Jump to content

Mk4 TDCI 140 hk vanskelig å starte i -12 og kaldere.Hjelp....!


Maxmek

Recommended Posts

Har en Mondeo som har godt 220 000 km, byttet batteri for 24 måneder siden ( Sønnak platinum) og glødetråer i nov 2014. Dette gjorde jeg for at jeg synes at bilen hadde vært vanskelig å starte på vinteren. Nå som kulda satt inn i år har jeg måtte ha hatt hjelpestart alle morgenen selv om jeg har ladet batteriet hver natt. Jeg prøver med eget batteri først men etter ca 30 sek med start motor, så vil jeg skåne batteriet og hjelpestarter den med bil nr 2. Da må jeg fortsatt dra den på starteren i nye 30 sekunder før den starter. Når jeg drar på starteren lukter det diesel i garasjen, så den får drivstoff. Når den endelig våkner til liv, så går den på tre sylyndre i en liten periode ca 5-10 sek før den fyrer på den fjerde.

Bilen har også gjennom sommeren og høsten oppført seg litt rart ifm start, har normalt måtte dra den på starteren i 3-4 sekunder før den starter og det av og til også med relativt varm motor.

Når den har fyrt opp og går på alle fire oppfører den seg normalt, går så bra/dårlig som den alltid har gjort.

Er det noen som har noe tips på hva det kan være......

Jeg mistenker dysene, men er ikke sikker.

Er det noen i området Romerike som kan lese av feilkoder sammen med meg mot litt betaling...?

Er det noen som vet om noen som kan reparere dyser hvis det er det som er problemet?

Vet at de koster 5-6000kr per stk + at du må programmere de inn i hjernen for at de skal virke, så det lukter mye peng for en bil som har gått langt.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått følgene feilkoder lest ut.

P 003A. Boost pressure control 1 outside specified range

P 0670. Unknown fault

P 0380 Glow duration control open circuit/earth/positive short

 

Tror at den siste er den som jeg sliter mest med, samtidig som at jeg lurer på hva de andre to betyr.

 

Forslag mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

Glødeplugger ble byttet i nov 2014, for 20000km siden på merke verksted, så jeg tror ikke det er de.

Det er vel heller noe med jording eller kortsluttning i releet til glødepluggene, eller tolker jeg feilkodene feil?

Det virker fornuftig mtp måten bilen har oppført seg på ved start i det siste, hvis noen eller alle glødepluggene ikke får strøm pga kortsluttning så vil den starte tregt ved kald motor på sommeren og enda tregere ved vinteren, og det er sånn bilen har vært å starte i det siste eller.....??

 

Vil en bilen starte uten at det er strøm som går til glødepluggene hvis motoren er kald?

Hvis ikke den vil det, hvilke andre feil kan jeg ha?

 

Har bestilt time til bilen på torsdag, så da går den inn, spent på hva de finner ut. Skulle gjerne ha gitt dem en god start på feilsøkingen.

Link to comment
Share on other sites

bytta glødeplugger på en caddy 3 ganger på ei uke for at dem røyk :P såååe alt går..

 

ut ifra slik som du har beskrevet problemet ditt er d sansynlig at en glødeplugg har røke igjen

Edited by dohcboy
  • Like 1

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Er ledningen til releet ryki i y knekk i ledningsnettet foran girkasse ca 90 % sikker

Er ledningen til releet ryki i y knekk i ledningsnettet foran girkasse ca 90 % sikker vis det er 2 l er den hvit og oransje

 

180 % sikker her ja hehe

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
På 14.1.2016 den 18.28, skrev Maxmek:

Har levert den på verksted i dag, så får vi se om jeg har spart penger på feilsøking.....

Takker for hjelp.

Hva ble resultatet 

Link to comment
Share on other sites

På 11.1.2016 den 17.23, skrev Maxmek:

Glødeplugger ble byttet i nov 2014, for 20000km siden på merke verksted, så jeg tror ikke det er de.

Det er vel heller noe med jording eller kortsluttning i releet til glødepluggene, eller tolker jeg feilkodene feil?

Det virker fornuftig mtp måten bilen har oppført seg på ved start i det siste, hvis noen eller alle glødepluggene ikke får strøm pga kortsluttning så vil den starte tregt ved kald motor på sommeren og enda tregere ved vinteren, og det er sånn bilen har vært å starte i det siste eller.....??

 

Vil en bilen starte uten at det er strøm som går til glødepluggene hvis motoren er kald?

Hvis ikke den vil det, hvilke andre feil kan jeg ha?

 

Har bestilt time til bilen på torsdag, så da går den inn, spent på hva de finner ut. Skulle gjerne ha gitt dem en god start på feilsøkingen.

 Hei alle sammen 

jeg har en Ford mondeo TDCi 2011 Automat  2 l 140HK også har hatt det problem på starte bilen mest på vinteren når det blir kaldere en +2 og enda mer kronkker lang og veldig vanskelig særlig når er veldig kaldt på _10 C*

Jeg byttet glødeplugger også sjekket relen fant ikke hva er problem enda

men noen mener at kan være noe slange hull dårlig luft eller kanskje er ikke nok tett med disel filter plassen 

Problemet er hvis seg når jeg starter bilen om 2 dager eller lengre 

Men nå bilen min starter som normalt.

Da jeg er interessert hva blir resultatet på samme problem  hvis noen fant hva er feilen 

Takk 

Edited by Ali
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...