All Activity
- Past hour
-
Jeg ville sjekke trykket i systemet først. Trykket med ac på var: lavtrykksiden(blå):30 psi høytrykksiden(rød):60psi Temperaturen ute var ca 20 grader celsius. Ifølge dette skjema er vel høytrykksiden alt for lav?
- Today
-
Prøv først uten, blir det ikke kaldt på rørene, så må du ha mer gass
-
Må jeg fylle på med gass også?
-
Ja du kan prøve med den, ta jumpeledningen av og på litt, så du får en syklus og ikke konstant inne
-
-
Vifta skal gå ja, visst den ikke blir noe kaldere nå den går nå, som den gjorde tidligere, så virker det som det er lite gass. Selv om det er litt gass, så er det ikke sikkert det er nok. Var det noe lukt når det røk?
- Yesterday
-
Ac blir ikke kald når jeg jumper. Clutchen går fint rundt. Motorvifta går ikke rundt, burde den? Men det virker som det er gass i systemet likevel når jeg presser inn den lille ventilen med en spiker, da hører jeg "psssst" og det kommer opp en liten "steam". Som han gjør i denne videoen (ca.2:50). Kan det være lite gass/lekkasje likevel? Bør jeg sjekke med sporstoff?
-
Kan sikkert bruke den, vi bruker fluoriserende sporstoff. Blir ac kald når du jumper nå, eller har for mye gass lekt ut? Må tappe og fylle gass ved trykkbryter skifte
-
Kan jeg bruke denne vannbaserte fra biltema som lager bobler? Eller må jeg tømme systemet etterpå da? Og bruke vakumpumpe? https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/lekkasjesoker-gass-250-ml-2000042483?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=Cj0KCQjwmK_CBhCEARIsAMKwcD7kuDJFr-oNcAEAZTJs5sBfpmdWKhalnrFDyvpJUXtNkNZgCi7SWvcaAgZ2EALw_wcB Prøvde jumper kabelen på reléet igjen men nå var det ingen lyd eller røyk. Clutchen går fint rundt. Hvis det er lekkasje kommer det kanskje ikke lyd/røyk før det har stått på en stund? Jeg vurderer å skifte trykkbryteren. Vet du om det er en "schraeder valve" under trykkbryteren slik at ac gassen ikke lekker ut ved bytte av trykkbryter?
- Last week
-
Vi bruker bare wurth sin både for manuell fylling og for ac maskiner, merke betyr nok ikke så mye der
-
Ja jeg hørte lyd og det kommer røyk. Da må jeg lete etter lekkasje. Har du en anbefaling til sporstoff?
-
Det kan ha skjedd visst du hørte lyd og det kom røyk ja. Normalt går den bare i ca 15-20sek for å slå seg av i 5-10 sek og på igjen
-
Kjøpte pakningssilikon fra biltema og smørte rundt oljepluggen. Ser ut som det har blitt tett nå. Kan ikke se noe lekkasje. 👍
-
Ok, så det som kan ha skjedd er at siden jeg har kjørt med clutchen inne hele tiden har det blitt overtrykk i systemet og dermed lekkasje?
-
Vakum pumpen kommer du til fra oversiden. Er det feil med den, så er det ofte bremsene du merker det først på, da pedalen blir tyngre, er ikke vanlig at de feiler. Høres ut som den variable turbo geometrien din, kan henge seg opp, gå tregt
-
Clutchen er ikke beregnet å holde inne hele tiden, den kopler inn og ut i sykluser. Du kan få overtrykk i systemet visst den går hele tiden, susing og røyk kan være en lekkasje
-
Tess og Eik trenger konkuranse så det er bra
-
Etter å ha kjørt litt med jumpet relé og hørt en suselyd begynte det i dag å ryke og var varmt i motorrommet. Kan det være AC kompressoren som er gåen? Alt ble normalt da Jeg tok ut jumpekabelen.
-
Ikke akkurat, men skal ha hjemmekontor og litt pendling til Bergen. Blir å jobbe mot å få til et kontorlokale/lager der jeg kan selge slange og kuplinger. Så Tess på voss får litt konkurranse
-
Enten har du digital temp valg med trykk bryter, eller har du en vri bryter du setter tempen med. Du kan evt måle om du har noe signal fra ac bryter, men dette er på kretskort , så ikke du må spore hvor den kommer på kortet,
-
Fått deg jobb på Voss?
-
Knut Helge joined the community
-
Skansen joined the community
-
Dr.boa joined the community
- Earlier
-
Hehe 14 år siden jeg opprettet denne tråden. Årene går....... Bruker forøvrig akkurat samme kamaksling i dag som den jeg postet bilde av i forrige århundre. Den er "godt brukt" men har holdt seg stabil med driven hot rod olje som ikke har en api rating. Vippearmer har også holdt med den olja. På slutten her påstås det at siste generasjons olje har funnet en løsning på krav om mindre zddp i motoroljer.
-
Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan sjekke vakumpumpen og hvordan jeg kommer til for å sjekke den. (Ovenfra, elle om jeg må fra under bilen. Tenkte også da å bytte kontraventil på vakumpumpen da jeg har fått tips om at den kan sette seg fast i åpen/stengt posisjon å gi slike symptomer. Ønsker meg mer info om utførelse. Slangene ved oljefilteret er sjekket at er på plass, (etter oljeskift). Evnt andre ting som burde sjekkes?
-
Jeg får vel spørre rundt om eller få lagt ut voss leie/kjøpe Facebook siden.
-
Per Erik Nelvik joined the community
-
FCN Hovedtreff Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1).
and replied to and's topic in Treff og arrangementer
Det ble nøyaktig 2 timer med tørr asfalt før regnet kom kl 12.00. Da ble det en halvtime med Quattro og Syncro med slipp i sving. Sammen med regnet som kom det også en C8 med Michelindekk av den bedre sorten på OZ felger med eiker av den papirtynne sorten. Kl 12.30 var regnet ferdig, og det var godt for øra å høre en 6.2L C8 tømme gir på rettstrekket. En banetørker av den råe sorten. Etter den halvtimen med regn ble det enda mer sol så nå er det like før en må smøre seg. Kjøring starter opp igjen kl 14.00 etter en time med flaggpause.