Jump to content

MK4 diesel lader ikke


KooPa

Recommended Posts

Her om dagen fikk jeg opp batterilampe og feilkode P1632 Smart alternator faults sensor / circuit med tilleggskode "performance or incorrect operation" og " unexpected operation".

Jeg leste meg til at det sannsynligvis var dårlig kontakt/brudd i den grå ledningen til smart charge, så jeg koblet fra kontakten, da det skulle koble ut smart charge og at dynamoen skulle lade hele tiden.

Dette fungerte i ca en mil, før ladelampen kom på igjen, og batterispenning igjen var under 12V. Forscan lite sier at "alternator output voltage - measured" er 14,5V mens "B+ battery positive voltage" og "VPWR control module voltage" har fulgt hverandre på alt i fra rundt 13.7V når den har ladet og under 12V når den ikke har ladet. Jeg har slått på dynamoen uten at batterispenning økte, i følge Forscan lite så lader jo dynamoen.

 

Endte med stopp midt i et asfalteringsområde hvor jeg stoppet all trafikk et øyeblikk. Fikk dratt hjem og hentet et annet batteri (også sølvcadium) slik at jeg fikk kjørt bilen hjem, fortsatt uten at batteriet tok til seg lading.

Jeg kan ikke skjønne at det kan være noe feil på dynamo eller børster/laderegulator ettersom forscan lite sier den lader med ca 14.5V.

 

Så nå håper jeg noen av dere på forumet har noen ideer til hva som er galt? 

 

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

Nå tok jeg også av B+ på dynamo, så det ikke er noen kabler tilkoblet dynamo.

Startet bilen og målte 0.9V på B+, så jeg må nok ha ny/brukt dynamo. Men merkelig at Forscan påstår den lader med 14.5V, ikke skjønner jeg hvordan Forscan klarer å skille mellom batterispenning og dynamospenning.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Da er dynamoen ute, ser at den ene børsten er helt utslitt, men det ser jo ut som sleperingen (det er det det heter er det ikke? som børsten går mot også er utslitt.

Eller hva syns dere?

 

mondeodynamo.jpeg

 

mondeoregulator.jpeg

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...