Jump to content

Gul Hovedlykt


Ice-Tray

Recommended Posts

Er det vanskelig å bytte den plata inni hovedlyktene som er blitt gul med årene? Noen som kan fortelle litt hvordan dette gjøres?

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Er det vanskelig å bytte den plata inni hovedlyktene som er blitt gul med årene? Noen som kan fortelle litt hvordan dette gjøres?

 

Se på tråden til HUGO i prosjektforumet :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest Racing_

Er ikke noe vanskelig i det hele tatt. Gjorde det selv for noen dager siden.

Jeg tok av frontfangern, 4 skruer som du fint kommer til med 13mm kopp, skralle og forlenger. Disse skruene sitter i fronten på fangeren på hver side av skiltet. Så er det bare å trekke frontfangeren ut, etter at man har bøyd unna innerskjermene forran.

Deretter fjerner du bare de 7 klipsene som holder glasset inntil lykten, tar glasset av og skifter de dekslene. Jeg gjorde også rent glasset innvendig når jeg først hadde oppe.

 

Fort gjort...

Link to comment
Share on other sites

Guest Racing_

Joo, går sikkert fint å gjøre det uten å ta av frontfangeren.

 

Jeg hadde allerede min fanger av da jeg byttet siden jeg skal ha en annen frontfanger.

 

Skal jeg gjøre det igjen blir nok frontfanger tatt av igjen. Mindre risiko for at glasset sprekker, bedre fremkommelighet når du skal bytte dekslet, får rengjort glasset på innsiden (var en del dritt på mitt)....og skulle klipsene på undersiden dette av må man uansett ned med frontfanger for å feste disse igjen (vil jeg tro).

 

Men er jo verdt et forsøk med å ta av blinklyset...

 

Bruker en halvtime på å ta av frontfanger, skifte dekslene, rengjøre glasset og montere alt igjen....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok av frontfangern, 4 skruer som du fint kommer til med 13mm kopp, skralle og forlenger. Disse skruene sitter i fronten på fangeren på hver side av skiltet. Så er det bare å trekke frontfangeren ut, etter at man har bøyd unna innerskjermene forran.

 

Jeg knota med å få av frontfangeren. Etter og og ha lest i Haynes manualen fikk jeg inntrykk av at mutterene satt på siden av fangeren (omtrent ved innerskjermene). Jeg mangler et par klips på den ene lampa så jeg må få løsna fangeren og satt på plass de igjen. Må man ha av den svarte plastikkgrillen under fangeren for å komme til de mutterene som holder fangern?

Link to comment
Share on other sites

Guest Racing_

Jeg knota med å få av frontfangeren. Etter og og ha lest i Haynes manualen fikk jeg inntrykk av at mutterene satt på siden av fangeren (omtrent ved innerskjermene). Jeg mangler et par klips på den ene lampa så jeg må få løsna fangeren og satt på plass de igjen. Må man ha av den svarte plastikkgrillen under fangeren for å komme til de mutterene som holder fangern?

 

 

Trenger ikke å fjerne den svarte plastgrillen under fangeren. På førersiden kommer du best til fra undersiden av bilen, mens på passasjersiden kommer du lett til hvis du bøyer deg ned i motorrommet. Er ikke sikkert du klarer å se skruene, så bruke fingrene og føl deg frem til muttrene. Er 2 muttrer på hver side.

Ser at du har en 95 modell, jeg har 93 modell, men regner med at fangeren er montert på samme vis.

Link to comment
Share on other sites

Har kanskje tenkt å hjelpe fetteren min med dette.

Kan du bare fjerne den platen? Eller må du sette inn noe annet istedenfor den?

 

Jeg spurte Ford om jeg bare kunne hive ut disse platene, men han jeg snakka med visste ikke om det hadde noe å si....jeg vil tro at de platene har noe med hvodan lyset blir prosjektert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte Ford om jeg bare kunne hive ut disse platene, men han jeg snakka med visste ikke om det hadde noe å si....jeg vil tro at de platene har noe med hvodan lyset blir prosjektert.

 

De platene er for å styre lys-spredningen.(prosjekteringen)

og jeg tok bare av den "grillen" ford-emblemet står på. (96mod vaffal)

Samt blinklysene...

Jeg tok IKKE av fangeren, men mener å huske at det ble litt bryting.

(gjorde det for 2 år siden eller.no)

Edited by 96mondeo4x4

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Ok, så man trenger nye "kvite" plater da? Må man kjøpe disse hos Ford?

 

Jepp, de koster ca 120,- kr stk. Også burde du ha orginale ford pærer med UV filter slik at de ikke blir gule igjen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Men får man ikke noen pærer som det er litt blåaktig/xenon-effekt med dette uv-filteret?

har du v6'er er dette et hælvete å få av fanger'n! men med 2.0 eller mindre er det kjempe enkelt.. men vær forsiktig med lykteglasset!! fjerner man dem eller kjøper man hvite??

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...