Jump to content

Veivhus ventilasjon.....?

Recommended Posts

Guest Komfort
Posted

Driver å forsker litt på dette!

Lurer på hva ford/cosworth gutta har tenkt da dem festet slangen til veivhusventilasjonen før luftfilteret???? Det er jo vakuum i denne slangen (på tomgang) da den er koplet videre til innsuget! det betyr at all mulig dritt som kommer inn i luftfilterboksen går rett inn i motoren?? Åssen funker den røde oljeseparatoren som er festet til innsuget?? den har 3 koplinger!

Arrester meg hvis jeg tar feil!!

Guest Komfort
Posted
du er herved arrestert         

Tenkte meg det!! Bra illustrasjon!! Det betyt vel at jeg har feil på det som kalles "filter" siden den drar luft fra luftfilterboksen!? Tipper det er mye slagg inne i oil separatoren også!!

Posted
Åssen funker den røde oljeseparatoren som er festet til innsuget?? den har 3 koplinger!

Det er det første vi kaster når vi bygger om veivhusluftinga på cosworthen.

Den funker allikevel slik, at når det er vacum i innsuget (lukket gasspjeld) suges oljedampen rett innpå innsuget, via denne ventilen. Når motoren har ladetrykk går oljedampen bort til slangen på luftfilteret, da denne rett på innuget ville sluppet ladetrykket inn på veivhus-ventilasjonen i stedet.

Guest Komfort
Posted
Åssen funker den røde oljeseparatoren som er festet til innsuget?? den har 3 koplinger!

Det er det første vi kaster når vi bygger om veivhusluftinga på cosworthen.

Den funker allikevel slik, at når det er vacum i innsuget (lukket gasspjeld) suges oljedampen rett innpå innsuget, via denne ventilen. Når motoren har ladetrykk går oljedampen bort til slangen på luftfilteret, da denne rett på innuget ville sluppet ladetrykket inn på veivhus-ventilasjonen i stedet.

Er det feil når det også er vakuum på slangen som går til luftfilteret??

Guest Komfort
Posted
Nei, det vil suge ser så lenge det er vacum i innsuget.

Det er derfor jeg synes det er hårreisende at denne slangen er koplet til den "møkkete" siden av luftfilteret.

Posted

Ventilering av toppdekselet er strengt tatt ikke nødvendig om du har god nok ventilasjon i blokka. Det blåses ikke avgasser direkte ut under toppdekselet. Det trykket som kommer dit kommer fra veivhuset. Jeg tror ikke egentlig det er helt heldig å ventilere fra toppdekselet. En strøm av gass opp fra veivhuset til toppdekselet vil gå opp returkanalene for olja og kanskje kunne hindre olja i å returnere ned i veivhuset.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Posted

Litt off topic, men skal den orginale "tanken" under innsuget fjernes ved montering av Bailey oil breather kit? Kan jo bare ta en 16mm skjøtehylse i enden av slangen og stikke rett ned i veivhuset.

Sierra Cosworth 1988mod(solgt)

Posted
snakker du standar ? da skal det aldri være vakum der , i  slangen som går til luftfilteret .se bildet

Ops, my mistake :unsure:

Vacumet fra innsuget går via den rød/sorte ventilen, og ned til "tanken" på blokka med veivhuslufta. Går kun overtrykk fraveivhuset når du har ladetrykk, bort til luftfilteret.