Jump to content

Får ikke start på Mondeo MK4 - hører kun ett klikk når tenningen vris om


Fredrik Mondeo

Recommended Posts

Jeg har de to siste ukene slitt med å få start på Mondeo mk4-en min. Bilen det er snakk om er en 2009 2.0L TDCi 140 hp.

Når jeg vrir om tenningen så hører jeg kun ett enkelt klikk. Dashbordet lyser opp på vanlig vis så vidt jeg kan, men det er ingen respons fra startermotoren (eller selve motoren). Bilen pleier å stå flere dager i strekk mellom hver gang jeg starter den, men den har fått nytt batteri tidligere i år, så jeg tror ikke det skyldes for lite strøm likevel. Jeg har likevel prøvd å starte den med ved hjelp av en booster jeg har, men det hjalp ikke noe. 

Så hva tror dere at problemene kan skyldes? Kun defekt startermotor eller er det andre alternativer? Det skal sies at jeg også har en gammel Bmw som jeg hadde problemer med at alarmen/start-sperren klikket på (et kjent problem med den modellen), og da oppførte den seg ganske likt som Mondeon gjør nå. Men jeg vet ikke om det er noe som kan skje med Mondeo Mk4 og? 

Link to comment
Share on other sites

Blinker det i startsperre lyset ? Noen av disse kan ha problem visst de har vært tom for strøm, må slette feilkoder for å få start. Kan selvsagt være startmotor også, de pleier å laga litt lyd en tid, før de legger seg ned, høres ut som en gås

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev grcossie:

Blinker det i startsperre lyset ? Noen av disse kan ha problem visst de har vært tom for strøm, må slette feilkoder for å få start. Kan selvsagt være startmotor også, de pleier å laga litt lyd en tid, før de legger seg ned, høres ut som en gås

Vet du hvordan lampen som indikerer at startsperren er aktiv ser ut? I mine øyne så ser ikke noen av lysene ut til å representere startsperre, men jeg er litt usikker på hvordan den egentlig ser ut. Det står i hvert fall ikke noe om startsperre i den digitale skjermen. 

Jeg har ikke hørt noen ulyder fra startmotoren.

Hva annet kan det skyldes? 

Edited by Fredrik Mondeo
Link to comment
Share on other sites

En lys diode i instrumentet. Har du annen nøkkel du kan prøve med ? Kan forsatt være startmotor, ledningsbrudd til startmotor, er det automat gir ? Har vært borti ledningsbrudd til girkassemodulen, som gjør at en ikke får start da på automat

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering: Jeg får start på bilen etter at batteriet kobles ifra (men uten å bli ladet) og jeg venter en liten liten stund. Jeg innbiller meg at bilen er noe mer tungstarta da enn tidligere, men den fungerer helt normalt ellers. Etter en dag så er jeg tilbake på situasjonen uten start igjen og jeg må koble ifra batteriet på nytt for start. Jeg har fortsatt kun prøvd med den ene nøkkelen. 

Så hva kan dette skyldes? 

Edited by Fredrik Mondeo
Link to comment
Share on other sites

Og dynamoen vil "resette" seg når man lar batteriet være av i en tid slik jeg beskrev? Men jeg vil ta en titt på det og se om den blir varm, men dessverre så får jeg ikke gjort det på noen dager enda (så jeg kommer altså ikke til å komme med noen ny oppdatering på en stund). :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...