Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hvilke bremserør trenger jeg nye hvis jeg fjerner abs systemet..skal kjøpe nye i morgen så er greit og vite hvilke jeg trenger.

Kan jeg bruke bremsesylinder fra 1.6 eller må det være xr3i?

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Posted

hvilke rør du trenger er jeg ikke sikker på, men du må vell ha alle i motor romme så vitt jeg vet..

Men du kan bruke 1,6 bremsesylinder

 

du har jo slike en last avhengi ventil bak atme bensin tanken, blir noe mikk makk med det og... jeg hadde prøvd og fått taki alt av rør, enkelt å greit ;)

Posted

her er veilederen til tombra...

 

Fjerning av ABS (ABL) på RS Turbo:

 

ABS'en som kom som standardutstyr på RS Turbo s2 er ikke mye å skryte av. Den var et av Fords første forsøk på et ABS system, og bærer preg av det, sammenlignet med dagens systemer. På mange biler fungrer ikke ABS'en av forskjellige grunner, og på de biler det fremdeles fungerer, fungerer det ikke tilfredsstillende. Noen ganger blokkeres hjulene med en gang, andre ganger blokkerer de senere. Fellesnevneren for alle bilene med dette systemet er at pedalen er svampete, du må trykke pedalen langt inne for å få noe særlig effekt. Å lufte ABS-delen av bremsesystemet for luft er også vanskelig.

Selv om noen fremdeles liker dette ABS-systemet, er det mest fornuftige å fjerne det når det slutter å fungere.

 

ABS'en er ikke elektrisk. Det eneste elektriske på ABS-systemet er faktisk varsellampen på dashen som varsler om at ABS-beltene er slakke/avslitt. En sensor ligger mot beltene og tenner lampen på dashen dersom feil skulle oppstå. Systemet drives altså av reimer fra drivakslene, som driver ABS-modulatorene/enhetene. Disse består av mange ventiler og disse mater i sin tur bremserørene. Delingen av bremserør er heller ikke ideel, 2 og 2 hjul deler samme rør!

 

Så dersom du har bestemt deg for å fjerne ABS'en på din bil, her er fremgangsmåten:

 

Du trenger:

1x Bremsesylinder fra en MK4 XR3i (eventuelt kan du blokkere de to returledningene i org sylinderen, men dette er IKKE ANNBEFALT!)

Beholder til bremseveske

Ny bremseveske

Bremserør og nippler samt flenseverktøy til bremserør.

Div fastnøkkler

 

Slik gjør du:

Det er mye enklere å gjøre dette med girkassa ute, men det er mulig selv om girkassa er montert.

Tøm bremseveskebeholderen så godt som mulig med en sugeflaske eller lignende. Løsne bremseslangene ved hjulene for å få ut mest mulig bremseveske. Unngå søl på lakken. Fjern sensorene i beltedekslene ved å vippe disse oppover og ut. Løsne fra kontakten. Når bremseveskebeholderen er tom løsner du alle rørene fra sylinderen, og fjerner selve sylinderen fra bremsekraftforsterkeren ved å løsne de to muttrene. Skru av alle rør inn og ut fra ABS enhetene, og løsne selve enhetene. Disse er tunge, og derfor greie å bli kvitt! Deretter er det bare å demontere alt av bremserør innkludert T-stykkene på innerskjermene. Du skal nå stå igjen med 4 rør, ett fra hvert hjul. Monter bremsesylinderen fra en XR3i, og koble rørene til denne. Uttakene nermest bremseservoen er til bakhjulene.

 

Fjern beltene og dekslene til disse (dersom du ikke har mulighet til å ta ut drivakslene kapper du bare i dekslene i underkant, de skal kastes uansett.) Skjekk alle rør, fyll på NY bremseveske, luft bremsene skikkelig (husk at bakhjulene må hvile på bakken), og ta en rolig testtur! Siger pedalen må du skjekke etter lekkasjer og lufte på nytt. Pass på å etterfylle bremseveske mens du holder på.

Posted

fin guid.men står vel ikke noe om hvilke bremserør jeg trenger.tenkte og kjøpe nye.orker ikke stresse med og bøye til selv.

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Posted

lage bremse rør selv er faktisk ikke så ille oppgave.. kjøper bare en rull på biltema og noen "naggler" osv pluss slik et verktøy sett"burton power sitt sett er helt likt faktisk :o ".. gjorde d på en renåå 5-gte og det vart fint som feen, og ganske fort gjort... like enkelt som å legge opp alle nye orginal røra vill jeg tro...

Guest mazdafun
Posted

og disse bremserøra er så myke så det er ikke noe problem og legge opp selv.. bare pass på litt skarbe svinger/bøyer så de ikke får knekk på seg.. bøy de rundt feks en brusflaske eller noe, så du får en pen bøy på de..

Guest Rs_Escort
Posted

Jeg fjernet alb funksjonen på min og jeg tok rør og sylinder fra en 1.6 og det gikk helt glatt... Ikke noe problemer.... og det skal vist frigjøre ca 15 hest i følge ford.... :D

Posted
og det skal vist frigjøre ca 15 hest i følge ford.... :D

 

 

haha! d må være den beste ford har prestert og ha utav seg ever :lol:

 

motor effekt`n er den samme, men om du har mer effekt tap i driv værk er meget mulig... men så mye som 15gamp tviler jeg på...

Posted

har no fjernet alle rørene forran..no kommer det ett rør opp fra vær inner skjerm.så går det to rør bak..går de på vær sitt hjul eller er det noe ledd?

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

  • 4 months later...
Guest oldfordsneverdie
Posted

dette er jo kjempe enkelt da.brukte hovedpumpe og bremserør fra xr3i.komplett fra motorommet og ut til framhjula..blei så bra atte.

Posted

jada..var lett når alle rørene var vekke..bare til og legge opp nye da..enkel sak i grunn.

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...