Jump to content

Tips om stereobygge i sierra cosworth.


Guest jornhan

Recommended Posts

Guest sierrano
Vanligvis er det for lite strøm som medfører likestrøm, dvs at strømtrekket tilsvarer pulskurvene i strømtilførselen. Dermed jevner den ut = likestrøm ... Husker ikke helt lenge siden jeg ble forklart akkurat det problemet.

 

dette her vil jeg gjerne at du forklarer nærmere/bedre... :rolleyes: da hverken Phoenix Gold eller RF vil fungere med spenninger under 10 volt og med mindre strøm tilgjengelig enn 10Amper konstant....PWMs kontrol ic slår seg av når det blir så lav spenning.

 

ang at elementen ikke tåler DC er også feil, det er den totale effekten i rms som bestemmer mye strøm/spenning kan være over spolen over en hvis tid før spolens tråd rykker, ikke DC/AC strøm/ spenningen... ohms lov om effekt. Ellers selve bevegelsen som oppstår når menbranen beveger seg fram og tilbake vil "kjøle" spolen så de vil "tåle" mer effekt. ;) pga luften rundt spolen blir resirkulert.

 

sorry OT men greit å vite hva som er fakta.... :)

 

Hvis du hadde en Pioneer spiller og du fikk den feilen så tyder på at referanse punktet for utgangs signalen fikk en asymetrisk spenning, slik at det kom en "posistiv" puls inn på inngangen på forstekrerne, da vil de stå og dirre.... da dette amp har en pseudo balansert inngangs trinn, neppe et DC signal som kom fra spilleren da det er en kondesator i serie med signalen i nevnte inngangs trinn.

 

Er det en Phoenix Gold M44 du bruker på frontsettet? eller en M100? har du lyst på flere M100er? har 2 stk som skal selges ;-)

 

til slutt så nevnte du at du har hatt tilsvarende samme feil med spilleren, den feilen syns ligner mer på det dere kaller "brente jordings banner" men uansett, muligens du har dårlig/ustabil kontakt /forbindelse i jordingen til forsterkerne slik at disse begynner å trekke strøm gjennom signal kablen og spilleren da dette er årsaken til at "jordings bannene" brenner og det gir en asymetrisk utg. signal...

 

Ellers må vi gratulere cossie power for en andre plass i NM finalen! :D jeg fikk ikke hørt på bilen din gitt...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Taunus Basic
dette her vil jeg gjerne at du forklarer nærmere/bedre... :rolleyes: da hverken Phoenix Gold eller RF vil fungere med spenninger under 10 volt og med mindre strøm tilgjengelig enn 10Amper konstant....PWMs kontrol ic slår seg av når det blir så lav spenning.

 

ang at elementen ikke tåler DC er også feil, det er den totale effekten i rms som bestemmer mye strøm/spenning kan være over spolen over en hvis tid før spolens tråd rykker, ikke DC/AC strøm/ spenningen... ohms lov om effekt. Ellers selve bevegelsen som oppstår når menbranen beveger seg fram og tilbake vil "kjøle" spolen så de vil "tåle" mer effekt. ;) pga luften rundt spolen blir resirkulert.

 

Som jeg skrev.. Det er lenge siden jeg fikk det forklart. Vrir hjernen litt nå. Prøver å huske..

 

Likestrøm har ikke svingninger dermed vil ikke spolen kunne svinge og dermed overopphetes og kunne svi av en leder. Dette betyr kortsluttet element. Noen ganger smelter limet på spolen slik at flere ledere kommer i kontakt med hverandre og motstanden i elementet synker brått. Bare som en liten ekstrainformasjon.

 

Jeg snakker ikke om spenningen inn på forsterker, men spenningen inn på elementet. Utgangseffekten eller spenningen inn på elementet vil være bestemt av motstanden i elementet. Motstanden i elementet synker som kjent ettersom spolen blir varmet opp.

Når motstanden synker, vil effektuttaket øke inn til elementet. Denne effekten kommer jo selvfølgelig fra forsterkeren. Som igjen henter det fra batteriet.

 

Når spenningen på batteriet synker, så endres spenningsbildet på signalutgangen på spiller tilsvarende til det spenningen i systemet endres, bare i mindre grad enn det hovedspenningen endres. Som sagt spenningen synker, og hvis volumet vil opprettholdes må effektuttaket fra forsterkeren økes litt. Kompensert i forhold til den reduserte motstanden i elementene, pga lett varme ved spilling..

Dette gjør at du får en svak økning i forbruket av strøm.

Trekker du dette ut i større grad, dvs øker volumet slik at spenningsuttaket overstiger det reele tilgjengelige, kompensert for redusert motstand i systemet pga høy varmgang. Så oppstår fare for spenningsmangel i enkelte effektuttak, dvs ved spesielle belastende lyder.. f.eks kraftig dypbass med lange pulsslag. Disse basslagene trekker spenningen kraftig ned, samtidig som varmgangen reduserer motstanden i elementene.

 

Hvis man da ikke har tilstrekkelig overbelastingsvern, dvs forsterker som både leser redusert motstand i elementene i sammenheng med spenningen inn og effektforbruket og evt kompenserer. Så vil effektuttaket overstige det forsterkeren kan gi i DEN enkelte basspulsen (lydbølgen), og ved vedvarende belastninger på dette nivået så vil utgangsspenningen på forsterkeren kunne flexe over mot likestrøm i noen korte øyeblikk under den kraftige belastningen.

Denne korte belastningsperioden kan være så kort (ett basslag) at beskyttelsen i forsterkeren ikke leser den og dermed ikke kutter strømmen.

Som sagt, ved varm spole, redusert motstand og høyt effektuttak vil de spola kunne stå stille i akkurat det øyeblikket spenningen flexer over mot likestrøm. Dette gir en varmeeffekt i spolen (varmekolbeprinsippet), som ved flere slike belastninger vil kunne overopphetes i de øyeblikkene elementet mister bevegelsen.

(I dette lille tidsrommet kan limet smelte litt, og kortslutte elementet, eller redusere motstanden noe.)

 

Samtidig, som elementet står stille og blir oppvarmet.. ( i brøkdelen av et sekund) så får batteriet økt spenningen litt igjen, og effektuttaket fra batteriet er igjen lavt nok til at neste basslag kan komme.

Dette er en prosess som krever mer enn ett bassutslag for å brenne en spole.. Men det er en synergerende prosess, dvs jo varmere og mer effektuttak desto større sjanse for brenning av spole.

 

Håper dette var tilstrekkelig..

-

Det er vel mer en forklaring på at ALT henger sammen.. Og det er alltid det dårligste leddet som ødelegger for resten av systemet.

 

Kondensatorer er jo kun montert inn som en del av strømkilden, slik at batteriet ikke får for mange raske strømtrekk etter hverandre, noe som sikrer en lengre levetid på batteriet.

Noe som igjen sikrer resten av spenningsbildet..

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Takker for gode råd,her ble det skrevet mye som jeg ikke visste :D.Nå er jeg like forbannet som før igjen da spillerer(IC)røyk igjen i dag da dama skulle låne bilen :angry:.Hun spillte lavt pga unger i baksetet som skulle i barnehagen og plutselig stod alle bassere/høytalere og dirret for fullt som de andre gangene og gud vet om bassere/høytalere overlevde denne gangen.Jeg kjøpte en bra boss forsterker(vet att boss er er noe dritt)for å se om det kunne ha vært M44 som driver frontsett og hattehylle høytalere var defekt,men den gang ei.Dette er tredje gangen samme feilen skjer og når jeg fikk igjen spilleren på torsdag så sa de hos forhandleren att jeg ikke måtte ta jording fra sikkerhetsbeltene i baksetet men direkte i karosseriet og att jordingsledningene IKKE måtte være lenger enn 45cm og allt dette gjorde jeg før jeg koblet til spilleren så hvorfor det skjedde denne gangen vet jeg ikke.Nå er jeg så drit lei denne spilleren att jeg har lyst til å heve kjøpet og det har jeg vel lov til når den samme feilen har oppstått 3 ganger eller hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd,her ble det skrevet mye som jeg ikke visste :D.Nå er jeg like forbannet som før igjen da spillerer(IC)røyk igjen i dag da dama skulle låne bilen :angry:.Hun spillte lavt pga unger i baksetet som skulle i barnehagen og plutselig stod alle bassere/høytalere og dirret for fullt som de andre gangene og gud vet om bassere/høytalere overlevde denne gangen.Jeg kjøpte en bra boss forsterker(vet att boss er er noe dritt)for å se om det kunne ha vært M44 som driver frontsett og hattehylle høytalere var defekt,men den gang ei.Dette er tredje gangen samme feilen skjer og når jeg fikk igjen spilleren på torsdag så sa de hos forhandleren att jeg ikke måtte ta jording fra sikkerhetsbeltene i baksetet men direkte i karosseriet og att jordingsledningene IKKE måtte være lenger enn 45cm og allt dette gjorde jeg før jeg koblet til spilleren så hvorfor det skjedde denne gangen vet jeg ikke.Nå er jeg så drit lei denne spilleren att jeg har lyst til å heve kjøpet og det har jeg vel lov til når den samme feilen har oppstått 3 ganger eller hva tror dere?

 

syns du burde få dekket alt utstyret den har ødelagt også.. når de har reparert samme feilen 3 ganger og enda driver den og ødelegger utstyr er det noe stein galt... iallfall når du har gjort alt som de sa du skulle gjøre.. fikk nytt element og ny forsterker av forhandleren når den defekte forsterkeren(testet og bevist) min blåste det..

Edited by Robox
Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Takker for gode råd,her ble det skrevet mye som jeg ikke visste :D.Nå er jeg like forbannet som før igjen da spillerer(IC)røyk igjen i dag da dama skulle låne bilen :angry:.Hun spillte lavt pga unger i baksetet som skulle i barnehagen og plutselig stod alle bassere/høytalere og dirret for fullt som de andre gangene og gud vet om bassere/høytalere overlevde denne gangen.Jeg kjøpte en bra boss forsterker(vet att boss er er noe dritt)for å se om det kunne ha vært M44 som driver frontsett og hattehylle høytalere var defekt,men den gang ei.Dette er tredje gangen samme feilen skjer og når jeg fikk igjen spilleren på torsdag så sa de hos forhandleren att jeg ikke måtte ta jording fra sikkerhetsbeltene i baksetet men direkte i karosseriet og att jordingsledningene IKKE måtte være lenger enn 45cm og allt dette gjorde jeg før jeg koblet til spilleren så hvorfor det skjedde denne gangen vet jeg ikke.Nå er jeg så drit lei denne spilleren att jeg har lyst til å heve kjøpet og det har jeg vel lov til når den samme feilen har oppstått 3 ganger eller hva tror dere?

 

syns du burde få dekket alt utstyret den har ødelagt også.. når de har reparert samme feilen 3 ganger og enda driver den og ødelegger utstyr er det noe stein galt... iallfall når du har gjort alt som de sa du skulle gjøre.. fikk nytt element og ny forsterker av forhandleren når den defekte forsterkeren(testet og bevist) min blåste det..

 

Ja jeg skal nok snakke litt med de og aller helst få byttet spilleren til en annen dvd/navigasjon og att de dekker nye elementer som du sier.Stikker opp til de i morgen og forteller den"gode" nyheten og da blir de sikkert IKKE glade :D.Skriver her hva de sa i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

He he,nå viser det seg att spilleren ikke har tatt kvelden likevel,men bare jeg som har spillt litt bass toner høyt og da trodde dama att den hadde ryki igjen :D.Testet spilleren i dag og den fungerer veldig bra uten noe støy.Var også hos forhandleren i dag og snakket med han om de elementene som har sprengt etter spilleren tok kvelden sist og han sa att det bare var å levere de defekte elementene så fikk jeg splitter nye tilbake av han så da er allt i den skjønneste orden forløpig :D.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...