Jump to content

Erfaringer med ny Ford Kuga.


JoarV

Recommended Posts

Jeg kjenner lite til tidligere Kugamodeller, men ikke nok tiil å velge 2017-modellen som familiebil.

Hva synes dere er veldig bra i 2017-modellen. Hva er ikke bra?

I de siste årene - 9 år har jeg hatt en Ford S-max.

Denne har jeg vært veldig fornøyd med,.selv med noen feil.

 

Kugamodellen ble likevel et godt valg for oss 3.

Mye nyttige funksjoner.

 

Og Ford satser på sync3 for oppdateringer og oppgraderinger.

Edited by JoarV
Link to comment
Share on other sites

Har ikke lyst på nyeste s-max da?

Kommer sikkert til å savne plassen fra s-max selv om Kuga har blitt større fra gen.1

Hmm - nå ble den ikke vurdert, ettersom vi har behov for en høyere bil(suv), for å kjøre skogsveier her - bl.a.til hytta.

Men det hadde nok blitt en ny s-max for 3-4 år siden, hadde de vært utrustet med bl.a. 4 hjulstrekk.

Og så har ungdommene her i huset blitt over 18-år og kjører egne biler.

Vi var stort sett veldig fornøyd med s-maxen vi hadde. Kjøpt helt ny i 2009. Navigasjon var tungvint å bruke, samt utdaterte kart. Navi kostet den gang kr. 25.000,-. Kartoppdateringer kunne dog bestilles, og kom på cd eller sd-kort, og kostet 5-6.000,- for hver oppdatering. Jeg hadde derfor i tillegg egen Gps fra TomTom. Nye oppdateringer kommer ukentlig med nye kart og plasseringer av fotobokser.

Nå er fortsatt samme problem med manglende oppdaterte kart for alle Ford modeller. Dette sjekket bilforhandleren her for 6 uker siden. Samme gamle "røkla" for alle nye Ford modeller.

Problemet med kartoppdateringer har jeg løst midlertidig. Se annen tråd inne her.

Jeg har gått gjennom brosjyren til Ford S-max. Jeg ser at bilen er mye lik Kugaen kjøremessig. SYNC3 må bestilles separat - ellers selges bilen med SYNC2 som standard.

Det er for dårlig. SYNC3 burde være standard i alle Ford-modellene nå i 2017.

Edited by JoarV
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg hentet min 2017 Kuga (ST-Line 150hk diesel awd aut.) på lørdag. har da kjørt den fra OS til Stavanger via Bømlo. Mitt sammenligningsgrunnlag blir min 2005 Saab 9-5 Estate 150++hk bensin aut.

Det stod mellom denne og en Land Rover Discovery Sport med ca samme utstyr men denne var 2015 mod. Min far har en slik så jeg kjenner den litt fra før. LR Discovery Sport er litt større og vil kanskje holde seg bedre i pris. 

Valget ble Kuga pga at den var ny (demokjørt) + jeg liker designet godt. + erfaringene med 2015 Fiestaen vi byttet inn var meget gode. I tillegg ser jeg for meg at Kugaen kanskje blir litt rimeligere og eie kontra LR.

 

Dette er vår første suv som nå blir vår primærbil + den skal brukes til og trekke campingvogn i ferier og helger.

Mitt foreløpige inntrykk er at den har veldig gode seter, god og stabil på veien, Sync3 er veldig bra kontra den som var i Fiestaen (Sync2?). Det tar jo litt tid og sette seg inn i ting men føler det meste er lett og lære seg på relativt kort tid. Det er også wifi i bilen så jeg antar Sync3/kart oppdateres via det.

Forsikring var også overaskende billig.

Jeg har 150hk motoren som skal ha 370nm tror jeg. Den fungerer bra og høres ikke nevneverdig inne i bilen. Men den er ikke noe rakett. Nå er jeg godt vant med Saaben som både er lettere og har høyere effekt. 

En ting jeg ikke forstår er at passasjersetet ikke er elektrisk. Kun førersetet. Har inntrykk av at dette er en Ford greie da alle biler jeg har prøvd har enten begge setene elektriske eller manuelle.

 

Pr nå er jeg veldig fornøyd men har jo da bare hatt den i 2 dager. Jeg er spent på holdbarheten i lengden da den har store sko og fylle da den tar over som primærbil etter Saaben. Den har jeg hatt siden den var ny og har hatt 0 problem. Kun service og drivtsoff..

Edited by Frode77
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemelding.

Ja, det er uforståelig at passasjersetet ikke er elektrisk. Det var det på begge setene foran i S-maxen jeg hadde. Ellers savner jeg muligheten til å lagre førerseteinnstillingen til 4 personer, slik det var i S-maxen. Ett  trykk på seteinnstillingen, og setet justerte seg selv til forhåndslagringen.

 

Jeg sendte melding til Ford Norge i går kveld vedrørende manglende kartoppdateringer. Jeg fikk akkurat svar på meldingen:

"Hei. Jeg skal videreformidle dine innspill. Det kommer mer informasjon om kartoppdateringer nærmere sommeren. Sync3 støtter også Apple Carplay hvis du har en Iphone 5 eller nyere. Da kan du også bruke kartfunksjonen der inntil videre. Beklager at jeg ikke kan være mer presis. Mvh Ford Norge."

Edited by JoarV
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...