Punter Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Har kjøpt en Mondeo 1,8 Trend som er registrert 9 feb 2000 Den har gått 114000 km og ifølge selgeren skal regreima ikke byttes før 150 000 km da det sitter en 2001 modell motor i den. Men om det er motor utgaven før, altså fra '97 til '99 ( tror jeg ) så skal det være regreimbytte ved 120 000 km. Jeg har fått 2 års garanti eller 40 000 km. Men allikevel tror jeg at det blir jeg som uansett må betale for gilde ved 150 000 km. Er det noen som kjenner til intervallene ? Stemmer det at det ble et motorskifte rundt 2000 modellen ? Hvordan kan jeg selv sjekke om hva slags type motor som sitter i ? Alle svar mottas med takk ! '11 Focus 2,0 TDCI 140 hk '02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt) '00 Mondeo 1,8 Trend (solgt) '84 Granada 2.3 L jubileum (solgt) '97 Escort Si 1.6 ( solgt ) '87 Xr3i ( solgt ) '79 Granada 2.8 ( R.I.P ) '78 Granada 2.3 automat ( R.I.P ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest H.M.Kongen Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 (edited) på min motor er det regreim bytte ved 150.000.det er en zetec e fra 99..det var hvertfall det de sa på ford. det er en 2.0 forresten Edited August 21, 2005 by H.M.Kongen Link to comment Share on other sites More sharing options...
GHIA99 Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 på min motor er det regreim bytte ved 150.000.det er en zetec e fra 99..det var hvertfall det de sa på ford. det er en 2.0 forresten<{POST_SNAPBACK}> Fra Haynes-boka Reg reim bytte etter 130 000 km eller 5 år t.o.m. 04/98 Reg reim bytte etter 145 000 km eller 10 år f.o.m. 05/98 99 Mondeo Ghia 2.0 Sedan State Blue 84 Granada 2.3L jubileum (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest keldorn Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Selve motoren er den samme fra mondeon begynte til 2000.... Tingen er at motoren før midten på 98 må ha en spesiel olje fra ford (eller anbefalt / brukt av ford) for å hindre at ventilene blir "sticky"Man må og gjevnlig ha mototren på over 4000 omdreininger for å forhindre samme "stickingen" Etter midten av 98 ble dette utbedret.. Så du har ikke mye å bekymre deg over der :-) Mk3 mondeon har vel en duratec motor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Punter Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 Hey ! Du verden ! Tusen takk for kjappe svar. Var redd jeg måtte gjennom en tøff runde meg selgeren til tirsdag. Takker og bukker så meget, gleder meg til å hente bilen til tirsdag '11 Focus 2,0 TDCI 140 hk '02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt) '00 Mondeo 1,8 Trend (solgt) '84 Granada 2.3 L jubileum (solgt) '97 Escort Si 1.6 ( solgt ) '87 Xr3i ( solgt ) '79 Granada 2.8 ( R.I.P ) '78 Granada 2.3 automat ( R.I.P ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
GHIA99 Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 [Mk3 mondeon har vel en duratec motor?<{POST_SNAPBACK}> Motortyper 4 cyl.: Mk1 93-97 1,6 1,8 2,0 Zetec Mk2 97-01 1,6 Zetec 1,8 2,0 Zetec II Mk3 01- 1,8 2,0 Duratec-HE 99 Mondeo Ghia 2.0 Sedan State Blue 84 Granada 2.3L jubileum (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ja9^ Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Spesiell motorolje på mondeo mk1 ? Noen som kan utfylle det litt? :S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Om det er 120 eller 150000 intervaller ser du på toppdekselet. (sølv eller sort) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest keldorn Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 Spesiell motorolje på mondeo mk1 ? Noen som kan utfylle det litt? :S<{POST_SNAPBACK}> ZetecThe first Zetec engine appeared in 1992, powering the fourth generation of the European Ford Escort and Orion. It was codenamed as the "Zeta" engine before Italian car maker Lancia threatened to sue Ford for trademark infringement as it already owned the name. Ford hurriedly renamed the engine "Zetec". Early versions of the engine (prior to mid 1998) came complete with self-adjusting hydraulic valves. This helped prevent the notorious valve tapping (on the CVH) but caused other issues. The biggest problem was that a special Ford formulation of oil was required otherwise the valves tended to stick. Similarly, failure to regularly rev the engine above 4000 rpm also led to valve sticking. For these reasons, conventional tappets with shims were introduced in 1998. Jeg fikk anbefalt Castrol TXT olje på min. Jeg har silver topp dvs motoren før midten av 98. De senere blir kalt black top. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ja9^ Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 hehe, jeg kjører for tiden biltema syntetisk olje 5w50 og biltema filter ..for dårlig ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest keldorn Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 hehe, jeg kjører for tiden biltema syntetisk olje 5w50 og biltema filter ..for dårlig ?<{POST_SNAPBACK}> hehehe.. Du må ta vare på mondeon din hehe. Castrolen er 5w 30 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 hehe, jeg kjører for tiden biltema syntetisk olje 5w50 og biltema filter ..for dårlig ?<{POST_SNAPBACK}> hehehe.. Du må ta vare på mondeon din hehe. Castrolen er 5w 30 <{POST_SNAPBACK}>Har selv en 97 - 20l , og ford sa de fleste kjørte på for "tykk" olje . ford annbefaler 0-30 eller 5-30 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest H.M.Kongen Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 jeg kjøpte olje til min på ford for ikke så lenge siden og jeg mener det var 5-30..den kosta rundt 100 kr literen tror jeg..det blei 550 for 5 liter olje og oljefilter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 Har kjøpt en Mondeo 1,8 Trend som er registrert 9 feb 2000 Den har gått 114000 km og ifølge selgeren skal regreima ikke byttes før 150 000 km da det sitter en 2001 modell motor i den. Men om det er motor utgaven før, altså fra '97 til '99 ( tror jeg ) så skal det være regreimbytte ved 120 000 km. Jeg har fått 2 års garanti eller 40 000 km. Men allikevel tror jeg at det blir jeg som uansett må betale for gilde ved 150 000 km. Er det noen som kjenner til intervallene ? Stemmer det at det ble et motorskifte rundt 2000 modellen ? Hvordan kan jeg selv sjekke om hva slags type motor som sitter i ? Alle svar mottas med takk !<{POST_SNAPBACK}>Hvis du har motor fra en 2001 modell er det ikke reim på den,men kamkjede.Dette er en Duratech motor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now