Jump to content

Bosch 044, knatre lyd


Kjellsen 2.0L

Recommended Posts

Hei.

 

Noen som har byttet til 044 og opplevd knatre lyd fra pumpa? Skal jo være bare være summelyd? Høyere enn vanlig pumpe er greit, men ikke dette. Begynner mest ved kjøring, noen ganger ved tomgang. Fyldt full tank av 98, byttet filter, rens før bytte. Fusker litt ved lett pådrag, ca 10-30% gasspådrag.

 

Lest litt om kavitasjon, noe å tenke på?

Det er fortsatt oem rør. Skal bytte til alu rør til vinter, 8 mm innvendig. Planen er å bytte ut oem pickup i tanken med Holley Hydramat, da det ser ut som en fin løsning uten å ha ekstra catch tank.

 

Mvh

Anders HK

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjon

Ford sierra 2L 86 coupe = X =(

 

Link to comment
Share on other sites

Ja har opplevd det. Og jeg tror det var en kopipumpe.

Byttet senere til en 044 pumpe fra kjent forhandler i UK som var nesten lydløs.

Om det ikke er snakk om turbomotor med mye effekt, så fungerer originale rør og skvulpekammer fint på Sierra(regner med det er Sierra) så lenge det ikke er noe galt.

Om det er noen bulker i tanken rundt der rørene går inn i tanken, kan sugerøret gå ut av skvulpekammeret.

Har kjørt på ACR med så lite som 5 liter igjen på tanken med Sierra ohc innsprøytning med ca 130sugehk, uten fusk pga bensinmangel.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja har opplevd det. Og jeg tror det var en kopipumpe.

Byttet senere til en 044 pumpe fra kjent forhandler i UK som var nesten lydløs.

Om det ikke er snakk om turbomotor med mye effekt, så fungerer originale rør og skvulpekammer fint på Sierra(regner med det er Sierra) så lenge det ikke er noe galt.

Om det er noen bulker i tanken rundt der rørene går inn i tanken, kan sugerøret gå ut av skvulpekammeret.

Har kjørt på ACR med så lite som 5 liter igjen på tanken med Sierra ohc innsprøytning med ca 130sugehk, uten fusk pga bensinmangel.

 

Var litt greit å høre at flere har opplevd det samme. Men det som ikke er greit er at dette er en original 044 pumpe, dobbeltsjekket dette x3. I begynnelsen er det kun en vanlig suge EFI. Har ikke sett noen bulker. Kan tømme tanken og sjekke rørene innvendig. Såpass ja! Ja da burde det jo holde med det jeg har nå. Får snart cosworth pumpe/filter holder, så den kommer ordentlig på plass med mer gummi foringer. Den har kun 13.17V -+ 0.05V, Spenningsfall på 0.8V fra pumpe til batteri. Skal legge opp nytt rele og ledninger, å bytte litt ved batteriet. Men ulyden skal jo ikke komme av for dårlig med spenning.

Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjon

Ford sierra 2L 86 coupe = X =(

 

Link to comment
Share on other sites

Nei ulyd vil jeg si kommer enten av at pumpen suger luft, eller feil med pumpen.

Skal ikke være noe problem med kavitasjon så lenge pumpen får suge rein bensin uhindret.

Har vært borti ett tilfelle der 044 pumpen ble brukt i serie etter en IS pumpe. Når 044 pumpen ble satt først var det ingen ulyd lenger.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti 2 stk 044 pumper som gikk fint i starter og etter kort stund startet de å jage og gå ujamt.

De hadde bra spenning og bra tilførsel med bensin. Men vi fikk ikkje justert noe bensintrykket da dette gikk opp og ned som ein jojo.

Vi byttet om og satte på catch tank med egen matepumpe for å få til best mulig mating til 044 pumpa. Men det hva pumpa som hva defekt.

 

Begge pumpene skulle være ekte 044 pumper. Fikk ny pumpe og problemet hva løst. Blei sendt inn og sjekka hos forhandler. Så fikk beskjed at de hva defekte og nye på garanti.

  • Like 2

Old Fords never die they just get faster

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar Truckdriver og Corky67. Høres veldig ut som pumpa. Gikk fint med oem pumpa, men ville bytte den for fremtidige planer og den kuttet ved ca 80% pådrag. Justerte LMM, problemet løst. Men nå fusker ved lite pådrag og veldig i samsvar med ulydene fra pumpe. Har sendt mail, men skal ringe forhandler imorgen tidlig, er jo treff snart!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by Kjellsen 2.0L

Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjon

Ford sierra 2L 86 coupe = X =(

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter drivstofftank da returnippel knakk. Men jeg har nå mottatt ny pumpe, begge enveis ventilene har lik fjær mostand. Syntes de var litt slappe, men så lenge de fungerer. Nei, jeg har ikke målt trykket enda. Men så målte jeg ohm for å sammenligne. 1,1 ohm på den "gamle" og 0,7 ohm på den nye. Kan det ha noe med saken, for den var ujevn i gangen? Hva er toleransene for pumper og ohm?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Video av første pumpe, ikke prøvd nr 2 da jeg venter på tank. Spol litt til den begynner, varierer når det ujevne begynner. Volten dropper litt når dette skjer, det er å nye ledninger og rele til pumpe.

https://vimeo.com/180219658

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by Kjellsen 2.0L
  • Like 1

Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjon

Ford sierra 2L 86 coupe = X =(

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen "gud" på temaet.

 

Bytt pumpe- kjør på treff. Stopper skiten får vi deg hjem :)

Du må derimot dukke opp- det setter jeg som krav  :whistling:

 

Rett og sletten :P hehe! Hyggelig, setter pris på slike ting :) Oppfører pumpe nr 2 likt, returnerer jeg begge to og bruker angreretten. Så får jeg bruke oem pumpa, har 2 liggende :) 

  • Like 1

Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjon

Ford sierra 2L 86 coupe = X =(

 

Link to comment
Share on other sites

Enveisventilen er ikke så veldig viktig så lenge den ikke blokkerer i feil retning.

Har kjørt med pumpe uten ventil uten andre problemer enn att kaldstart tar litt lengre tid.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Enveisventilen er ikke så veldig viktig så lenge den ikke blokkerer i feil retning.

Har kjørt med pumpe uten ventil uten andre problemer enn att kaldstart tar litt lengre tid.

Kjekt å vite Gjør meg ingenting å gi pumpa litt ekstra tid til gi systemet trykk. Den står etter pumpa, å blokkerer ikke noe annet enn litt mengde.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjon

Ford sierra 2L 86 coupe = X =(

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...