Jump to content

Dyser / Injektorer Transit Connect 1,8 tdci (2008)


Robert

Recommended Posts

Hei Ford-folk!

 

Jeg har lest og googlet og finner mange tilsvarende tråder, men det er mange ulike svar ute å går, så derfor starter jeg en ny tråd.

 

2008 connect 1,8tdci; km stand ca 55 000. Merket fort etter at jeg kjøpte den at den rykket litt innimellom. Bare små "nykk" ved vanlig kjøring, lett belastning. Litt mer i oppoverbakker. Tenkte ikke så mye på det, inntil den i en bratt bakke gikk i "limp-mode" og generell motorfeil-lampa lyste. Prøvde å kjøre videre, men problemet tiltok, og "limpa" meg til et verksted. Feil på dyse 2. Fikk bytta denne til den nette sum av 10 høvdinger, og bilen gikk problemfritt lenge. Jeg syns jeg merket et og annet rykk fortsatt, men lite lysten på ny tur på verksted valgte jeg den lette løsningen. Ignorer.

Nylig oppstod samme problem når noen lånte bilen, nok en gang i bratt bakke. "limp-mode": Tok en tur selv, og fremprovoserte feilen ganske raskt - selv på flat mark. Antar jo nå at en eller flere av de andre dysene kødder med meg.

 

Så, status er:

Å betale 20-30 000 for å skifte de tre siste dysene er uaktuelt - da kjøper jeg heller "ny" brukt bil.

 

Spørsmål:

* Kan noen overhale dysene? Har kontaktet er par verksteder som bare sier de kun leverer nye

* Kreves det mye utstyr for å kode nye dyser selv? (hvis jeg kjøper på e-bay eller noe) Har en sånn kina-OBD scanner til en femtilapp og en app på mobilen, men har skjønt at det ikke er helt innafor...

* Har fått pris fra en leverandør på dyser på 3500 + mva pr stk....fortsatt dyrt, men om det er mulig å få inn selv så nærmer det seg jo akseptabelt...

* Hva ville dere gjort her?

 

Jeg kan skru litt selv og har ingen problem med å demontere dyser, kjøre back-leak test på dysene osv. Men har ingen spesialverktøy for ting og tang - bare piper og nøkler etc.

 

Tips mottas med stor takk - vil ha tilbake bilen min, den er jo fantastisk! :-)

 

Robert

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Trenger ikke å kode som i at det ikke er mulig en gang? Verkstedet som skifta den ene dysen min når det var nød tok seg vitterlig betalt for koding i alle fall...

Kan det være et skille på årsmodell eller noe her? For ved googling så er det omtrent 50 / 50 på koding eller ikke koding..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen! :) Har sjekka lekkasje på dysene, og ble litt forvirra - er det ikke MER diesel ut på returen som er vanlig når dysene er gåen? Se bilde på link - dysen til flaske nr 2 fra venstre er helt ny, alle de andre er gamle dyser. Men det er jo nr 1 som skiller seg ut her - med nesten ingen retur. Kan det være noe galt med tilførselen av diesel og ikke selve dysen? (Motoren går i nødmodus hele tiden, også under lekkasjetesten som jeg nettopp gjorde)

 

https://goo.gl/photos/Na5pUDidkbm8hFa48

Link to comment
Share on other sites

ok, så det er fortsatt stor sannsynlighet for at dyse nr 1 fra venstre her er et problem altså? selv om den har nesten null returdiesel?

 

bilen er nå i konstant limp-mode, og får ikke ut noen feilkoder (prøvd med kina-obdii bluetooth sak, og kodeleser fra Biltema).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...