Jump to content

escort cosworth


cossilenni

Recommended Posts

Hei. Har en escort cosworth t34,  93 mod med orginal effekt,med org chip og 0.9 bar i ladetrykk.

 

Har nå montert en bredbåndslambda så jeg lurer på hvilke verdier denne skal ligge på ?

i 3 gir på full pøs opp hele register ligger denne på 12.2-12-5.

i 4 gir fra 3500-4000 rpm ved fult ladetrykk ligger den på 13.0-13.3

 

er dette greie verdier ? 

 

 

Lennart 

 

  

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

 

bredbandslambda er som bremsebenker, de viser noe, men det er ikke kalibreringsutstyr så sjansen for at de viser KORREKT er ikke tilstede. 

 

Når det er sagt, på generelt grunnlag bör en motor aldri gå med höyere AFR på 4. gir enn på 3. gir, tvert i mot. Igjen, på generelt grunnlag er 13,0 - 13,3 i magreste laget for 0,9 BAR ladetrykk.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

De har tydeligvis, men dessverre konvertert de målte lambdaverdiene over til AFR på bensinskalaen så vi får anta vanlig bensin som drivstoff. (Hva med det stadig økende etanolinnholdet?)

 

Synes at det er en helt perfekt oversikt på hvordan det i utgangspunktet bør se ut. Deretter kan og bør man videreutvikle for 11,8:1 på kun 15 psi (1,0 BAR) ladetrykk og ned mot 10,0:1 mellom 15 og 30 psi (2,0 + BAR) ladetrykk er unødvendig og ugunstig lav AFR for en Cosworthmotor. På en Volvo B20, en gammel V8 motor med støpejernstopper eller en Ford V6 motor er det mer korrekt.

 

Hvis man er ny på bredbandslamda vil jeg foreslå at man vurderer bruker lambda i stedet for AFR først som sist fordi ett lambdameter med O2 sensor faktisk måler O2 og LAMBDA og IKKE AFR. :)  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...