Jump to content

Garret T-35 og T-34 stage 3


Guest Komfort

Recommended Posts

Nei, ikke på en 2,0L Cosworth. Hva skal du med maks trykk på 2200 da ? Automatikk kasse ?

 

En flowpreppet 4x4 eller super 60 T3 turbo med spesialbearbeidet turbinhus er det nærmeste du kommer. En slik turbo vil klare 1 kg på rundt 2200 og rundt 350 hk.

 

Jeg kjøpte en flowpreppet super60 til min bil. Den var ganske grom, ja. Men er vel avhengig av en cosworth motor som flower bra for å greie 350hk, altså mild porting, eller ett sett milde trimkammer f.eks. For den er vel ikke så glad i høye ladetrykk.

Dessverre holdt den bare i 10 timer før jeg røykla hele dalen der jeg bor under en litt heftig forbikjøring. Lagrene var så ferdige at den subbet som f...

 

Hvis den var ny når du monterte den, og trykksystemet var tett, så hadde du vel over 350 hk, eller ? Ladetrykk kjørte du ? Hvem flow preppet ?

Husk at en helt standard Cosworthtopp klarer 170 hk på sug med de rette kammene, og det vil si 340 hk med kun 1,0 BAR ladetrykk. :D

En "kammerat med mye flødevennlige deler", men med standard topp overruste sin 300 hk turbo (2wd) med kun 1,0 BAR ladetrykk, altså hadde han mer enn det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det mulig å få tak i en turbo som gir max trykk på ca 2200rpm og som leverer luft til ca 380 hk UTEN å drepe motoren med mottrykk ?????

 

Nei, ikke på en 2,0L Cosworth. Hva skal du med maks trykk på 2200 da ? Automatikk kasse ?

 

En flowpreppet 4x4 eller super 60 T3 turbo med spesialbearbeidet turbinhus er det nærmeste du kommer. En slik turbo vil klare 1 kg på rundt 2200 og rundt 350 hk.

 

fordi max Nm ved 2200-6000 rpm gir bedre drag og mindre lag enn ved 3500-6000 rpm. da forutsatt at begge motorene yter den samme max effekt !!

 

Det der er en umulig forutsetning om du ikke snakker om to forskjellige motorer. Personbilsmotorer med bensin som drivstoff som gir maks Nm fra 2200 - 6000 er så langt ikke laget. (med unntak av ettermontert avansert lystgass system) Det er også slik at dersom man gearer til neste gear på 6000 så faller ikke turtallet til 2200, men til over 3500 antar jeg, og da vil vel bilene gå likt.

Maks trykk på 2200 medfører IKKE at du får maks dreiemoment på samme turtall, dette pga kammenes innvirkning på dreiemomentkurven.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja litt dårlig forklart det der!! Definisjonen på en dreiemomentkurve er jo fra 80% av max Nm på lav rpm til 80% av max Nm på høy rpm. Det jeg mente var en motor som gir 80% av max dreiemoment fra 2200 rpm og max effekt på ca 6000 rpm. Eksempler på sånne motorer er de som sitter i Sierra Cosworth 4x4, Audi S4, subaru Impreza osv.

 

Når det gjelder turbolag forsvinner ikke det bare av å ligge å jage på høyt turtall !! Det tar jo litt tid før turboen er på igjen med en T-34 (det ser jeg på G-tech kurvene) Med en T-3 en KKK24 e.l. vil det være minimalt lag. men da der det jo umulig å hente 350hk igjen da.........

 

Hva med bi-turbo med sekvensiell lading ?? 2 x T-25 ?? Dem gir vel ca 350-450 hk tilsammen !! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja litt dårlig forklart det der!! Definisjonen på en dreiemomentkurve er jo fra 80% av max Nm på lav rpm til 80% av max Nm på høy rpm. Det jeg mente var en motor som gir 80% av max dreiemoment fra 2200 rpm og max effekt på ca 6000 rpm. Eksempler på sånne motorer er de som sitter i Sierra Cosworth 4x4, Audi S4, subaru Impreza osv.

 

Når det gjelder turbolag forsvinner ikke det bare av å ligge å jage på høyt turtall !! Det tar jo litt tid før turboen er på igjen med en T-34 (det ser jeg på G-tech kurvene) Med en T-3 en KKK24 e.l. vil det være minimalt lag. men da der det jo umulig å hente 350hk igjen da.........

 

Hva med bi-turbo med sekvensiell lading ?? 2 x T-25 ?? Dem gir vel ca 350-450 hk tilsammen !!  :rolleyes:

 

 

Ja lag er uungåelig, men du kan jo geare med full gass, få slipt mer slaglengde på veiven og sette i værre eksoskam. :D

Det meg G-tech kurvene var interessant. På hvilket turtall har du maks effekt og dreiemoment.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er tallene:

 

200,9 Hk @ 5371 rpm

270 Nm @ 5018 rpm

0-400m 14,335s @ 156,64 km/t

 

Original bortsett fra K/N, Moongoose, T-34 stage 3.

 

På bildet kan du tydelig se turbolaget etter hvert girskift.

Link to comment
Share on other sites

få fatt i kurven til en rallybil og se at den blir kanskje enda bedre enn V8`en.. Dette er jo mange grunner til.. som meget nøye sammensatt motor. Rallybilene har forøvrig ikke mer enn rett over 300 hk, men kjører alikevel fra det meste selv med vanvittig mye mer hester. Det er dreiemomentet som teller.. og la oss si en rallybil som har300hk har gjerne dette fra f.eks 3000rpm til 7000rpm, men ta så dreiemomentkurven som er veldig høy spesielt tidlig..

 

Er fortsatt av den meningen at det går ann å få laget en turbo til 400 som lader tidlig. rundt 2500, men prisen blir jo selvsagt der etter. og selvsagt MÅ den jo være laget riktig. Det blir nok ingen std turbo, men en spesiallaget en. Det må jo være mulig da en gammel T-34 med .48ex.hus kan lade 1 bar på 2600rpm og levere til 350hk, og med .63ex.hus kan lade 1 bar på ca 3500 rpm og levere til nærmere 380-390hk, og en nye STOR turbo med .78ex.hus kan lade 1 bar på 3200rpm og levere til 478hk. Hvorfor da ikke kunne få en som er lik den nye bare med mindre A/R og alikevel kunne levere til 400hk. Skal ikke si noe sikkert her siden jeg er litt ute på isen da jeg ikke har dokumentasjon på at en slik turbo eksisterer. :)

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

I følge NTS er det en Subaru på østlandet som har fullt trykk på 1800rpm og hvis jeg ikke husker helt feil hadde den 3500hk. Dette var gjort i form av bi-/twin-turbo og 40mm ex.manifoil. Ex.manifoilen har veldig mye å si for hvor kjapt turboen "spoler" opp da eksosen kommer fortere frem jo kortere ex.manifoilen er. Dette er nok noe av grunnen til at 4x4 ex.manifoilen er kjappere enn 2wd ex.manifoilen til cosworth.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

måten vi har testet hvor kjapt ladetrykket kommer er å legge bilen i 4.gir i veldig lav fart. IRX 450 begynner å LADE på ca 1500 med std cosworth 4x4 motor og har 1 bar på ca 3200-3300 og 1.5 bar veldig kort tid etter.. Dette er en stor turbo som visst nok har vært bremset i cosworth til 478hk.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Skal man ha tidlig ladetrykk og mye hk må man bygge høykomp.

Bruke et pulsgrenrør med minst mulig diameter på rørene og endene på røret lengst mulig inn i turboen.

 

Se F.eks en rallymotor, denne har flat kurve fra ca 1600 rpm og helt til 8000. Grunnen til dette er at det fra starten av er bygd en sugemotor som er veldig forterka. Disse bilene ville greid oppimot 300 hk hvis men plukka av Turboen men da på mye høyere turtall og mye av momentet ville forsvinne. Så greia er å bygge sugemotor med over 100 hk/liter, så sette på en liten Turbo med langt tynt grenrør. Da kommer trykket fort og momentet blir skyhøyt.

 

Husker han Møffe(dansken) på Cosworth.no ble hånet fordi han ville bygge høykompmotor, men dette er tingen hvis man vil ha en kjapp bil.

 

Man klarer ikke 5-600 hk på dette men 400 skulle være mulig. Problemet er at det er styggedyrt for alt må være balansert på 1/100 gram, lettest mulig og max forsterka.

 

 

Ang de Turboene så er de nok like.... Hadde T34 på min og den var dønn lik T35 på EsCosen...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

få fatt i kurven til en rallybil og se at den blir kanskje enda bedre enn V8`en..  Dette er jo mange grunner til.. som meget nøye sammensatt motor. Rallybilene har forøvrig ikke mer enn rett over 300 hk, men kjører alikevel fra det meste selv med vanvittig mye mer hester. Det er dreiemomentet som teller.. og la oss si en rallybil som har300hk har gjerne dette fra f.eks 3000rpm til 7000rpm, men ta så dreiemomentkurven som er veldig høy spesielt tidlig.. 

 

Er fortsatt av den meningen at det går ann å få laget en turbo til 400 som lader tidlig. rundt 2500, men prisen blir jo selvsagt der etter. og selvsagt MÅ den jo være laget riktig. Det blir nok ingen std turbo, men en spesiallaget en. Det må jo være mulig da en gammel T-34 med .48ex.hus kan lade 1 bar på 2600rpm og levere til 350hk, og med .63ex.hus kan lade 1 bar på ca 3500 rpm og levere til nærmere 380-390hk, og en nye STOR turbo med .78ex.hus kan lade 1 bar på 3200rpm og levere til 478hk. Hvorfor da ikke kunne få en som er lik den nye bare med mindre A/R og alikevel kunne levere til 400hk. Skal ikke si noe sikkert her siden jeg er litt ute på isen da jeg ikke har dokumentasjon på at en slik turbo eksisterer. :)

 

Grunnen til at rallymotorene har ca 300hk er at dem har restriktor i innsuget så det er fysisk umulig å få inn luft til mer enn 300 hk. Derfor må dem satse på mest mulig dreiemoment på hele registeret.

 

Tror nok biturbo med sekvensiell lading er tingen!!! :)

Link to comment
Share on other sites

er klar over at de har restriktor. (34mm) og derfor er det viktig å få utnyttet mest mulig av registeret.

 

Husker møffe ja. Syntes det var ett veldig interressant prosjekt, men er redd det vil bli veldig dyrt. ;-) men det vil jo funke til de grader hvis han gjennomfører det.. :)

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Her er tallene:

 

200,9 Hk @ 5371 rpm

270 Nm @ 5018 rpm

0-400m  14,335s @ 156,64 km/t

 

Original bortsett fra K/N, Moongoose, T-34 stage 3.

 

På bildet kan du tydelig se turbolaget etter hvert girskift.

 

 

Jeg regner med at de store droppene er selve gearshiftet, men hva er de små ?

Ser nå at det tar ca. 2 sek før du har like mye effekt som før gearingen. Vær klar over at den originale intercooleren er "potte tett" og holder igjen trykket som turboen leverer. Garantert mye mindre lage uten ic. Se også at du har 200 hk bare på 2. gear. Målpassering på 200 M avslører kun 176 hk. Fantastisk verktøy dette. Must have utstyr for optimalisering av bil og sjåfør.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Til sammenlikning; hk kurven for en blodtrimma V8

 

Det er glimrende at du legger ut slik dokumentasjon. Takk for det. Se hvordan han blir tatt med busene nede. Blodtrimmet Kick ass og greier. 9 sek 1,8 mile på 134 km/t. Vet om en som kjører bedre tid og høyer slutthastighet med sin Volvo 240 ombygget med turbo og to originale forgassere. Typisk oppskrytt am car. Bare se, kun 245 hk på hjulene med rwd og gearingene tar 1 sek. Humor. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er tallene:

 

200,9 Hk @ 5371 rpm

270 Nm @ 5018 rpm

0-400m  14,335s @ 156,64 km/t

 

Original bortsett fra K/N, Moongoose, T-34 stage 3.

 

På bildet kan du tydelig se turbolaget etter hvert girskift.

 

 

Jeg regner med at de store droppene er selve gearshiftet, men hva er de små ?

Ser nå at det tar ca. 2 sek før du har like mye effekt som før gearingen. Vær klar over at den originale intercooleren er "potte tett" og holder igjen trykket som turboen leverer. Garantert mye mindre lage uten ic. Se også at du har 200 hk bare på 2. gear. Målpassering på 200 M avslører kun 176 hk. Fantastisk verktøy dette. Must have utstyr for optimalisering av bil og sjåfør.

 

Du må huske på at g-tech`en ikke måler motoreffekt!!! Den måler ekte akselrasjonseffekt! Der friksjon og luftmotstand osv blir tatt med.

Effekten blir målt på grunnlag av g-krefter og vekt på bilen, så når luftmotstanden øker vil g-kreftene minke derfor lavere utnyttet effekt til aks.

Max effekt blir beregnet på 2.gir for der er det minst hjulspinn og luftmotstand.

Link to comment
Share on other sites

Til sammenlikning; hk kurven for en blodtrimma V8

 

Det er glimrende at du legger ut slik dokumentasjon. Takk for det. Se hvordan han blir tatt med busene nede. Blodtrimmet Kick ass og greier. 9 sek 1,8 mile på 134 km/t. Vet om en som kjører bedre tid og høyer slutthastighet med sin Volvo 240 ombygget med turbo og to originale forgassere. Typisk oppskrytt am car. Bare se, kun 245 hk på hjulene med rwd og gearingene tar 1 sek. Humor. :lol:

 

Camaroen sleit med hjulspinn på 1. og 2 gir. Han skal ha ca 350-400 hk i motoren. Jeg sier "blodtrimmet" fordi den kun har 170hk originalt........ :D

 

Amerikanerne sliter med å utnytte effekten til aks. Jeg har årsbeste på 14,18s han har årsbeste på 14,4s. Han med godt over 100hk mer i motoren (litt mer vekt å da!)

Link to comment
Share on other sites

Til sammenlikning; hk kurven for en blodtrimma V8

 

Det er glimrende at du legger ut slik dokumentasjon. Takk for det. Se hvordan han blir tatt med busene nede. Blodtrimmet Kick ass og greier. 9 sek 1,8 mile på 134 km/t. Vet om en som kjører bedre tid og høyer slutthastighet med sin Volvo 240 ombygget med turbo og to originale forgassere. Typisk oppskrytt am car. Bare se, kun 245 hk på hjulene med rwd og gearingene tar 1 sek. Humor. :lol:

 

Camaroen sleit med hjulspinn på 1. og 2 gir. Han skal ha ca 350-400 hk i motoren. Jeg sier "blodtrimmet" fordi den kun har 170hk originalt........ :D

 

Amerikanerne sliter med å utnytte effekten til aks. Jeg har årsbeste på 14,18s han har årsbeste på 14,4s. Han med godt over 100hk mer i motoren (litt mer vekt å da!)

 

 

Njaa. Han tror nok sikkert det selv, men han har nok ikke 100 - 150 hk i drivverkstap. (se på 3. gearet hvor han ikke spinner) En kammerat med en Mustang med en mild og snill 5,0L med ærlige 300 hk kjører 13,6 og 165 km/t 1/4 mile. Enda engang viser G-tech hvilket fantastisk verkøy det er.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den var ny når du monterte den, og trykksystemet var tett, så hadde du vel over 350 hk, eller ? Ladetrykk kjørte du ? Hvem flow preppet ?

Husk at en helt standard Cosworthtopp klarer 170 hk på sug med de rette kammene, og det vil si 340 hk med kun 1,0 BAR ladetrykk.  :D

En "kammerat med mye flødevennlige deler", men med standard topp overruste sin 300 hk turbo (2wd) med kun 1,0 BAR ladetrykk, altså hadde han mer enn det.

 

Ny, ja. Tett så vidt jeg vet. Tror ikke det selv da, men den var ganske "frisk". 1,2-1,3bar på portet/balansert motor m/ "rs500" cooler. Svensk turboservice for Tore Østhus som solgte den til meg etter porting.

Samme motor tømte 4x4 dyser på ca 0,8bar ladd (100% dutycycle) (3,5bar b.trk)

Link to comment
Share on other sites

Njaa. Han tror nok sikkert det selv, men han har nok ikke 100 - 150 hk i drivverkstap. (se på 3. gearet hvor han ikke spinner) En kammerat med en Mustang med en mild og snill 5,0L  med ærlige 300 hk kjører 13,6 og 165 km/t 1/4 mile. Enda engang viser G-tech hvilket fantastisk verkøy det er.

 

Tap i den her sammenhengen er mer enn drivverkstap...husk friksjon og luftmotstand. Når 3 giret kommer har han ca 100 km/t!

Hvis man vet hvordan g-tech`en funker og vet hvordan man bruker den funker den veldig bra!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis den var ny når du monterte den, og trykksystemet var tett, så hadde du vel over 350 hk, eller ? Ladetrykk kjørte du ? Hvem flow preppet ?

Husk at en helt standard Cosworthtopp klarer 170 hk på sug med de rette kammene, og det vil si 340 hk med kun 1,0 BAR ladetrykk.  :D

En "kammerat med mye flødevennlige deler", men med standard topp overruste sin 300 hk turbo (2wd) med kun 1,0 BAR ladetrykk, altså hadde han mer enn det.

 

Ny, ja. Tett så vidt jeg vet. Tror ikke det selv da, men den var ganske "frisk". 1,2-1,3bar på portet/balansert motor m/ "rs500" cooler. Svensk turboservice for Tore Østhus som solgte den til meg etter porting.

Samme motor tømte 4x4 dyser på ca 0,8bar ladd (100% dutycycle) (3,5bar b.trk)

 

Alt høres jo bra ut så førsteintrykket er vel at det var rart at Super 60 turboen (Turbonetics?) havarerte. Hva sier svensk turboservice da ? Det er kanskje derfor de har tatt frem en 400 hk turbo i T3 størrelse (som til og med kan leveres i Rally utførelse?) Dersom vi sier at de originale dysene kan levere til 275 hk og de er "helt tom" på 0,8 bar ladetrykk på din motor så må vi kunne tro at du har denne effekten. Når så ladetrykket økes fra 0,8 til 1,3 bar så vil effekten kunne øke fra 275 hk til hele 351 hk ! Det kan se ut til at dette oppsettet fløder ganske så bra. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Njaa. Han tror nok sikkert det selv, men han har nok ikke 100 - 150 hk i drivverkstap. (se på 3. gearet hvor han ikke spinner) En kammerat med en Mustang med en mild og snill 5,0L  med ærlige 300 hk kjører 13,6 og 165 km/t 1/4 mile. Enda engang viser G-tech hvilket fantastisk verkøy det er.

 

Tap i den her sammenhengen er mer enn drivverkstap...husk friksjon og luftmotstand. Når 3 giret kommer har han ca 100 km/t!

Hvis man vet hvordan g-tech`en funker og vet hvordan man bruker den funker den veldig bra!!!

 

Jeg er med på det, men dersom man hadde tatt ut V8 motoren og satt nedi en annen motor som gjorde at bilen fikk en maksimal toppfart på 110 km/t på flaten, hvor høy effekt tror du at denne måtte hatt. 30 - 40 hk ? 50 hk kanskje ? Hadde ikke en boble motor klart det, eller en gammel Ford Taunus 1300 motor ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Njaa. Han tror nok sikkert det selv, men han har nok ikke 100 - 150 hk i drivverkstap. (se på 3. gearet hvor han ikke spinner) En kammerat med en Mustang med en mild og snill 5,0L  med ærlige 300 hk kjører 13,6 og 165 km/t 1/4 mile. Enda engang viser G-tech hvilket fantastisk verkøy det er.

 

Tap i den her sammenhengen er mer enn drivverkstap...husk friksjon og luftmotstand. Når 3 giret kommer har han ca 100 km/t!

Hvis man vet hvordan g-tech`en funker og vet hvordan man bruker den funker den veldig bra!!!

 

Jeg er med på det, men dersom man hadde tatt ut V8 motoren og satt nedi en annen motor som gjorde at bilen fikk en maksimal toppfart på 110 km/t på flaten, hvor høy effekt tror du at denne måtte hatt. 30 - 40 hk ? 50 hk kanskje ? Hadde ikke en boble motor klart det, eller en gammel Ford Taunus 1300 motor ?

 

Tja, vanselig å si! Hvis han måler effekten på rullende landevei finner han ut differansen. Enten finner han ut at motoreffekten er lavere enn antatt eller at friksjon og luftmotstand har mer å si enn antatt !?? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alt høres jo bra ut så førsteintrykket er vel at det var rart at Super 60 turboen (Turbonetics?) havarerte. Hva sier svensk turboservice da ? Det er kanskje derfor de har tatt frem en 400 hk turbo i T3 størrelse (som til og med kan leveres i Rally utførelse?) Dersom vi sier at de originale dysene kan levere til 275 hk og de er "helt tom" på 0,8 bar ladetrykk på din motor så må vi kunne tro at du har denne effekten. Når så ladetrykket økes fra 0,8 til 1,3 bar så vil effekten kunne øke fra 275 hk til hele 351 hk ! Det kan se ut til at dette oppsettet fløder ganske så bra. :D

 

Brukte NTS sin IRX 450 og tømte faktisk de grønne dysene med nesten 1.3. Lå omtrent midt imellom 1.2 og 1.3 bar. Og målte da 196 hk/tonn med G-måler. "Fikk" faktisk ca 27hk ekstra med å overhale toppen og gjøre innsuget reint. Før overhaling fikk jeg 176 hk/tonn med 1.5 bar trykk.. Vask insuget deres folkens.. :)

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...