Jump to content

Granada 2,3 —> 2,8i


Recommended Posts

Hjelper en kamerat som har byttet motor fra 2,3 til 2,8i, har fått start på motoren men bare hvis starteren tvangskjøres.

 

Har en kontakt fra motornettet som ikke er koblet til noe med:

En tjukk svart/rød ledning

En tynn svart/rød

En brun

 

Den tjukke går til innslaget på starteren, men kobles den til trinn 3 på tenningslåsen forsvinner gnisten, selv ved tvangskjøring av starteren.

 

Motoren kommer fra en bil med automat, usikkert hva ledningsnettet kommer fra, hvis det har noe å si.

 

Noen som har noe lurt og komme med?

Skulle også hatt tips til å koble opp bensinpumpa.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Escort MK3 2d stv

2x Volvo 240

Opel Kadett B 2d Caravan

Opel Rekord C

Link to post
Share on other sites

Hvis ledningsnettet er fra bil med automat må en tjuvkoble litt på ledningene som gikk inn på automatkassen. Det er jo en sperre der som gjør at bilen bare kan startes i P eller N.

Går motoren bare så lenge starteren går og stopper med en gang man slipper starteren? Eller er det slik at starteren ikke slår inn med mindre man kobler direkte på den?

Ommotoren stopper uten at starteren går, kan det være den lange motstandsledningen før coilen som ikke er koblet til. Ellers kan det være dette med Automat-ledningsnett.

Bensinpumpen skal kobles med rele slik at den starter når man setter tenning. Den skal også kobles mot en bryter på innsuget slik at pumpen stopper om motoren stopper,

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvis ledningsnettet er fra bil med automat må en tjuvkoble litt på ledningene som gikk inn på automatkassen. Det er jo en sperre der som gjør at bilen bare kan startes i P eller N.

Går motoren bare så lenge starteren går og stopper med en gang man slipper starteren? Eller er det slik at starteren ikke slår inn med mindre man kobler direkte på den?

Ommotoren stopper uten at starteren går, kan det være den lange motstandsledningen før coilen som ikke er koblet til. Ellers kan det være dette med Automat-ledningsnett.

Bensinpumpen skal kobles med rele slik at den starter når man setter tenning. Den skal også kobles mot en bryter på innsuget slik at pumpen stopper om motoren stopper,

Motoren går uten at starteren går ja, så det er ok, men starteren slår ikke inn uten og ta strøm fra trinn 3 på tenningslåsen til den tjukke svarte/røde ledningen på kontakta som er til overs inni bilen. Problemet da derimot er at gnisten forsvinner. Har også prøvd og la ledningen være koblet til og tvangskjørt starteren, men gnisten er fortsatt borte.

 

Det er altså en rød pg em svart kontakt på motornettet, disse er koblet til på org nettet på bilen, samt en grønn kontakt med kaldstart relé. Men så har vi en hvit kontakt med de tre ledningene. Etter det jeg har funnet ut så skulle det vært en jordingsledning med ringkabelsko på her også, men den finnes ikke.

 

 

Hvos sitter den bryteren? På innsuget eller bensinfordeleren? Har googla å tråla nettet så det står etter, og etter det jeg skjønte skulle det være en på bensinfordeleren, men der er det ingenting som jeg har funnet.

 

Takk for svar iallefall

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Escort MK3 2d stv

2x Volvo 240

Opel Kadett B 2d Caravan

Opel Rekord C

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...