Jump to content

OBDII tilkobling på transit 97


amyren

Recommended Posts

Har en 1997 modell bobil, bygget på en Ford Transit, med 2.5TD motor.

Jeg har liggende tre ulike OBDII lesere som jeg ikke klarer å koble opp mot dette kjøretøyet. Først hadde jeg et som jeg brukte i en annen bil, men det virket ikke mot Forden. Bestilte et nytt lignede ELM327 på ebay som i følge beskrivelsen skulle fungere på Ford. Begge disse var blåtann adaptere forbruk mot mobil app. 

Handlet deretter inn en Geeker CY316, som tilkobles via kabel og så ut til kunne håndtere flere protokoller, men den klarte heller ikke å koble seg opp. Trodde derfor at det kanskje var noe feil med OBDII porten eller i hjerne på bilen som gjorde at dette ikke fungerte.

Men her i sommer var jeg innom et verksted i Sverige i forbindelse med en annen sak, og de koblet seg opp med et nettbrett og et trådløst adapter og fikk tilslutt kontakt. Men det virket ikke før han hadde lagt inn understellsnummeret på bilen.

Noen som har erfaring med dette, og om det finnes noen rimelige OBDII lesere som fungerer på disse bilene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun Forscan. Send de en epost og spør de siden du har en 97-modell, evt registrer deg på forumet dems og spør der.

Edit: 

What car brands and models are supported?

Absolute majority of Ford, Mazda, Lincoln and Mercury models starting from 1996 model year are supported. Exception are quite rare: models unified with other manufacturers, for example Ford Galaxy Mk2.

Models manufactured before 1996 usually have diagnostic interfaces not supported by ELM327. However, there are exceptions too. For example, Ford Scorpio II (1994 MY).

No other brands are supported yet. Support for other brands is planned but not in the near future.

FORScan FAQ

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Forscan gjorde susen og fungerte med det gamle VLink adapteret jeg hadde liggende.

Testet først at Demo utgaven fikk kontakt, så nå kjøper jeg Lite varianten for Android.

Lurer litt på om det har noe for seg å kjøpe Windows Lisensen, om det programmet gir meg mer informasjon?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nytten av fullversjon er jeg usikker på om din bil ikke har canbus systemer (toppsystem med undersystemer) men jeg tror nok den finner det som er av feilkoder i eldre PCMèr. Jeg bruker Forscan til litt av hvert men jeg har nyere bil med canbus. Er vel ikke så mye som skal kodes om, resettes etc på din bil vil jeg anta men mulig jeg tar feil. Vet som skrevet tidligere ikke noe om de motorene der (ikke så mye om noe annet heller i grunn 🤪 ).

Jeg kjøpte en slik livstids lisens, var ikke mange hundrelappene men så på det som en investering 😉

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...