Jump to content

Ulyd i stereo


Guest jornhan

Recommended Posts

Guest jornhan

Hei.Har ett alvolig problem med støy og "kjøreturbo" i bilen min.Hører jeg på radio er det bare "kjøreturbo" som høres sammen med musikken,men setter jeg inn en cd så hører jeg att spilleren bytter spor på cd`n gjennom høytalerene samt att det knitrer og bråker ganske så bra.Anlegget jeg bruker er som følger:Pioneer avic-x1 dvd/navigasjon,mb quart frontsystem,jbl decade 6x9,2 stk ma audio XL12 i portet kasse,1 farad digital kondensator,rockford fosgate bd1501,phonix gold M44,skjermer i nakkestøtter,blå maxxima exeide 900 batteri og ny 90 amp dynamo.Bruker phono ledninger som skal være isolerte samt att de ligger adskilt fra strømkabler,har også jordet forsterkere med like tykk kabel som strømkabler. Jeg hører også ett lite dunk i bassere når jeg skrur på nærlys/fjærnlys på bilen.Bilen er en ford sierra cosworth og jeg fikk dette problemet etter att jeg satt bort bilen for montering av autronic sm2 datasprut.Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet siden denne ulyden snart har vært der 1 år og er nå dritt lei den.Kan det ha noe med jording fra batteri til karosseri,jording fra spilleren eller kan det være noe annet.Er så lei denne lyden att jeg nesten utlover dusør til den som kan fortelle meg hva som er galt :D.Tusen takk for evt svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Hei.Har ett alvolig problem med støy og "kjøreturbo" i bilen min.Hører jeg på radio er det bare "kjøreturbo" som høres sammen med musikken,men setter jeg inn en cd så hører jeg att spilleren bytter spor på cd`n gjennom høytalerene samt att det knitrer og bråker ganske så bra.Anlegget jeg bruker er som følger:Pioneer avic-x1 dvd/navigasjon,mb quart frontsystem,jbl decade 6x9,2 stk ma audio XL12 i portet kasse,1 farad digital kondensator,rockford fosgate bd1501,phonix gold M44,skjermer i nakkestøtter,blå maxxima exeide 900 batteri og ny 90 amp dynamo.Bruker phono ledninger som skal være isolerte samt att de ligger adskilt fra strømkabler,har også jordet forsterkere med like tykk kabel som strømkabler. Jeg hører også ett lite dunk i bassere når jeg skrur på nærlys/fjærnlys på bilen.Bilen er en ford sierra cosworth og jeg fikk dette problemet etter att jeg satt bort bilen for montering av autronic sm2 datasprut.Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet siden denne ulyden snart har vært der 1 år og er nå dritt lei den.Kan det ha noe med jording fra batteri til karosseri,jording fra spilleren eller kan det være noe annet.Er så lei denne lyden att jeg nesten utlover dusør til den som kan fortelle meg hva som er galt :D.Tusen takk for evt svar.

høres jo ut som en jordingsfeil,altså dårlig jording en eller annen plass...men har brent meg på dette før, vist eg var deg ville eg lånt meg en spiller og testet om det ble bedre?

det som kan ha skjedd er at det har vært dårlig jording på forsterkeren, da prøver den å trekke jord gjennom linjeutgangene og da går de, og da blir det sånn lyd! lr så var det vist det var dårlig strøm, men mener det var pga jord, er litt trøtt så husker dårlig:P men eg ville som sagt testet me en ny spiller! kan nesten garantere at lyden forsvinner! at det er linjeutgangene på spilleren din som er dårlige!

er nå bare et forslag;)

 

DooDee

Link to comment
Share on other sites

har hatt litt erfaring med detta før ja... hehe

 

det jeg skriver under her er hovedsakelig hvis du hører lyden i fronthøytalerne også.. hvis det bare kommer fra subbene kan forsterkeren din ha tatt kvelden(signalmessig)..

 

1 - få jordet anlegget skikkelig!! da mener jeg med et skikkelig jordingspunkt foran i bilen fra batteriet og der du tar minus til anlegget fra bak og husk å rens kontaktflatene skikkelig og skru dette godt til.. gjerne med litt batterifett til å dekke det så det ikke korroderer.. test så anlegget igjen... funker det ikke så se tip 2.. :)

 

2 test med en ny/annen spiller(som du vet fungerer), hvis lyden fremdeles er der så lån deg noen nye signalkabler og test med den gamle spilleren så med den nye..

 

jordingen er som regel grunnen til dette så ikke prøv NOE nytt før du har gjort det skikkelig...! da kan du ødelegge dette også.. desverre kan feil på grunn av jording spre seg som mr doodee sier, så sjekk jordingen og gjør det skikkelig... ;) :)

Edited by Robox
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en lignende problem.

Hadde en pioneer cd-spiller med 2stk rockford-fosgate forsterkere.

 

Etter å ha fått igjen cd-spilleren fra verksted (reperasjon av at cd ikke ville komme ut), så plugget jeg i signal-kabler og deretter universalpluggen med strøm og remote.

 

Når jeg da skrudde på cd-spilleren kom det noen veldig stygge lyder, og med likhet til deg så var det ulyd når jeg skiftet spor på cd, når jeg trykket på equalizer-knappen og av/på-knappen. I tillegg så fulgte ulyden med turtallet på bilen.

 

Jeg leverte inn cd-spiller igjen, og de sa at jordingen på cd-spilleren var brent. Og at jeg burde sjekke jordingen på forsterkerene. Jordingen på forsterkerene _var_ bra, så gudene vet hva som forursaket det hele. Uansett etter dette var fikset, kom det fremdeles stygg lyd når jeg skiftet spor, trykket av/på og var generelt støy i høytalerene.

 

Trodde det var cd-spiller igjen, men etter litt feilsøking fant jeg ut at det var mono-forsterkeren til sub'en som hadde tatt kvelden, og som førte til en kjede-reaksjon med støy og ulyder til 4-kanaleren til resten av høytalerene også.

 

Oppsummering: sjekk jording, prøv med annen cd-spiller, prøv med annen forsterker.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Ja her var det mye bra forslag som jeg KUNNE testet,men ringte i dag til forhandleren som jeg kjøpte spilleren av og han sa att jeg bare kunne levere den til han da han tidligere har hatt reklamasjon på samme feilen 3 ganger.Han fortalte meg att det som var problemet med disse spillerene var att det sitter ett støyfilter i de som ofte ryker hvis forsterkerene ikke er skikkelig jordet som de fleste av dere nevner over her.Dette er egentlig ingen reklamasjon siden det er kunden som ikke har jordet forsterker skikkelig,men jeg var så heldig att de skulle ordne dette gratis og det må jeg jo si er god service :D.Etter jeg leverte den prøvde jeg en annen cd spiller som nevnt over og da var all ulyd borte,men jeg bør jo få jordet forsterkerne slik att dette ikke skjer igjen så da lurer jeg på hvor dere henter jording til forsterkere bak i bilen fra?jeg takker alle som har skrevet om gode forslag i denne posten.mr_doodee:Det er vel lurt og finne feilen FØR jeg starter med å bytte komponenter siden det da kan bli relativt dyrt,men det var kanskje det du mente.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det problemet på Peugeoten jeg hadde. Den gvininga i høytalerne er dynamoen som gjør. I spilleren så sitter det en støydemper å når den går istykker låter det sånn. Antagelig spilleren ja..

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

der har du det vettu.. :)

 

ta jording fra festet til setebeltene eller noe slikt... bare pass på at det er en ganske stødig skrue å få det helt rent under... :) dekk det til med batterifett etterpå så det ikke korroderer... men pass på å få en kantaktflate som er like stor eller større enn kabelen... du får ikke mer strøm gjennom kretsen enn du får gjennom det tynneste punktet vettu.. :) ta en sjekk på minusen foran i bilen også.. fra batteriet altså... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Ja her var det mye bra forslag som jeg KUNNE testet,men ringte i dag til forhandleren som jeg kjøpte spilleren av og han sa att jeg bare kunne levere den til han da han tidligere har hatt reklamasjon på samme feilen 3 ganger.Han fortalte meg att det som var problemet med disse spillerene var att det sitter ett støyfilter i de som ofte ryker hvis forsterkerene ikke er skikkelig jordet som de fleste av dere nevner over her.Dette er egentlig ingen reklamasjon siden det er kunden som ikke har jordet forsterker skikkelig,men jeg var så heldig att de skulle ordne dette gratis og det må jeg jo si er god service :D.Etter jeg leverte den prøvde jeg en annen cd spiller som nevnt over og da var all ulyd borte,men jeg bør jo få jordet forsterkerne slik att dette ikke skjer igjen så da lurer jeg på hvor dere henter jording til forsterkere bak i bilen fra?jeg takker alle som har skrevet om gode forslag i denne posten.mr_doodee:Det er vel lurt og finne feilen FØR jeg starter med å bytte komponenter siden det da kan bli relativt dyrt,men det var kanskje det du mente.

 

mente at du kunne låne komponenter av folk og så teste liksom, til du fant det som gjorde feilen;)

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
der har du det vettu.. :)

 

ta jording fra festet til setebeltene eller noe slikt... bare pass på at det er en ganske stødig skrue å få det helt rent under... :) dekk det til med batterifett etterpå så det ikke korroderer... men pass på å få en kantaktflate som er like stor eller større enn kabelen... du får ikke mer strøm gjennom kretsen enn du får gjennom det tynneste punktet vettu.. :) ta en sjekk på minusen foran i bilen også.. fra batteriet altså... ;)

 

Da skal jeg se om jeg kan klare å få litt bedre kontakt under setebeltebolten og strekke en tykkere kabel fra batteri ned til karosseriet så da bør det vel bli bra :D.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
mente at du kunne låne komponenter av folk og så teste liksom, til du fant det som gjorde feilen;)

 

Den er grei :D.Har vel forhåpentlig funnet feilen så da gjenstår det å se om den virker bra uten ulyd når jeg får tilbake spilleren.Kommer tilbake til dere etter jeg har fått den igjen for å holde dere oppdatert :D.Takk for all hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Ja nå har jeg fått jordet forsterkerene skikkelig og lagt opp en feit kabel fra batteri til karosseriet og jeg skal love dere att starteren fikk fart på seg etter jeg jordet batteriet :D,var tydlighvis dårlig jording der.Nå venter jeg bare på spilleren så blir det sikkert bra :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest jornhan

Hei igjen.Tenkte jeg bare skulle fortelle att jeg har fått igjen spilleren og all ulyd er borte :D.De hadde byttet en IC står det på papiret og att jeg burde sjekke jording til forsterkerne ellers vil samme problem oppstå igjen,men det har jeg gjordt så nå er allt bare fryd og gammen :D.Takker alle for gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...