Jump to content

LØST: Hvordan skifte dynamo MK4 TDCI?


KooPa

Recommended Posts

Er det jeg som ikke ser en enklere løsning, eller må jeg ha ut høyre frontlykt, høyre plastinnerskjerm og servopumpe for å skifte dynamo på MK4 TDCI?

Dynamoen sitter helt foran, med servopumpe over og AC-pumpe under. Ser ut til at jeg må ha av plastinnerskjerm for å få løsnet reimstrammer, så ha vekk servopumpe og sannsynligvis frontlykten for å komme til dynamoboltene.

 

Edited by KooPa
  • Like 1

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Fant en enklere løsning på et engelsk forum.

Løsnet servopumpa, den sitter med 2 bolter oppe og en nede, så er det bare å ta av reima, skru av løpehjulet (sitter i veien for ene bolten til dynamo) og skru ut de 2 boltene til dynamoen.

  • Like 1

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Dynamoen er skiftet, legger ut hvordan her;

 

  • Ta bilde av hvordan multireima sitter og finn frem 8, 10, 13, 15, 17mm fastnøkler, T20 torx L-nøkkel, hammer/liten slager, flattrekker/slangeklemmetrekker.
  • Skru av slangeklemmen på luftfilterboksen og ta av den elektriske kontakten ved å skyve den røde delen først. Løft opp luftfilterboksen og ta den vekk.
  • Ta vekk fremre del av batterideksel, skru av + polen med 10mm fast/pipe, skru av batterifestet med 8mm fast/pipe, skyv batteriet frem og skru av - polen med 10mm fast/pipe.
  • Løft av plastdeksel til motor
  • Løsne servopumpa, 2 bolter oppe og 1 nede 10mm hode (den ene oppe er lenger enn de andre men du kan ikke ta feil). Da løsner reima. Løsne de 2 små returslangene til ekspansjonstanken og servooljebeholderen, samt klipset som holder servoslangen rett ved dieselslangene for å få flyttet servopumpa godt unna arbeidsområdet.
  • Skru av B+ kabelen fra dynamoen med 13mm fast/pipe og koble fra den elektriske kontakten. Skru løs begge boltene til dynamoen 13mm fast og skru av løpehjulet 10mm fast til multireima for å få ut den nedre bolten. Bruk en forlenger eller lignende til å løsne dynamoen fra festene sine, hold under så den ikke faller, ta ut dynamo.
  • Ny dynamo monteres, forvent litt fikling med å få bolthullene til å treffe, koble til B+ og den elektriske kontakten.
  • Bruk 15mm fast + 17mm fast (egentlig samme hvilken størrelse) for å få mer kraft på 15mm for å stramme reimstrammeren. Stram den så du får plassert en stålpinne eller f.eks. en T20 torx L-nøkkel for å holde spennet. Legg multireima løslig der den skal.
  • Dra multireima over reimhjulet til servopumpa mens du monterer pumpa. Ikke glem den nedre bolten. Bruk 15mm + 17mm fast igjen for å stramme reima litt slik at du kan slå ut pinnen eller torxnøkkelen.
  • Løsne en eller 2 bolter på plastdekselet under motoren 10mm pipe for å komme til de 3 fastnøklene og torxnøkkelen du mistet.
  • Koble til batteriet, monter luftfilterboksen, deksel over motor, servooljebeholder, slanger til ekspansjonstank og klipset til servoslangen.

Jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder underveis.

Og den stanga til å holde panseret åpen er sånn ca midt i veien hele tiden, idiotisk løsning i grunn og de hadde jo gassdempere på MK3.

  • Like 1
  • Thanks 1

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...