Jump to content

S-max 2006 med 6000CD - Få bedre lyd


POS

Recommended Posts

Pga. familieøkning så måtte vi over på S-Max. Det var opptur på en del, men skikkelig nedgradering av anlegg. Det må fikses. :-)

 

Anlegget som står i bilen er det originale 6000CD-systemet. Til sammenlikning har vi Sony-anlegget i Mondeoen, og det spiller i en helt annen klasse. (Ja, jeg vet at det for bilstereointeresserte er litt tamt, men det spiller faktisk ganske bra når EQ er stilt riktig.)

 

Så, jeg regner med å måtte bytte høyttalerne

 

Er selve spilleren ok når det får bedre høyttalere å jobbe gjennom? Må jeg evt ha ekstern forsterker også? Finnes det linjeutgang på denne spilleren?

 

I det hele:

Hva gjør jeg for å få bedre lyd i denne bilen? :-)

 

(Med "bedre lyd" mener jeg bedre, klarere og fyldigere lyd med også mer kick. Trenger nok ikke egen subkasse. Viktigere at det låter pent og rent, og ikke å skrikete og nasalt som 6000CD-systemet. )

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er nok å bare erstatte spilleren med en ny. Selv en ganske rimelig Pioneer spiller vil gi et brukbart løft - har selv erfaring med det. Hvis ikke det er bra nok, kan du oppgradere høytalerene, vil du videre derfra skaffer du i tillegg en forsterker til det nye frontsettet. Så kan du jo gå "all inn" - slik jeg gjorde, da blir du antagelig fornøyd :)

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/68031-oppgradere-stereo-i-focus-2005-masse-bilder-na-ogsa-alarmmontasje/page-1

 

På min CD6000 fantes det ingen linjeutgang. En av svakhetene med CD6000 er den lave effekten, hvor selv en rimelig Pioneer spiller nok har mer enn dobbel effekt eller mer. Derfor vil det å kun bytte høytalerene gi liten positiv endring, samtidig er det ganske mye arbeid å skifte høytalerene. Bytte spilleren er veldig enkelt.

 

En anbefaling kan være å skaffe en grei spiller, 1 eller 2 din (gjerne Pioneer) og skaffe et greit frontsett med høy følsomhet, beregnet for drift av kun spiller uten separat forsterker. Gladen har et par slike sett som låter bra. Dette vil gi et stort løft lydmessig og relativt lite arbeid skal til, ingen nye kabler osv.

Edited by Spock
  • Like 1

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det panelet så greit ut. Hvor får man kjøpt dette?

Min er slik:
K2h6ZUt2.jpeg

 

Ja, det er 2 muligheter. Enten bytte spiller, eller kople på en forsterker som takler høysignal inn samt bytte elementene. Det er i alle fall slik jeg ser det. 

 

Har en originalt montert (GHIA) Sony-spiller i Mondeoen, og den er vesentlig bedre på alle måter.

Link to comment
Share on other sites

De har slike rammer hos for eksempel bilradiospesialisten, til både enkel og dobbel din. Ebay.co.uk har også slike. Mener å huske at du også må ha en overgangs-kontakt - for å koble til en ny spiller.

 

Her et komplett sett for dobbel din:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FUSSION-KUGA-SMAX-TRANSIT-DOUBLE-DIN-FASCIA-FACIA-SURROUND-DFP-07-09-SILVER-/281201476748?hash=item4178ea048c:g:G0wAAOxydB1SeN-f

 

(med forbehold om det passer til din modell)

 

Fordene med Sony spiller tror jeg også har installert høytalere med bedre kvalitet - enn de med cd6000.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ja, det Sony-settet spiller i en helt annen klasse. Er ikke skrikete, men allikevel veldig åpent og fint. Fungerer til all pop, og det meste annet. Jeg hører på alt fra Mari Boine til DreamTheater, via stort sett alle genre. Gjerne elektronika, men ikke hiphop. Eneste Sonyen mangler (til vanlig bruk) er de absolutt dypeste tonene, men ikke nok til at jeg har tenkt tanken på en sub. :-)

Finnes det noen spiller som kan koples med bilens multifunksjonsratt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes overgangsadaptere som viderefører fjernstyring til en ny spiller. Den er spesifikk til hvert merke, en type til Pioneer osv. Ta gjerne en telefon til Bilradiospesialisten.

 

Er enig med deg, CD6000 er elendige greier.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill og råd. Jeg får ta en ringe/ epostrunde og få frem noen forslag med priser. 

 

Ideelt sett hadde vært en spiller med Bluetooth for telefoni og musikkstreaming, koplet med bilens multiratt. Samt nye komponentsett som erstatning for eksisterende høyttalere.

 

PS: Finnes det en grei måte å jobbe inni dashbordet på, bak spilleren, uten å ta den ut? Et alternativ er å kople på en 4 kanals forsterker med høynivå-innganger. Men jeg vet jo ikke om signalbehandlingen i 6000CD er grei uansett. Forferdelig dårlig lyd i forsterkerdelen og høyttalerne i alle fall. 

Link to comment
Share on other sites

Veldig vanskelig å komme til bak spilleren på min Focus uten å ta den ut. Samtidig var det ikke mye plass bak der. 

 

Kjenner ikke til utvalget med 4 kanals forsterkere med høy-inngang særlig, men det lages jo en del forsterkere som er veldig små i dag.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant høynivå til lavnivå omformere. Billigste er vel på Biltema til 119,- per stereokanal. Kvaliteten på den mtp lydkvalitet og støy kjenner jeg ikke til. Men prinsippet er enkelt: Man kopler spillerens høyttalerledninger til høynivå-inngangen, og kan kople videre med RCA / Phonoplugg rett i ny forsterker. En 4-kanals forsterker på ca 4x50 W RMS burde holde til mitt bruk. I alle fall dersom den har grei tilgang på strøm. 

 

Ett problem kan være å styre av/ på av forsterkeren. Tipper at 6000CD ikke har styrestrøm. Jeg vet heller ikke om det er plass i dashbordet til en forsterker. 

 

En annen utfordring er at jeg ikke vet noe om dette vil fungere tilfredsstillende i det hele tatt. :-)

 

Jeg fant for øvrig at Dynabel har en del rammer etc tilpasset Ford. Koster sikkert mindre fra eBay, men da vet man ikke alltid hva man får. 

 

Hører litt med bilradiospesialistene, og med lokale Boomcar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...