Jump to content

Nærlys høyre virker ikke, pæren er hel


Consulfrue

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på om noen har vært borti dette. Jeg har en 2012 modell Ford focus 1.0 ecoboost. Nærlyset på høyre side virker ikke. Har kryssbyttet pærer, så pæren er hel. Den jeg tok ut i utgangspunktet derimot, var ganske sotet inni, så jeg tenkte «aha, her har det nok gått en sikring.» Leste på noen sider at det ofte er en sikring til hvert frontlys, men det virket ikke som det er tilfelle med min bil. Pappa har hjulpet meg og lastet ned Haynes Ford focus bilverkstedhåndbok, og på koblingsdiagrammet kan det synes som at nærlyspæren er koblet rett på vpwr på body control modulen. Er det evt en sikring på denne? Og er dette mulig å fikse selv med æren i behold og resten av bilens funksjoner intakt..? Noen som kan hjelpe? Hilsen Håpefull

Link to comment
Share on other sites

Prøv å slette feilkoder igjen, har vært borti noen der man må gjøre det flere ganger. Visst du måler spenning uten pæra tilkoplet og null med den tilkoplet, så tyder det på ledningsbrudd ved belastning, dvs brudd inni en ledning eller kontakt. Dessverre er vi plaget med mye dårlige ledningsnett for tida

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skulle vært lagt inn hvordan man fant løsning på problemet og hvor problemet ligger hen. Går ledninga fra kontakten til lykta og direkte til lysbryteren. Hvorfor lage et ledningsnett uten å gå gjennom sikringsboks.

Lykta er prøvd på kontakten på høgre side og da er det nærlys. Feilen ligger jo mellom kontakten og lysbryteren , men hvor. 

Skulle vist hvordan consulfrue fikk løst problemet.  


Min stesønn fikk beskjed å komme til verksted for feilsøk og det ville koste 3000.- Ny utdanna og nettopp kommet i jobb, . Ser ut til å bli en kostbar reperasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti problemer med kontakten på de der. Stikkene inne i pæreholderen går mot hverandre eller hva det var. Var en servicemelding på det mener jeg å huske.

Feilen ligger ikke inni lykta, prøvd den på kontakten til den andre lykta, ble lys da.

Link to comment
Share on other sites

Min er det også lys i når jeg koblet den til på den andre siden. Og jeg har nok for dårlig diagnose verktøy. Er det noen som evt har diagnoseverktøy å anbefale. Jeg har også kviet meg for å levere den med «carte blanche» på feilsøking hos verkstedet. Men det ser ut til at det er det jeg må nå. Skal få gjort det til uken, så kan jeg melde det her hvis de finner feilen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått levert den på verkstedet enda. Har prøvd å booke time to ganger og fått beskjed begge gangene om at de må ringe meg tilbake. Det har de fortsatt ikke gjort, så der spørs om de ikke har nok å gjøre. Skal melde tilbake hvis/når de finner feilen.

 

Jeg har ikke fått levert den på verkstedet enda. Har prøvd å booke time to ganger og fått beskjed begge gangene om at de må ringe meg tilbake. Det har de fortsatt ikke gjort, så der spørs om de ikke har nok å gjøre. Skal melde tilbake hvis/når de finner feilen.

Du har en 2012 mod, da går garantien ut i år, Garantien  er 5 år/ 100 000 km. Vist bilen er registrert i desember 2012 og km stand er under 100 000 så går det på garantien.

Min er det også lys i når jeg koblet den til på den andre siden. Og jeg har nok for dårlig diagnose verktøy. Er det noen som evt har diagnoseverktøy å anbefale. Jeg har også kviet meg for å levere den med «carte blanche» på feilsøking hos verkstedet. Men det ser ut til at det er det jeg må nå. Skal få gjort det til uken, så kan jeg melde det her hvis de finner feilen. :-)

Mener feilen ligger i BCM , på bilen

Link to comment
Share on other sites

Du har en 2012 mod, da går garantien ut i år, Garantien  er 5 år/ 100 000 km. Vist bilen er registrert i desember 2012 og km stand er under 100 000 så går det på garantien.

Mener feilen ligger i BCM , på bilen

Det er noe som heter FORScan , men har for lite kunnskap om det. finnes på google og youtube. Vet ikke om man kan scanne denne bilen med det, skal virke på ford

Spenninga er for lav på nærlys ventre side. 6,9 Høgre side 12,4

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært lagt inn hvordan man fant løsning på problemet og hvor problemet ligger hen. Går ledninga fra kontakten til lykta og direkte til lysbryteren. Hvorfor lage et ledningsnett uten å gå gjennom sikringsboks.

Lykta er prøvd på kontakten på høgre side og da er det nærlys. Feilen ligger jo mellom kontakten og lysbryteren , men hvor. 

Skulle vist hvordan consulfrue fikk løst problemet.  

Min stesønn fikk beskjed å komme til verksted for feilsøk og det ville koste 3000.- Ny utdanna og nettopp kommet i jobb, . Ser ut til å bli en kostbar reperasjon.

 

Er sikringer i bcm, som må resettes med dataen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...