Jump to content

Fra 4 hull til 5 hulls felgen.


Guest foxtrot

Recommended Posts

Guest foxtrot

Jeg har en "97 modell Mondeo og lurer på om det er mulig innen rimlighetens grenser å forandre den slik at jeg kan bruke 5 hulls 15" felgen i stedet for 4 hulls 14" felgen? Jeg vet ikke om 5 hulls felgen er mer praktisk, men deter penere med større felgen. Kan gjerne tenke meg enda større felgen enn 15", men da spørs det om jeg bryter noen lover i forhold til bilens spesifikasjoner. Kan jo bruke lavere profil på dekkene. Hvordan vil dette påvirke speedometeret, som er elektronisk. Kan den programeres om?

Link to comment
Share on other sites

Guest foxtrot
Trur nok det enkleste er å kjøpe større felger med 4-hull. Mye billigere enn å begynne å bygge om på bilen.

Ikke en dårlig idè, men hva er grunnen til at Ford har gått over til 5-hulls felgen på den nye Mondeo'en? Kan grunnen være stabilitet i felgen når en bremser hardt i sving eller utsetter felgen for store sidebelastninger i svinger ellers.

Ford Focus har bare 4-hulls felgen etter det jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor de har bytta vet bare Ford! Tror nok også Focus får 5-bolter når den nye kommer, for C-Max har 5! Men det er mye lettere å skaffe felger til den gamle! Gå opp i felgstørrelse og ned på profilhøyde på dekkene! Mondeo 97-00 ble jo levert med 17" originalt (ST 200) Boltsirkelen på den gamle er 4/108 ,samme som tidlig Volvo 850, en del Peugeot, noen Audi og litt sånn! Den nye har 5/108, og det deler den kun med nyere Volvo! Men felger beregnet på Volvo fra 7" og oppover stikker utenfor skjermene på Mondeo 01, så utvalget er begrenset! Tro meg, jeg har prøvd!

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest foxtrot
Hvorfor de har bytta vet bare Ford! Tror nok også Focus får 5-bolter når den nye kommer, for C-Max har 5! Men det er mye lettere å skaffe felger til den gamle! Gå opp i felgstørrelse og ned på profilhøyde på dekkene! Mondeo 97-00 ble jo levert med 17" originalt (ST 200) Boltsirkelen på den gamle  er 4/108 ,samme som tidlig Volvo 850, en del Peugeot, noen Audi og litt sånn! Den nye har 5/108, og det deler den kun med nyere Volvo! Men felger beregnet på Volvo fra 7" og oppover stikker utenfor skjermene på Mondeo 01, så utvalget er begrenset! Tro meg, jeg har prøvd!

 

Takk for den info'en. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...