Jump to content

FCN Hovedtreff 31.05-01.06 2024 Vålerbanen. (Del 1).


and

Recommended Posts

Årets første Vålerbanetreff blir fredag til lørdag 31 mai-1 juni 2024.

Ford Club Norway og Club Honda Norge kobler seg i år på VW-Audi Club Norwegen sine Vålerbanetreff.

Mer informasjon kommer i slutten av februar.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

VACN Våler Vår Del 1 2024 

Årets første VACN, FCN og CHN banetreff (og hovedtreff) på asfalt, er på Vålerbanen den 31, mai og 1. juni 2024.  

Vi planlegger for utstilling på lørdag den 1. juni – så hvis bilen din ikke er klar så er det på tide å begynne med klargjøring. Det vil være egne utstillingsområder for samarbeidende klubber.

 

Vi ønsker i hovedsak å benytte oss av forhåndspåmelding med bindende påmelding for treffet. Dette for å kunne planlegge og dimensjonere treffet. Ikke minst for å effektivisere innsjekk og redusere kontantomsetning. Det vil i år være mulig å campe i depot for medlemmer og ikke medlemmer. Det er også en begrensning på maks 5 personer i et team (som skal kunne overnatte)  Alkohol er ikke tillatt i depot i år (som i fjor)!

 

I denne artikkelen vil du finne priser og all info du trenger for å delta på klubbenes treff 31 mai - 1 juni 2024.   

Vi ses på Våler? 

Ikke-Medlemmer henvises til VACN medlemsservice, formular finnes her: Kontakt VACN

 

Priser GENERELT:
Ingen kontanter, vi ønsker minst mulig kontantomsetning.

Overnatting i depot må forhåndsbetales.

Overnatting camp-område (gressplen) er gratis både for medlemmer og ikke-medlemmer, ingen betaling for campingbil/vogn eller buss.

Overnatting i depot er kun mot betaling, betalingen gjelder da for en campingbil/vogn eller buss samt teamet (maksimalt 5 personer pr team).

Prisen er for depotovernatting gjelder for hele teamet inkludert buss/trekkvogn.  

 

NB! Det vil bli åpnet for forhåndskjøp når det gjelder banekjøring.  Det vil bli åpnet for forhåndskjøp i løpet av uke 13 (2024).  Da med «Early bird» priser.

 

Early bird påmelding/priser:

FCN og CHN MEDLEMSPRISER (Early bird):

Banekjøring begge dager, inkl. obligatorisk forsikring for èn sjåfør. 1.870,- kr.

Banekjøring for 1 (èn) dag, inkludert obligatorisk forsikring èn sjåfør. 1.100,- kr.

Ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert. 770,- kr.

Passasjer (obligatorisk forsikring). 275,- kr.

Overnatting i depot (for ett team med maks 5 personer). 1.650,- kr.

 

2024 IKKE-MEDLEMSPRISER (Early bird):

Banekjøring begge dager, inkl. obligatorisk forsikring for èn sjåfør. 2.970,- kr.  

Banekjøring for 1 (èn) dag, inkludert obligatorisk forsikring èn sjåfør 1.870,- kr.

Ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert. 990,- kr.

Passasjer (obligatorisk forsikring) 385,- kr.

Overnatting i depot (for ett team med maks 5 personer). 2.750,- kr.

 

Inngang til treffet: 75 kr.

 

Priser når «Early bird» tilbudet avsluttes:

Priser BANEKJØRING for medlemmer i FCN og CHN:  

Banekjøring begge dager, inkludert obligatorisk forsikring for èn sjåfør 2.200,- kr. 

Banekjøring for 1 (èn) dag, inkludert obligatorisk forsikring èn sjåfør 1.430,-  kr.

Passasjer (obligatorisk forsikring)   275,-  kr.

Ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.  1.100,- kr.

Overnatting i depot (for ett team med maks 5 personer). 2.200,- kr.

 

Overnatting i depot må forhåndsbetales.  Publikum/inngang for alle betales i porten og er i år 75,- kr.

 

Priser BANEKJØRING for ikke-medlemmer i FCN og CHN:  

Banekjøring begge dager, inkludert obligatorisk forsikring for èn sjåfør.  3.300,- kr.

Banekjøring for 1 (èn) dag, inkludert obligatorisk forsikring èn sjåfør 2.200,-  kr.

Passasjer (obligatorisk forsikring) 385,- kr.

Ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.  1.320,- kr.

Overnatting i depot (for ett team med maks 5 personer). 3.300,- kr.

 

Overnatting i depot må forhåndsbetales.  Publikum/inngang for alle betales i porten og er i år 75,- kr.

 

Husk: Ta med epost kvittering på dine kjøp til Vålerbanen – vi sjekker det i sekretariatet.
 

Betaling for Banekjøring, Ekstra sjåfør, osv. gjøres på våre nettsider: LINK KOMMER SNART!

VIKTIG: KUN ET PRODUKT PER BRUKER (UTENOM DEPOTOVERNATTING).
Har du ekstra sjåfør så må han/hun gjøre kjøpet på egen bruker på nettsidene.

Merk: Passasjerforsikring kjøpes på treffet.

 

Tidskjema/Program BANEKJØRING/GENERELT:

Torsdag den 30. mai 2024: 
17:00 - Campen åpner (ned til høyre før innkjøring til baneområdet altså før hotellet). 

Fredag den 31. mai 2024: 
08:00 - Porten åpner. 
             Sekretariat åpner. 
             Teknisk kontroll starter. 
09:15 – 09:45 – Førermøte 1 av 2
10:00 - Banekjøring starter (Sløyfe 1+2+3). 
13:30 - Førermøte 2 av 2 (Banen stenges under førermøtet). 
14:00 – Banekjøring fortsetter (Sløyfe 1+2). 
19:00 - Kjøring avsluttes. 

 

Lørdag den 1. juni 2024: 
08:00 - Porten åpner. 
            Sekretariat åpner. 
            Teknisk kontroll starter. 
09:00 – 09:45 – Førermøte 1 av 2 
10:00 - Banekjøring starter (Sløyfe 1+2+3). 
12:00 - OBS! Påmelding og innkjøring utstilling stenges, og bedømming av utstilte biler starter

13:30 - Førermøte 2 av 2 (Banen stenges under førermøtet). 
14:00 - Banekjøring fortsetter (Sløyfe 1+2). 
14:00 - Bedømming utstilling avsluttes

15:15 - Premieutdeling utstilling

19:00 - Kjøring avsluttes. 

 

Generell info gjeldende for Våler 2024:

Frivillige i VACN på treffet:
Det skal være relativt lett å gjenkjenne oss på treff da vi bærer svarte t-skjorter med CREW på ryggen og/eller refleksvest. De fleste av oss har samband og kan raskt varsle om det skulle være noe, eller kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Merk at noen har egne fagfelt og ikke kan svare på alt nødvendigvis på stående fot.

Overnatting:
Overnatting skjer KUN på camp-området og er gratis (gressområde) ned grusveien til høyre rett etter at man svinger inn mot Vålerbanen.

Alternativt er det mulig å leie rom på hotellet ved banen. https://www.vaalerbanen.no/hotell

Depot-området blir låst av/inne etter kl. 20:00 med fysisk stenging (låst port). Dette betyr ingen kjøretøy inn eller ut fra depot, etter dette tidspunktet.

Fest og moro på kveldstid er bare hyggelig, men bruk hodet og husk at vi alle representerer klubbene også på kveldstid.


Vi henstiller til fornuft ved bruk av musikkanlegg, volumet skal være senket kl. 00:00 og at det skal være stille etter klokken 02:00 med tanke på andre medlemmer. Punktet er ufravikelig.


Vi vil ha vektere på treffet som passer på at alt går greit for seg, hør på de og vær snille og greie. Bruk av «pitbike», uregistrert ATV eller rusing av motor er ikke tillatt på campingen. 

Sikkerhet:
Sykestue er på banen med ambulansepersonell, meld ifra til VACN-Crew om du eller andre blir syke eller trenger førstehjelp. Brannposter med slukkeutstyr er plassert både i depot, langs banen, samt banemannskap har dette i bilene. Campen har også dette.

Førermøte:

Avholdes i utstillingshallen tilhørende hotellbygget utenfor gjerdet.
Se etter beachflagget farget RØDT med teksten FØRERMØTE.

Publikum:

Gjelder bare Passasjerer/ekstra sjåfører/mekanikere i 2024-sesongen
Grunnet høynet sikkerhet på hele banen er det ikke tillatt å stå i pitlane, eller langs gjerdet mot banen på langstrekka for publikum.
Publikum kan bevege seg på hele depotområdet, tribunen og «observasjonsdekket» oppå det gule bygget

UAVS/RPA (Drone):
Flyvning av Drone er ikke tillatt, Vålerbanen er en NO-FLY sone.
Eneste unntak er hvis operatøren innehar gyldig RO2 eller RO3-lisens og gyldig forsikring. Dette skal medbringes og fremvises i sekretariat sammen før flyvning! Brudd på dette vil medføre politianmeldelse og beslag av utstyr resten av treffet.

Depotområdet:

Vann: Det vil være mulig å hente vann ved toaletter/dusj eller ved vaskeplassene.
Toalett: Toaletter vil finnes i den grønne hallen, gult hus ved gocart banen, administrasjonsbygget og i kafeteriaen på hotellet.
Dusj: Det er dusjer i det gule huset ved «gocartbanen». Det er mulig å dusje etter banekjøring alle dager, merk at den elektroniske bommen stenges kl.20 så vær obs med å parkere bilen på UTSIDEN, ellers blir bilen stående innelåst til dagen etter.

Mat/drikke: Kafeteriaen på hotellet vil være åpen mens banekjøring pågår, her kan du få både varm og kaldmat samt drikke.

Det er dedikert grillområde på campen midt på plassen, avmerket sone med vann lett tilgjengelig. Engangsgrill er ikke tillatt grunnet brannfare.

Søppel: Det blir plassert ut søppelkontainere. Bruk disse. Du kan godt fylle egne søppelsekker og hive dette i kontaineren ved avreise. Forbudt å kaste unødvendige objekter som hele telt, sofaer og andre større objekter da klubben ikke leier inn mer containere enn nødvendig for ordinær camping.

 Hengerparkering: Hengerparkering skal ikke gjøres i depot-området, parkering av hengere skjer på grusplassen på innsiden av gjerdet, på grusplassen før hotellet eller nede på camp-området.

Elektrisk port: Området er sikret med høye gjerder og elektrisk port. Gangdør ved siden av vil være åpen hele natten. Hotell / Kafé er utenfor dette området.
OBS! Porten stenges klokken 20:00, så alt personell som ikke har betalt for overnatting i depot må være på utsiden av området før klokken 20:00 hver dag.

Sidedør vil være tilgjengelig for å gå inn og ut av depot området.  

Pitlane:

·                  Det er ikke tillatt med «pitbike»/sparkesykkel/Segway i pitlane grunnet faren for påkjørsel.

·                  Personer under 15 år skal følges av voksen til enhver tid.

·                  Parkering i pitlane er ikke tillatt.

 

Annen info:

All bruk av motoriserte kjøretøy i ruset tilstand på camp eller treffområdet er ikke tillatt! Om dette forekommer vil dette bli anmeldt til politiet på stedet og man vil bli bedt om å forlate treffet. Politiet vil komme innom treffet og campen med jevne mellomrom i løpet av helga.

 

Banekjøring (reglement):

VACN har utarbeidet et eget reglement som du kan lese her: VACN BANEREGLEMENT

Det er kun VACN sitt reglement for banekjøring som gjelder for dette banekjøringstreff. Det finnes ingen unntak.  

VACN sitt (til enhver tid gjeldende) reglement plikter du å lese og sette deg inn i.  

Banekjøring hos VACN er delt opp i tre klasser:

·         Klasse 1 (Nybegynnere) - Gatebil med mer enn 5kg pr hk

·         Klasse 2 (Viderekommende) - Gatebil med mindre enn 5kg pr hk

·         Klasse 3 (Banebiler) - Biler med fullt bur, bøttestol og firepunktsele

Info om krav til «kjøreutstyr» og annet finner du beskrevet i VACN sitt reglementet (se link over).

Dette er et sporkjøringstreff som vil foregå på sløyfe 1-2 hele dagen. Heatene er fordelt med 20 minutter kjøretid per heat.
 

Biler som kan kjøre på VACN treff:

·         Alle som skal være fører og/eller passasjerer i bil på banen må ha deltatt på førermøte hver dag (eget bånd for dette vil utdeles etter gjennomført førermøte) for å kunne kjøre på banen.

·         Alle bilmerker kan kjøre så lenge bilen går igjennom teknisk kontroll og fører følger de reglene som er blitt satt.

·         Elbiler og «elhybrider» er ikke tillatt på Vålerbanen.

·         Det er ikke krav til skilter på bil, uansett klasse, men bilen må kunne godkjennes av vår tekniske kontroll.

Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører:

·         De som ønsker vil kunne kjøre noen runder med instruktør.

·         De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. VACN stiller med disse gratis til medlemmene enten om du er ny, ønsker tips til å bli en bedre sjåfør eller om du vil kjøre raskere rundetider.

For uerfarne sjåfører:

1.      Alle som ikke har banekjøringserfaring, bør kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap.

2.      Å kjøre med L betyr ikke at du er en dårlig sjåfør. Du kan godt kjøre med L om du ønsker at andre skal gi deg bedre plass ute på banen, klubben er kjent for å ha god kjørekultur og de fleste sjåfører gir deg litt ekstra plass. Vi vil også informere om dette på våre førermøter.

Teknisk kontroll av alle biler:

Alle biler skal gjennom en teknisk kontroll før de får kjøre. Dette tas på banekjøringsdagen utført av klubbens tekniske kontrollører. Mer info om dette i reglementet, et kort sammendrag over de viktigste punktene.

HUSK AT DET ER FØRERS EGET ANSVAR AT BILEN GÅR GJENNOM TEKNISK NÅR DU SKAL PÅ KONTROLL, DET ER INGEN TILBAKEBETALING AV PÅMELDINGSAVGIFT OM DU IKKE GÅR GJENNOM TEKNISK:

·         Bremsevæske må tåle minst 200 grader

·         Biler som går på E85 må merkes tydelig med dette (klistremerker kan kjøpes i sekretariat)

·         Batteri må sitte godt fast (også de som sitter i originalt feste)

·         Stoler må være forsvarlig festet (originale stoler med litt "slark" er ok)

·         Alt av lys på bilen må fungere, dette gjelder også blinklys foran OG bak (i klasse 3 holder det med et kjørelys foran)

·         dB må ikke overstige 90dB på 4500rpm, målt 0,5m bak i 45graders vinkel ifra eksos.

·         Bøttestoler i kombinasjon med firepunktsele er kun tillatt om det er bur i bilen. Man kan kjøre med bøttestol uten bur, men da   må original trepunktsele benyttes.

Promilletest:

·         Promillekontroll vil bli utført uten forvarsel uansett tid på dagen.

·         Du kan komme til sekretariatet og blåse om du er usikker på om du er skikket til å kjøre.

Flaggvakter:
Disse står rundt på banen, i påslipp, i racekontroll og i tårnet. Deres oppgave er å være spesielt oppmerksomme på uerfarne sjåfører, uvettig kjøring og biler med E85 merke. Skulle de se noe som ikke er bra melder de fra til løpsleder. Han melder så videre til påslipp så de kan si fra til sjåføren hvorfor han ble svartflagget. Er det en ulykke melder dette også direkte til løpsleder som igjen melder til ambulanse/tauing/påslipp.

Konsekvenser for fører:

Tilsnakk og karantene for uvettig kjøring/brudd på bestemmelsene. Straffene kommer an på overtredelsen. Straffen kan være karantene en eller flere timer, eller ut sesongen. Løpsleder bestemmer straff.


Tilsiktet eller utilsiktet utforkjøring:

Hold til siden hele veien inn og kjør inn i pit på første runde. Spyl av sand/grus for å ikke spre dette på banen. Oppdager du en olje eller kjølevannslekkasje kjører du så fort som mulig ut på gresset for å unngå oljesøl på banen.

Avvik ifra kø-prinsippet i pitlane:

·         Biler som har instruktør ombord

·         Crewmedlemmer som er med på å arrangere treffet slipper å ha bilen i ordinær kø, vi mener det er bedre at de bruker tiden på å avvikle treffet enn å ta lengre pauser for å stå i kø.


Sammendrag krav til banekjøring for bil, sjåfør og passasjer:

·         dB-krav satt på Vålerbanen er 90dB. Måling blir utført og logget i teknisk.

·         Bilen skal være i forskriftsmessig stand

·         Bilen skal bestå vår egen teknisk kontroll

·         Det er tillatt med fører + en passasjer.

·         Kjørelys er påbudt så lenge man er på banen.

·         Hjelm skal være på hodet, og alle dører skal forbli lukket inntil du tidligst er inne i depotområdet/pitlane. Det betyr at selv etter dekkstabelen skal alt være på.

·         Alle vinduer og soltak skal være lukket. (Soltak på vipp er OK) Brudd på dette gir deg svartflagg.

·         Førermøte er påkrevd for fører og passasjerer

·         Det er gentlemansprinsippet som gjelder: slipp forbi raskere biler på oversiktlige steder, og vis hensyn overfor de som er mindre erfarne enn deg.

Klubben har kjørekultur som består av sporvalg, sladd som ikke utsetter andre for fare eller er over evne er tillatt.

·         Krav til kjørebekleding ut ifra hvilken klasse du kjører i.

·         Krav til PVC-presenning under bilen om du parkerer på asfalten og bruker bilen til banekjøring. Fører/Eier av kjøretøy som lekker væske på asfalt må akseptere å bli stilt økonomisk ansvarlig.

·         Yngre passasjerer må være minst 150cm, og skal kunne bruke bilens sikkerhetsutstyr uten hjelpemidler.


Vedr bur, bøttestoler og firepunktseler:

·         Bøttestoler og firepunktseler er kun godkjent om bilen har veltebøyle eller bur.

·         Du får ikke kjøre om du kjører kombinasjon av bøttestol og «firepunktsele» men ikke bur.

·         Du får kjøre om du ikke har bur og benytter de originale sikkehetsbeltene i bilen i kombinasjon med bøttestol.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble litt ventetid, men da er treffinformasjonen ute. Se posten over.

Store forskjellen fra tidligere FCN Vålertreff er at Alkohol ikke er tillatt i depot i år!

FCN har aldri hatt slike problem, men det er lett å skjønne som arrangør hvorfor det er blitt så strengt.

#Hvorforviikkekanhafineting

Det er mye infotekst, men les igjennom så vil du finne svar på det meste.

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Link til påmelding for Klubbmedlemmer i FCN og CHN KOMMER SNART. Se innlegg nr 2 i tråden.

 

Edited by and
OPPDATERT. Feil link. Ny link kommer snart.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ny link snart? 😃 Hvor lenge varer Early bird-tilbudet?

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...