Jump to content

«Dunk» fra området rundt øvre del hjuloppheng eller motorfeste førerside


MondOlav

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Ford Mondeo Mk 4 (1.6 l TDCI) med en ulyd (et slags «dunk» eller et «nøkk») fra forkant av førersiden. Lyden kommer i all hovedsak når motoren må belastes litt ekstra. Hvis jeg f.eks har stoppet etter å ha kjørt fremover, og deretter må rygge inn en plass, og dette er i en oppoverbakke, så kommer et slags «nøkk»/«knepp»/«dunk» fra området omtrent ved toppen av hjulopphenget ved førersiden. Det samme skjer om jeg akkurat har rygget slakt nedover, for deretter å skulle kjøre bilen fremover — gjerne når rattet dreies samtidig.

 

Begge topplagrene ble byttet i fjor på verksted, så jeg tror ikke at lyden har med toppen av hjulopphenget å gjøre. Bilen var også nylig på en teknisk sjekk hvor jeg spesifikt ba om å få sjekket hjuloppheng, og alt var ok ifølge dem.

 

Siden lyden aldri kommer ved belastninger forårsaket av bremsing eller svinging, men kun av belastninger som har med motorkraft og skifte av gir å gjøre (særlig mellom revers og 1 gir) har jeg tenkt at dette kan ha med et motorfeste å gjøre — og da øvre motorfeste ved førersiden (selv om jeg ikke kjenner noen vibrering i bilen ellers). Jeg byttet nylig nedre motorfeste (torq link), men det har ikke hjulpet på ulyden — selv om giring nå oppleves litt «tightere». Ulyden virker å komme høyere opp.

 

Indre drivledd ble byttet i fjor, og ytre har ingen tegn til sprekker i mansjetten eller noen ulyder ved svinging. Dessuten kommer lyden høyere opp.

 

Noen som har noen tanker om hva dette kan være relatert til?

 

Mvh, Olav

Link to comment
Share on other sites

Følger denne. Jeg hadde akkurat samme problem på min mk4 (2.0 140hk) med Powershift. Fant aldri ut av det. 

En kollega av meg med samme bil opplevde samme sak han også, uten at vi ble kloke på det. 

 

Merkelig issue. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, noe er det jo, men vanskelig å finne ut av. Jeg hadde på brekket og ga kraft i 1 gir og i revers, og klarte da og fremprovosere lyden, om enn litt svakt, så jeg tror som sagt at det ikke er hjulopphenget, men noe som har mer med drivverk å gjøre. Jeg er i kontakt med Ford for å se om det er mulig å få tak i nytt girkasse-feste. På de fleste Mondeoer er dette en enkel sak, men på min 1.6 l TDCI Duratorq er det håpløst å finne motorfester. Har kun fått tak i nedre feste (Torq Link). 

Om jeg får tak i del og bytter gir jeg beskjed hva utfallet ble.

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, skrev MondOlav:

Ja, noe er det jo, men vanskelig å finne ut av. Jeg hadde på brekket og ga kraft i 1 gir og i revers, og klarte da og fremprovosere lyden, om enn litt svakt, så jeg tror som sagt at det ikke er hjulopphenget, men noe som har mer med drivverk å gjøre. Jeg er i kontakt med Ford for å se om det er mulig å få tak i nytt girkasse-feste. På de fleste Mondeoer er dette en enkel sak, men på min 1.6 l TDCI Duratorq er det håpløst å finne motorfester. Har kun fått tak i nedre feste (Torq Link). 

Om jeg får tak i del og bytter gir jeg beskjed hva utfallet ble.

 

Manuell eller automat du har?

Link to comment
Share on other sites

Er 6 trinns manuell. Glemte å si at hvis jeg kopler inn clutchen litt upresist eller slipper gassen litt brått under kjøring så "merkes" det også i omtrent samme område. Ikke samme dunk, men en lyd som får meg til å tro at noe som er forbundet med girkassa ikke er helt tight lenger. Også av denne grunn har jeg tenkt at det kan være motorfestet som er forbundet med girkassa som begynner å bli slitent.  

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, skrev MondOlav:

Er 6 trinns manuell. Glemte å si at hvis jeg kopler inn clutchen litt upresist eller slipper gassen litt brått under kjøring så "merkes" det også i omtrent samme område. Ikke samme dunk, men en lyd som får meg til å tro at noe som er forbundet med girkassa ikke er helt tight lenger. Også av denne grunn har jeg tenkt at det kan være motorfestet som er forbundet med girkassa som begynner å bli slitent.  

Har du sjekketr at det ikke er noen løse bolter der ? Det er ikke vanlig at de festene ryker. Har du skilt nr, kan jeg finne dele nr til deg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Takk! Skiltnummer er DN73758. Jeg mener å ha funnet delenummer (1715279) for motorfestet som er forbundet med girkassa, men klarer ikke å finne denne delen tilgjengelig på nett.

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke har kontrollert bolter ennå. Har vært innom tanken om å dra ut luftfilterhus og batterihus og kontrollere tilstanden på festet, men med godt under minus 20 grader i det siste (og mangel på garasje) har jeg avventet til værgudene er litt mer medgjørlige.

Tenkte kanskje at gummien til festet var begynt å bli morkent. Det så i hvert fall slik ut med gummien i nedre feste / torq link da jeg byttet dette.

Men jeg har dog ingen merkbare vibrasjoner i bilen fra motorduring, så vanskelig å si uten å sjekke ja.  

Bilen har gått drøyt 220 000 km btw. 

 

  

 

Edited by MondOlav
Link to comment
Share on other sites

Ja du har funnet dele nr ja, stemmer det der. Det kan selvsagt skje at det slipper på gummien, men nedre feste har en helt annen belastning, har byttet noen av de. Vi har en del biler, som begynner å gå langt i vårt distrikt og siden jeg begynte i Ford i 95 har jeg aldri skiftet et slikt, men som sagt aldri en regel uten unntak. Lei av kulden jeg og, godt det mildner nå

Link to comment
Share on other sites

Mye mulig. Har jo tenkt at det kan være noe slærk ved toppen av hjulopphenget, men siden lyden aldri viser seg ved svinging eller bremsing, kun ved motorbelastning og ved dårlig girskifte, så har jeg tenkt girkasse-festet til motoren. På teknisk sjekk før jul fant dem heller ikke noe galt med hjulopphenget (men den gjengen der har tatt feil før). Jeg tenkte jeg jo da først at det kunne være torq link, men lyden er nok høyere opp tror jeg. Funka jo ikke å bytte nedre festet. Vi får se. Kan vel hende det lokale verkstedet får se på dette etter hvert. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...