid) Sjekk den så godt som mulig, kanaler/gulvfals, hjulbuer, jekkfester, rammevanger bak, bak i sidene på bagasjerom, innerskjermer/dempertopper foran++ 

Har det først begynt å boble i en hjulbue og bak på kanaler er det GARANTERT mer. Uansett hvor mye strøken og rustfri selger påstår bilen er, finner en ikke ut det før en begynner å grave litt. Er du uheldig da er det mange gamle synder og tvilsomme reperasjoner. Har sett flere biler som skal være så og så bra, begynner å gå den i sømmene så dukker det opp det ene og de andre. Så noe må en uansett være forbredt på. 

 

Jeg skulle kjøpe meg siste cosworthen for å kun koseskru og polere litt, men endte opp med å måtte kappe den i biter :P

  • Like 1

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...