Jump to content

Rar lyd ved pådrag rundt 2200-2400 omdreininger.


Fordon

Recommended Posts

Etter campingferie til Italia på 600 problemfrie mil dukket det opp en ulyd rett før vi kom hjem. Mondeon, en 1.8 125hk 2001 mod, har nå gått 308 000km.

Lyden minner litt om en munnharpe. Det er en form for vibrasjon/resonans og oppstår kun i ovennevnte turtall under akselrasjon. 

Etter å ha saumfart tråder her på forumet, har jeg ikke blitt så mye klokere, for en gang skyld. Noen som har peiling?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da fikk jeg endelig kikka under kjerra. Viser seg at gummimansjetten inn mot girkassa sitt spennebånd har løsna og at gummin er delvis spjæra, noe som i sin tur kan ha medført ødeleggelser på drivakselen. Det som har utviklet seg den siste måneden er nemlig at akselerasjon, spesielt i oppoverbakke, medfører en del vibrasjon/risting i rattet.

Den rare lyden er imidlertid uforandret og inntreffer også hvis jeg parkerer og ruser motoren med gearet i fri. Har ennå til gode å sjekke om røret til luftfilteret har skylda.

Link to comment
Share on other sites

R.I.P

 

Da vi skulle hjem fra Fredrikstad i går ville den ikke starte. Ringte Naf som kom på fem minutter, han ga startgass, men motoren stoppa med en gang etter start. Han gjetta på defekt bensinpumpe. Så da valgte vi å si ha det bra og takk for lang og tro tjeneste. Det var litt rart å ta toget hjem den søndagskvelden.

Nå ser vi oss om etter en nyere Mondis...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...