Jump to content

Indre drivknute eller girkassa? Med videoer *LØST*


TommyL

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har en formening om dette er indre drivknute som er gåen, eller er det et lager i kassa som en påstod? Dette er venstre side på en 140 hk automat ‘08. Andre siden er ok. Bilen girer normalt, men det kommer noen klunk ved svinging av og til. I tillegg til lyden på videoene. Alle gjettinger mottas med takk, også ville spekulasjoner :)

Forover :



Bakover:


Litt bevegelse i aksel:


Beklager kvaliteten, er vel ikke den beste. Av en eller annen grunn får jeg ikke hd på youtube.


Mvh

Tommy Edited by TommyL
Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å se på den siste videoen, men når du bruker spettet, beveger den delen på innsiden av mansjetten (selve knuten) seg opp og ned? Hvis den gjør det er det nok lager i kassa, hvis ikke er det nok indre drivknute.

Det er ikke alt for mye jobb å ta av akselen og sjekke.

 

Klunk ved sving kan fint være stabstag (bikkjebein) eller en knekt fjær.

  • Like 1

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

ja den gjør det...dessverre. Den beveger seg i gjennomføringen til kassa. Jeg hadde en fjern drøm om at det var normalt, og at bråket skyldtes indre drivknute. Den er bittelitt slarkete...men ikke mye.

Link to comment
Share on other sites

Har du spurt RATS om pris da? Har du mulighet så kan du pelle opp kassa selv og sende over det som skal fikses og få med filterinnsatsen og pakningsettet tilbake fra dem. 

Fordelen med å sende dem hele kassa er at de sjekker hele kassa og bytter ut det som er slitt, men det koster litt, sant det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oslo automatgearservice skal ha 28 000 pluss moms...så RATS ligger nok ikke under det tipper jeg...ja tenkte å gå for full overhaling når den først er ute. Om jeg ikke må selge innbo da :)

Edited by TommyL
Link to comment
Share on other sites

Hørte med ATS. Veldig hyggelige. Han foreslo å ta av gummien på indre drivknute og ta en kikk. Evt rive ut akselen og sjekke litt innenfor hullet i kassa. Veldig sjelden at noe på innsiden der var gåen. Også rart at det ikke var oljelekkasje ut akseltetningen Litt positivt da. Så da blir det ut med drivaksel i første omgang.

Edited by TommyL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okei, da har jeg dratt av drivaksel, og sjekket. Indre ledd virker helt grei, ingen slakk i lagrene overhodet, og koppen er hel og fin. Det ytre lageret virket litt suspekt, så jeg vasket ut all greasen for å se skikkelig. Det er litt slakk i det, og når jeg vrir det slik bilen ville gjort er det ikke smooth, men hakkete. Det skal vel ikke være slik selv om det er tomt for grease?

 

 

Mvh

 

Tommy

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var mysteriet løst. Kassa er helt fin, slakken var kun mellom aksel og lager, pga kort akseltapp. Helt normalt tror jeg. Byttet ytre drivledd, og det nye var helt smooth, kjente ingenting av kuler der. Så det var gåent, selv om det ikke var stort med slakk i det. God som gull nå :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...