Jump to content

Explorer 2020 avdukning. Livesending


and

Recommended Posts

NAIAS 2019 åpner dørene 14 januar, men Ford avduker Explorer 2020 i natt kl 01.00

 

Livesending https://livestream.com/accounts/404756/events/8519082

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Imponerende setting! Her var det ikke bare kjøring i ring på hvitt gulv.

Her var det opp et nytt nivå på presentasjonen. Det var kjøring på vei.

Var tydelig at her er det satset penger for budskapet var at dette er fremtiden, og at Explorer er like amerikansk som alt som er amerikansk.

 

For meg som ikke trenger eller vil ha slik SUV så var det litt blandet følelse.

Men når man vet hvor "kompromiss" Taurus egentlig er (FWD med trangt interiør for sin størrelse) skjønner man jo hvorfor Explorer i natt kjøres frem som familiebilen nr 1.

 

Mediasett med tekst, bilder og video her http://fordexplorer.q4web.com/Y2018/default.aspx

 

Pressemelding:

http://s22.q4cdn.com/486913353/files/doc_downloads/2020-Explorer-press-release.pdf

 

Forkortelser på sikkerhetsutstyr:

http://s22.q4cdn.com/486913353/files/doc_downloads/2020-Explorer-DAT-fact-sheet.pdf

 

Forkortelser for sikkerhetutstyr er fint for de som liker slikt, men tekniske spesifikasjoner er fortsatt det jeg koser meg med.  http://s22.q4cdn.com/486913353/files/doc_downloads/2020-Explorer-Tech-Specs.pdf

 

Bilder http://fordexplorer.q4web.com/download-images/default.aspx

 

6 generasjonen 2020 blir en helt ny Explorer. Dagens FWD og motor på tvers forsvinner til fordel for RWD. .

3.5L Ecoboost forsvinner også. Ny V6 blir en 3.0L Ecoboost på toppmodellene.

Med motor på linje blir nye 10A girkassen standard.

 

Med RWD så blir det mer hengervekt å få.

Dette merkes på 2.3L som nå får 2400kg mot dagens 1360kg.

3.0L får bare 12% mer enn dagens 3.5L. Her blir det bare 2540kg.

Det er fortsatt Expedition som blir valget for de som trenger hestehenger.

 

De fleste kan engelsk så jeg trekker bare ut litt av det som er standard eller ekstrautstyr:

Felgvalg fra 18" til 21".

8" eller 10.1" skjerm i midtkonsollen.

980 Watt 14 høyttalers B&O.

Terrain Managment System med 7 modus.

Girvelger som skruhjul på midtkonsollen. Der finnes også den elektriske fingerknappen for parkeringsbrems.

4! Enderør. Ja vi er visst der nå.

 

Prisøkningen for nye Explorer blir kun 400 USD for basis/innstegmodellen med kun RWD.

33860 USD blir startprisen for 2020 Explorer når den kommer i salg juni 2019.

 

Med RWD så kommer Explorer nærmere Grand Cherokee og Durango som konkurrent.

Med tanke på at dagens Grand Cherokee ikke lengre selges i Norge siden den solgte bare en håndfull i året så blir nok ikke nye Explorer noen norgesmodell edition.

Selv ikke som Hybrid.

 

Hybrid og ST er noe vi må vente til NAIAS begynner neste uke for å få vite mer om.

 

Og så må vi ikke glemme at 2020 Explorer blir MADE IN USA på fabrikken i Chicago.

Det teller litt/mye i en tid hvor GM rett før desember 2018 la ned 5 fabrikker i USA, og sa opp 14tusen arbeidere.


https://www.ford.com/suvs/explorer/2020/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.motortrend.com/news/2020-ford-explorer-packaging-miracle/

 

Dagens Explorer 5 gen 2011-2019 ble bygd på Volvo S80 da SUV på separat ramme ikke var helt i vinden etter noen år med dyr bensin og 2008krakket.

Fortsatt selvbærende på 6 gen, men det blir mer plass i den nye allikavel.

Skal ikke være så kjepphøy å påstå at RWD er overlegent FWD da S80understellet måtte strekkes i alle kanter for å passe til lengdene på 5 gen Explorer.

Men det viser at FWD ikke alltid er det beste når det kommer til SUV og litt størrelse på bil.

 

Fri for kompromiss i bunnen så blir dette mer SUV enn CUV.

Ikke at det blir noen konkurrent til Grand Cherokee utenfor asfalten, men den blir mer lik Durango https://www.dodge.com/durango.html

 

Tror nye Explorer vil få en større kundegruppe med RWD og 2400kg på hengeren.

Selv om de som føler det tryggest med FWD vil kjøpe neste CUV hos feks GM som har flust av FWDmodeller å velge i.

Men det at man må opp på toppmodellen Platinum (som i dag starter på 54K USD) for å få 3L V6 Ecoboost er jo ikke akkurat en hånd til de som har slunken lommebok.

Link to comment
Share on other sites

Explorer Hybrid og ST ble avduket i dag så nå er 2020 modellutvalget komplett.

 

Mediasettet er nå oppdatert med disse to. http://fordexplorer.q4web.com/Y2018/default.aspx

 

 Oppdatert bilder http://fordexplorer.q4web.com/download-images/default.aspx

 

Oppdatert tekniske spesifikasjoner http://s22.q4cdn.com/486913353/files/doc_downloads/2020-explorer-tech-specs.pdf

 

Pressemelding Hybrid og ST http://fordexplorer.q4web.com/Y2018/Details/2018/broadest-lineup-ever/default.aspx

 

Hybrid får utstyrsnivået Limited pluss litt ekstra som bla fotgjengervarsling Pedestrian alert sounder. 

Dagens Explorer Limited starter på 43K USD.

Hybrid får samme N/A 3.3L V6 som politiutgaven med 318hk og 455nm i samlet ytelse.

Væskekjølet batteripakke under gulvet.

Som RWDutgave kan den trekke 2267kg.

Som RWDutgave kan den også kjøre 804km på en tank. Tankvolumet på Hybrid er 73L.

Egenvekt fra 2236kg.

Hjulene er 255/55-20.

 

Explorer dimmensjoner.

Lengde 506cm.

Bredde 200cm uten speil, 210cm med speil foldet, og 226cm med speil.

Høyde 178cm

Bakkekklaring ca 21cm avhengig av modell.

 

Det var Hybrid. Over til ST.

 

ST får 3L V6 Ecoboost med 400hk og 562nm.

Topphastighet 230 km/t.

Egenvekt fra 2115kg.

Litt av utstyret ST leveres med:

ST blir ikke senket av hva jeg kan se, men den får egne sideskjørt.

20" er standard felg.

Ratt med flat bunn.

Gittergrill i svart.

Sportstoler i skinn med søm i sølv.

4 enderør.

 

 

Ekstrautstyr er Street Pack og Track Pack.

Da er dette mulig å få:

275/45-21"

Større bremseskiver.

Røde kalipere med rustfrie stempler.

Større bremseklosser for street eller track. .

 

Bilder er store så legger de ut med linker. STbilder :

 

21" http://s22.q4cdn.com/486913353/files/images/slides/2019/Ford-Explorer-ST-wheel.jpg

 

Stoler http://s22.q4cdn.com/486913353/files/images/slides/2019/Ford-Explorer-ST-seats.jpg

 

Grill http://s22.q4cdn.com/486913353/files/images/slides/2019/Ford-Explorer-ST-grille.jpg

 

Innsteg http://s22.q4cdn.com/486913353/files/images/slides/2019/Ford-Explorer-ST-scuff-plate.jpg

 

Front http://s22.q4cdn.com/486913353/files/images/slides/2019/Ford-Explorer-ST-front.jpg

 

Front på skrå http://s22.q4cdn.com/486913353/files/images/slides/2019/Ford-Explorer-ST.jpg

 

Siden http://s22.q4cdn.com/486913353/files/images/slides/2019/Ford-Explorer-ST-profile.jpg

 

ST med resten av Explorerutgavene http://s22.q4cdn.com/486913353/files/images/slides/2019/explorerfamily.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Introducing the All-New 2020 Explorer Lineup | Explorer | Ford

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...