Jump to content

kyrre

Gjest
  • Posts

    26
  • Joined

  • Last visited

About kyrre

  • Birthday 11/24/1968

Contact Methods

  • Hjemmeside
    http://www.kyrre.net
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Bosted
    Oslo
  • Interesser
    ---<br>Home? I'm always home. I'm uncool.

Medlemsinfo

  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

kyrre's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Hvis du får varen tilsendt i posten kan den ikke koste mer enn 200 kroner eks frakt. Hvis varen overstiger 200 kroner, må du betale 25% merverdiavgift på både varen og fraktkostanden. I tillegg kommer Postens/fraktselskapets fortollingsgebyr. Hvis du henter varen selv kan du ta med deg verdier for inntil 6000 kroner avgiftsfritt. Det krever at du er borte i mer enn 24 timer. Hvis du er borte for en kortere periode kan du én gang i løpet av 24 timer ta meg deg varer for en verdig på inntil 3000 kroner. Kilde: Toll.no
  2. Det skulle ta litt mer tid enn to uker å få den nye bilen. Først fikk jeg tilbud på helt ny bil fra en Ford-forhandler like utenfor Oslo. Det fantes ingen biler i landet med det utstyret jeg ville ha, og siden jeg ville ha ny bil til ferien ville det ikke la seg gjøre å bestille ny bil fra fabrikk. De prøvde å prakke på meg en administrasjonsbil, men selv om den hadde den store dieselmotoren, hadde den ikke DVD-navigasjon med stor berøringsskjerm - jeg var altså ikke hypp. Jeg ringte litt rundt og endte opp med å kjøpe en bruktbil fra Tyskland gjennom en Ford-forhandler litt lenger utenfor Oslo. Det var knapt tre uker igjen til madammen og jeg skulle ta Kielfergen og begynne ferien. Dagene gikk, og bilen kom til Norge en knapp uke før avreise - men det gjorde ikke det tyske vognkortet som Statens Vegvesen måtte ha for å registrere bilen på norske skilter. Dagene snek seg avgårde, og da fredagen kom (to dager før fergen tutet avgårde), og vognkortet fremdeles ikke dukket opp, innså jeg at det kom til å bli ferie med den gode gamle Focusen. Det var en ganske stor flue å svelge. Jeg hadde tross alt bestemt meg for ny bil nettopp fordi vi skulle kjøre mer enn 6000 kilometer fra Kiel til Jerez de la Frontera i syd-spania og tilbake. Vognkortet dukket opp to dager etter at jeg dro. Focusen er ikke den verste bilen å dra på tur med. Det er en ST170 og jeg digger å gi gass med den og se at selv hardbarka tyske fartsfantomer hever det ene øyenbrynet når jeg holder følge med dem i 215 km/t. Støynivået og komforten kan selvsagt ikke sammenlignes med en Mondeo Titanium X med 130 hk TDCi med alt mulig tilgjengelig utstyr. Den er smekk full! I Kiel på mandagen var jeg på jakt etter en elektronikksjappe, fordi min ganske nye Pioneer Avic-X1 hadde kutta ut samme dagen som ferga gikk - og jeg trengte å få lastet ned et program til TomTomen jeg kjøpte ombord på ferga for å få lastet inn kartene på det nye minnekortet (takk til TomTom som ikke legger ved nyere softwarepakker på CD-skiva). Mens vi putra rundt i Kiel kutta Focusen like gjerne ut. Vi hadde sulla rundt i nesten en time da det plutselig hørtes ut om som motoren raste. En uhyggelig klakkelyd brølte fra motorrommet. Jeg svingte inn til en bensinstasjon og fikk slått av motoren. Opp med panseret. Startet opp igjen - samme lyd. Umulig å lokalisere for meg. På veien rundt i Kiel hadde vi lagt merke et Ford-verksted. Det var ikke så langt unna, så vi fakka en taxi og kom oss bort dit. De var litt bissi, så jeg benyttet anledningen til å ringe Ford i Norge. Jeg har bruktbilgaranti (kjøper aldri bruktbil uten), og regnet med at de kunne hjelpe. Viking i Norge kontaktet ADAC i Tyskland, som rekvirerte en kranbil. Vi ble enige med verkstedet om at vi skulle frakte bilen dit. Vi hadde noen timer før de stengte. Vi gikk til fots tilbake til bilen, for vi regnet ikke med at det ville gå lynraskt å få kranbilen. Litt mat og drikke i bilen, og så kom kranbilen. Jeg tror ikke det tok mer enn en times tid. Ford-verkstedet i Kiel var veldig hjelpsomme. Det sto tre mekanikere og en formann og klødde seg i hodet. Takk & lov fikk de ganske raskt konstantert at det ikke var motoren som var gåen. De lokaliserte lyden i en aluminiumsboks montert på torpedoveggen. Denne hadde de ikke sett før, og regnet med at det var spesielt for ST170 - en bil de sjelden så i Tyskland. De tok med bilen til et diagnoseverktøy og kom tilbake med følgende beskjed: En elektromagnetisk motor som skal sørge for å skyve et spjeld til den variable luftmodulen var gåen. De trakk ut strømpluggen, og lyden forsvant. Så sjekket de at bilen kunne kjøres uten. Det kunne den heldigvis. Vi så for oss at deler måtte bestilles, og at ferien ville gå i vasken. Formannen var veldig, veldig hyggelig. Han skulle ikke en gang ha noe for jobben, og ønsket oss en god ferie; som han selv sa: Have a nize trip. The engzine wfill probably have maybe not 170 hp, but maybe 140 hp. You wfhill be OK, sa han med et flir om munnen. Spjeldets funksjon er jeg ikke helt sikker på, men det hadde definitivt noe med ytelsen å gjøre. I lavere hastigheter under 5000 o/min gikk bilen surt. Over 5000 o/min gikk den som ei kule. Jeg fikk atter en gang kjørt bilen tett opp mot toppfarta. Med to i bilen og feriebagasje (pluss tre esker med bøker til paps som bor i Spania) var det noen kilo å trekke med seg. Det til tross; det gikk overraskende lett å få bilen opp til 180-190 km/t. De siste 25 tok litt lenger tid... Men en feilgearing kostet en del stolthet. Dav ar det bare å legge seg inn i høyrefila og vente til jeg fikk plass igjen - og nok turtall. Enden på visa ble at vi kom oss avgårde, fem timer senere enn planlagt. Vi nådde ikke første dagsmålet, men tok det igjen dagen etter. Vi hadde tre flotte uker i Tyskland, Sveits, Italia, Frankrike, Portugal, Spania og Belgia. Bilen er levert til forhandleren der jeg kjøpte den nye Mondeoen. Det er fordelen med Norgesgaranti - man kan levere bilen til et hvilket som helst autorisert Ford-verksted i Norge. Vi hentet Mondeoen (som har fått navnet NeffNett (på grunn av at den er NF-registrert)) samme dagen som vi kom hjem fra ferien. Jeg var ute en tur i dag og knipsa noen bilder. Om det er noe moral i denne historien, så må det være å ikke dra på tur uten garanti og forsikring. Slike ting som skjedde oss er det umulig å vite om på forhånd, men bilen må uansett være i bra stand før man legger ut på langtur. Vi snakker hastigheter og temperaturer langt over det som er vanlig i Norge. Fortsatt god sommer Her er litt mer om bilen: Info om bilen Her er litt om ferieturen: Reisebeskrivelse (se menyen til venstre for flere artikler fra ferien) Og her er noen bilder: Her er den ulykksalige Focusen på kranbilen i Kiel.
  3. Hvis du tuner inn på Viasat SportN førstkommende torsdag, får du se all action fra Bjerkesprinten
  4. Jeg synes bilen ser veldig bra ut. Her er noen flere bilder: http://www.fordnorge.no/ford/ffvignale/
  5. Oslo, Mondeo Titanium, 2.0 TDCi 115hk, stasjonsvogn. -- Kyrre www.kyrre.net
  6. Jeg er veldig glad i Fords biler. Jeg har hatt en del av dem; sist en Focus ST170. Fabuløs bil, men dessverre for liten for meg. Den har begynt å bli sliten i setetrekket og rundt i bagasjerommet fordi jeg bruker den til alt mulig rart. En slik bil fortjener å bli brukt til å kjøre fort med - ikke til å flytte med. Problemet er i alle fall nå løst! Om snaue to uker får jeg min splitter nye Mondeo Titanium! http://tinyurl.com/hygaq Kyrre
  7. Jeg hadde gleden av å ta en runde med den her om dagen. Jeg har den gamle utgaven, og den virker en del råere på grunn av støy og brutal gange. Den nye var imidlertid utrolig digg å kjøre. Når turboen slo inn brumma det gromt fra potta og det trakk bra. Bremsene var heftige og ga en følelse av den tryggheten man bør ha med så mye krefter. Oppsummering: En svært veldisiplinert og tilforlatelig bil. Jeg tror man får veldig mye bil for pengene, selv om det jo er en del vi snakker om. Skulle gjerne kjøpt meg en slik, selv om jeg fremdels digger min gode gamle '02 ST170
  8. kyrre

    Anbefales!

    Jeg har lært litt om ettermontering av xenon-lys i det siste. Det viser seg at det ikke er selve lykta som skal være høydejusterbar. Det er selve lyspæreholderen. Et "gyro-system" overvåker bilens bevegelser, og justerer lyspæreholderen kontinuerlig etter som hvordan bilen beveger seg på veien. Det er nettopp derfor det fort koster 20 store å få dette originalt til bilene. Ytterste konsekvens med ulovlig monterte xenon-lys er at bilen blir avskiltet, og skulle du bli innblandet i en ulykke kan forsikringsselskapet avkorte utbetalingen av erstatning - uansett skyld! Jeg venter nok litt med å montere mitt sett som jeg punga ut 3.800 for... Ingen hos forhandleren opplyste om dette!
  9. kyrre

    Angel Eyes

    Hepp Jeg har veldig lyst på 'engleøye'-lykter på Focusen min. Har noen her noe slikt montert? - Blir det godkjent? - Vanskelig å montere? - Hva med høydejustering? - Ser det kult ut, eller bare 'bmw wannabe'? Jeg lurer en del. Disse vil jeg ha! --- Mvh Kyrre www.kyrre.net
  10. Ganske morsomt at du sier det på den måten. Ja, siden Ford eier Volvo personbiler, mener jeg.
  11. Jeg tenkte også den tanken(!). Greia er at med så mye trafikk som det er i Tyskland i fellesferien, nytter det ikke å planlegge å kjøre fort. Det løsnet litt i trafikken og jeg klinte til der & da. At jeg nylig hadde fylt bensin fikk heller så være. Jeg kjørte til bensinlampa lyste på hver tank, det er jo så tett med bensinstasjoner i Tyskland og Danmark. I Sverige og Norge fyller jeg alltid på kvart tank - der kan det jo gå en time mellom hver gang man ser en bensinpumpe.
  12. 210 km/t med en 1.6? Fritt fall, da eller? På Fords hjemmesider oppgis det 190 km/t som toppfart på en Focus med 5-trinns kasse - og det er den nye modellen! At man klarer 20 km/t mer enn oppgitt toppfart tror jeg ikke noe på. 1600-motoren har 100hk, og STn har 170hk. At Stn bare klarer 5 km/t mer på flat mark blir litt trøblete for meg å svelge Jeg mener ikke å være fekk, men enten var det gjort noe med motoren, eller så blir det som med gjedda man 'nesten' tok! Den har en tendens til å bli litt lenger for hver gang man snakker om den... Jeg kan selvsagt ta feil... Jeg dro nesten ut 5. gearet, men ikke 6. - for det var ikke mer å hente. Da speedometeret traff 215-merket, hadde jeg gassen helt i gulvet i 6. gear. Hvor mye det blåste ute vet jeg ikke, men antagelig ikke nok til å påvirke hastigheten nevneverdig.
  13. Heppsann folkens Har vi det fint i sommervarmen? Jeg var en kjapp tur i Nederland med bilen i helgen, og der fikk jeg rast fra meg litt frust over dårlige norske veier og lave fartsgrenser. Jeg tok den helt ut på Autobahn og nådde bilens oppgitte toppfart. Jeg har limt sammen en bitteliten videosnutt på 1 min 42 sek. Her ser du filmen Jeg har fastmontert en bitteliten bulletcam i grillen på bilen. Bilder på hjemmesiden.
  14. Heisann folkens Jeg jobber for informasjonsavdelingen til Ford Motor Norge AS. I dette øyeblikk går det ut en pressemelding til avisene i Norge. Journalistene har adgang til et bildearkiv jeg dessverre ikke kan gi tilgang til her, men jeg har lagret noen av bildene på mine hjemmesider: Nyt bildene av Ford Shelby Cobra GT500 her Smakebit:
  15. Jeg finner ikke noe bilder av bilen på forumet, så da slenger jeg ut noen til dere. Flere bilder her Enjoy.
×
×
  • Create New...