Jump to content

Transit custom 2021/ ulyder etter skift av bremser og hjullager


Bruås

Recommended Posts

Hei.

Jeg skiftet nylig bremseklosser skiver og hjullager rund baut på transiten min.

I etterkant har jeg opplevd at det piper i bremsene foran når jeg svinger (hovedsakelig til høyre) den lyden er ikke alltid tilstede men virker som det kommer mer når bremsene blir varmere.

Umiddelbart tenkte jeg at det er litt støv eller lignende som ville forsvinne av seg selv etter noen km. I god tro la jeg ut på tur til vestlandet over strynsfjellet og på tur nedover fra fjellet begynner ulinga å bli vesentlig høyere.  Den forsvinner nokk en gang hver gang jeg trykker inn bremsene, eller når bremsene kjøler seg litt ned.

Vell hjem igjen etter turen så begynner jeg og oppleve mye knirkelyder fra bremsene når jeg har bilen i drive og holder bremsene inn. Lyden fremprovoseres hvis jeg vrir på rattet samtidig, men er ikke eksisterende når den står i fri/park. Lyden kommer også hvis jeg er i fart og svinger og bremser samtidig.

Etter inspeksjon ser jeg at venstre drivknutemansjetten har sprukket, noe som har skjedd nylig! Og umiddelbart tenkte jeg det er årsaken, men alle tester for slitte drivknuter gir ingen ulyd 🤔

Er det sån at det kan være en feilmontering på gang? I så fall hva skulle det være?

Er det en kalibrering påkrevd på disse bilene i etterkant? 

Jeg har tidligere alltid skiftet deler selv og har en viss kunnskap rent mekanisk og ser ikke helt hva som kan ha blitt gjort feil her.?

Jeg har benyttet meg av ett lokalt verksted denne gangen og begynner å angre meg stort for dette nå. Skal opp dit i dag og få dem til å se på dette. Bilen var feilfri før skiftet, og nå er det både ødelagt mansjett og en følelse av at noe er galt.

Er det noen som har lik erfaring tips eller ide om hva som er problemet så er jeg veldig interessert i å høre dette 🙂

Bilen er forøvrig gjort om til campervan, og benyttes flittig på klatreturer på tvers av land. 

Link to comment
Share on other sites

Det er godt spørsmål! Jeg snakket med dem i går og de prøvde og legge skyld på dårlig caliper. Synes det er rart at en 4 år gammel bil skal ha utslitte caliper, men heller at det er som du sier. En god rens og litt smøring.

Jeg skal tilbake på mandag for videre kontroll, så skal jeg spørre om det har blitt foretatt hva du påpeker!

Tusen takk for svar 🙏

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, skrev Bruås:

Det er godt spørsmål! Jeg snakket med dem i går og de prøvde og legge skyld på dårlig caliper. Synes det er rart at en 4 år gammel bil skal ha utslitte caliper, men heller at det er som du sier. En god rens og litt smøring.

Jeg skal tilbake på mandag for videre kontroll, så skal jeg spørre om det har blitt foretatt hva du påpeker!

Tusen takk for svar 🙏

Du har nå garanti visst det er noe galt med caliper, men tviler på det er noe der

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...