Jump to content

Som komfort sa;


Guest RmB

Recommended Posts

Guest Komfort

Har fått litt tips her og der, og etter utallige timer med surfing har jeg funnet ut følgende:

 

To kategorier: N/A og bi-turbo trimming.

 

N/A: (fornuftig)

 

-Superchip eller Powerchip

-Piper eller Kent kamaksel (to varianter 2k-6k 15hk og 2,5k-6,5k 20hk)

-K/N filter

-Ferrita eller Svendsen sportseksos. Dette må spesiallages på bil dvs du må møte opp å ha bilen der noen timer. Har ennå ikke funnet noen som kan sende i posten.

-Porta topper fra Burtonpower (3 steg)

 

Etter mine beregninger vil dette gi ca 190 hk uten porta topper. Er veldig usikker på hvor mye toppene vil gi, men 30-40hk er vel mulig.

 

 

Bi-Turbo: (sinnsykt) En med nick "BR Racing V6" kan en del om dette

 

-Alt som står under N/A

-Datasprut (autronic el)

-2x turbo (t-25 el) + ev intercooler

-Spesiallaget eksosmanifol

-Spesiallaget innsug

-Smidde lavkomp stempel

-Kraftigere råder

-ARP skruer/mutter på topper og veiv

-Store bensindyser (6stk mørke grønne Bosch burde holde :D )

-Hi Pressure oljepumpe

-Swirl Pot

-Oil breather kit

-Vanninnsprut er vel ikke så dumt!

 

Burde kunne hente ut 3-400 hk med dette, avhengig av turbotrykk.

 

Bare å velge å vrake :shock: masse trimmedeler å få tak i :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Hmm ! Burde vel også sende automatkassa innom Ringstad automatservice hvis du går for over 190hk.

 

Har ennå ikke funnet ut eksakt hvor mye hk/Nm automatkassa er spesifisert til? Noen mener at den knapt holder originalmotoren, mens andre mener ca 200hk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
190hk/2.8 liter = 68 hk/liter

omtrent det samme som en standard escort 1.6i fra åttitallet :D

 

Eller over det dobbelte av Chevrolet 5,7L fra åttitallet.

 

170hk/5,7 liter =30 hk/liter.

Link to comment
Share on other sites

2.8 motoren ble vel i sin tid utviklet for å dra bra på moderate turtall (ble blant annet benyttet i beltevogner og gubbebiler). Trimming med porting og kam går ut på å få effektkurva til å stige brattere og lengre på høyt turtall. Kan vel bli nokså kostbart å få til et nytt kompromiss mellom moment på høye og lave turtall som er stikk motsatt av det motoren har i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Mener å huske jeg va inne på http://www.gikturbo.se engang å der hadde de et turbokonverteringsats til 2.8. Var vel et byggesett med en turbo og rør som kostet rundt 15000sek men fant det ikke når jeg var inne nå for å sjekke...

 

Var vel ment for et moderat effektuttak men noe slikt tror jeg gir mest effekt pr krone. Blir sabla dyrt når man må bytte til smidde stempler osv.

 

Sugetrim tror jeg generelt koster mye og gir lite....

Link to comment
Share on other sites

Fant det jeg http://www.gikturbo.se/prislistor/kona2-01.pdfSe venstre tabell turbobyggsatser 2.8/9v6 15910 svenske. Dobbelturbo med Intercooler 29600 svenske.

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

ja dær fant du den ja... trur linken ikke funka fordi det va et pdf ark.

 

men men går inn på prislistor,nederst e det en knapp med konverteringar,så kommer pdf opp å da rulle man bare ned...

 

Får vel så effekt man vil... men da må man bearbeide motoren oxo.

 

Men 240-250hk skal vel være innen rekkevidde uten alfor mye pes.

Nu driver æ bare å anslår litt her altså... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
2.8 motoren ble vel i sin tid utviklet for å dra bra på moderate turtall (ble blant annet benyttet i beltevogner og gubbebiler). Trimming med porting og kam går ut på å få effektkurva til å stige brattere og lengre på høyt turtall. Kan vel bli nokså kostbart å få til et nytt kompromiss mellom moment på høye og lave turtall som er stikk motsatt av det motoren har i utgangspunktet.

 

Er ikke de fleste motorer konstruert for å dra på moderate turtall?? Produsentene prøver hele tiden å få så bred dreiemomentkurve som mulig, bortsett fra superbiler og motorsykler da. På 2,8 ligger Maks effekt på 5800 rpm og det er ganske høyt! Og til info så gikk de beltevognene med 2,8i på maks turtall hele tiden. Akkurat som nå, men nå sitter det en MB300 turbodiesel som har en gjennomsnitlig levetid på 360mil. Å være beltevognmotor er noe av det hardeste en motor kan utsettes for.

 

Det er vel den som sitter i setet som bestemmer om bilen er en gubbebil! ??

Link to comment
Share on other sites

En av kompisene mine har en Lincoln Towncar, den er enda mer gubbete enn en scorpio 2.8. Til tross for at den har 5 liters motor har den enda ferre hester. Veldig behagelig å kjøre når du har goood tid

 

Hvis "Produsentene prøver hele tiden å få så bred dreiemomentkurve som mulig" så hadde vi hatt amerikanske tilstander!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...