Jump to content

Motorbytte


Guest Coyote

Recommended Posts

Guest Coyote

Jeg har fått tak i en orion med xr3i motor som jeg skal bruke som delebil til min 87-modell escort. Det jeg lurer på er hva jeg må bytte annet en motoren når jeg skal sette inn xr3i-motoren? Regner med at jeg må bytte eksosanlegget.. men er det noen som vet om det elektriske er det samme? Eventuelt andre ting?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en orion med xr3i motor, som er bruksbilen min. du trenger ikke å bytte eksosanlegg. på orion er det helt likt, men du må bare sette på en liten hale på bakre potten. Ellers skal vist nok det meste være helt likt.

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

Hvis bilen du har er forgasser, så trenger du bensintanken + returrøret for bensinen fra Orionen. :)

 

Du får huske å ta mange bilder så du ikke glemmer hvor ting skal hen :lol:

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Guest Coyote

Escorten har forgasser ja.. men jeg mener bensintaken på 'corten har retur jeg.. da trenger jeg vel ikke å bytte den?

 

Takk for tipset med bilder :) Skal gjøre det :D

 

Focus: hadde jo vært knall om jeg slapp og skifte eksos-anlegg også.. i hvertfall i første omgang.. på lang sikt bør jeg nok skifte det uansett.. noen som har noen tips til type? som ikke er FOR dyrt :)

Link to comment
Share on other sites

Mere info: Hvis det er EFI kan du se frem til masse arbeid, hele ledningsnettet må flyttes over, instrumeneter, bensintank ++ I tillegg til dette så er dettte EFI systemet relativt upålitelig, alle jeg har forhørt meg hos anbefaler å sette inn en eldre motor med K-jetronic system.

Link to comment
Share on other sites

Guest Coyote

Flaks for meg da, for etter at jeg har studert motoren litt så har jeg funnet ut at, i motsetning til det selgeren fortalte meg, så er det ikke EFI motor, men MFI :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Coyote

Ja, men slipper alikevel unna med en del mindre arbeid :) Nå har jeg ikke sjekket bensintaken selv, men en kompis av meg (bilene står hos foreldrene hans) mente det var retur på tanken min.. kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men slipper alikevel unna med en del mindre arbeid :) Nå har jeg ikke sjekket bensintaken selv, men en kompis av meg (bilene står hos foreldrene hans) mente det var retur på tanken min.. kan det stemme?

 

Hmm, er ikke sikker på det med returen, men en annen ting er at Bensinpumpa muligens står i tanken.....

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skiftet bensintanken på min Rs, så fant jeg ut at xr3i og rs deler den samme bensintanken. Jeg kunne ikke bruke en tank fra en forgasser.

 

Jeg tror nok at du må skifte tanken, men dette ser du når du begynner å skru på bilene :)

 

Når tenker du å begynne på prosjektet?

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Guest gsimon

Bensinpumpa på Insprut-Escort før 1991 ligger alltid utenfor tanken.

Inne i tanken er det en "labyrint" av plast som samler opp bensin til det store utløpet til pumpen.

 

Men her kommer en mulig løsning for ombygginger som jeg har sett i et "Fast Ford": Plasser høytrykkspumpa forran i motorrommet, og bygg en liten "tank" på rundt 0,2 liter som forsyner pumpa. Tanken må vel ha 3 løp, ett tynnt innløp for bensin fra den store tanken bak, (via en lavtrykkspumpe av type "biltema" el. evt. en mekanisk org.pumpe) Et utløp til El. pumpa, og et overløp som går tilbake til tank, men dette kan gå sammen med returledingen fra Insprut'en.

Kanskje dette var en brukbar ide for deg?

 

Ledningsnettet for en K-jetronic (opp til 85) er jo supersimpelt... Der kan du få til å lage en "kabelmatte" som kjører motoren for deg, som kan legges i tillegg til de originale kablene du har allerede. Er vel bare 3-4 ledninger som går fra din nye "motormatte" og inn til Tenning, Batteri og Bensinpumpe.

 

KE-jetronic som kom i 86 har en "pulsventil" som regulerer bensintrykket elektrisk innvendig i dysehuset. Du får til en separat matte om du vil her også, Visste ikke at dette var "dritt"... er det virkelig feil på dette da? vet om flere biler som har kjørt 250'000 uten feil, kanskje det var dårlig bensinpumpe som var feilen?, eller belegg på spjeldhus-bryteren....

 

Alle disse forslagene er jo bare å lage "problemer" hvis ikke du selv er ute etter litt morro. Enkleste og raskeste er selvfølgelig å bytte ut til kabelmatte og bensintank som hører til motoren. Kan vel ikke ta mer enn en liten lørdag å gjøre dette når først du kommer igang...

 

hilsen

Gsimon

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...