Jump to content

scrooge

Gjest
  • Posts

    19
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Oslo
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Profile Information

  • Kjønn
    Male

scrooge's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Det får vel andre enn meg svare på, men umiddelbart virket det litt dyrt? Ville nok også vurdert dette alternativet: https://www.mybluefin.co.uk/ Bruker den samme løsningen selv, og er storfornøyd! Og om du skulle ha behov for det, kan du når som helst laste tilbake originalinnstillingene. Det tar riktignok noe tid, både omprogrammering og eventuell tilbakestilling (15-20minutter), men jeg vil mene at det er vel verdt å vente på! Styr i alle fall unna "lure" bokser, som bl.a "Bestchip.no" prakker på deg for en billig penge. Uproffe og arrogante er de, og boksen virker slett ikke etter forutsetningene. Mulig jeg har vært uheldig, men da har jeg uansett sagt fra.
  2. Oisann, det var jeg ikke klar over!? Da sender jeg deg reg.nummer på PM.... Du har PM! :-)
  3. Ja, har fått tak i verkstedshistorikken gjennom en annen forhandler. :-) Første hendelse: Motorlampe KKK E29: 290990MUA160 / 290993MUA 160 / 290000 160 / 291205MUA 160 Andre hendelse: Motorlampe lyser KKK E29: 290991MUA 160 / 290993MUA 160 / 330000 160 / 330000 160 Tredje hendelse: Motorlampa lyser KKK E29: 290990MUA 160 / 290993MUA 160 / 330000 160 / 292250H6A 160 / 1852633 160 / 5309473 160 Fjerde hendelse: Motorlampe lyser KKK E29: 290990MUA 160 / 290993MUA 160 / 290000 160. Som du ser har jeg slavisk skrevet ned alle linjer etter det jeg tror er feilkode (KKK E29?). Ser at det kanskje er deler som er byttet? Det siste som skjedde etter siste verkstedbesøk, var at motoren plutselig døde HELT, ved full gass. Dette har skjedd ved flere anledninger siden. Kan jo være skummelt, i en forbikjøringssituasjon! :-( Jeg ønsker kort og godt å levere bilen tilbake.
  4. Har en 2015 Titanium X 182Hk bensin m. automatkasse, som ved en rekke anledninger har gitt meg problemer. Motorlampa lyser gult, motor går i nødmodus, og melding om å kontakte verksted kommer opp i displayet. Dette har skjedd en rekke ganger, jeg vil anta mellom fem og syv-åtte, men verkstedet har ikke klart å finne ut av problemet. Jeg har ved flere anledninger ringt verkstedet, som har bedt meg komme med bilen med motoren i gang, slik at de kan lese av feilkoden. Feilkoden(e) sier imidlertid ingenting om hva som forårsaker feilen, etter hva jeg har forstått. De har byttet flere sensorer / følere, uten at problemet har forsvunnet. I tillegg til verkstedsbesøk, har jeg også hatt situasjoner hvor jeg har vært nødt til å nullstille problemet ved å koble vekk batteriet, for å nøytralisere systemet. Anskaffet meg en 10mm stjerne / fast, for anledningen. Jeg begynner å bli grundig lei av stadige verkstedbesøk, uten at de klarer å finne feilen. Jeg har rett og slett lyst til å levere bilen tilbake som en reklamasjonssak. Hvilke rettigheter har jeg som kunde i en slik situasjon? Veldig synd, for ellers er jeg svært fornøyd med bilen!
  5. "Flimmeret" skyldes kanskje lysrefleksjoner i varmetrådene? Det er noe man av og til kan legge merke til, når sola / lyset faller i en litt uheldig vinkel.....
  6. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg (31.mai), ang Bluefin, så var jeg ikke helt fornøyd med gassrespons / effekt ved turtall i området 15- til-1700 rpm. etter å ha lagt inn originalprogrammet igjen ¨senere i sommer, var forskjellen åpenbar. Mye bedre respons allerede fra 1000-1200r og oppover! La frem problemet for Bluefin, som dagen etter via mail, kvitterte med at "your new software is ready to download". La inn nytt program, og da ble det andre boller! :-) En mye bedre og jevnere respons på lave turtall, men muuligens ikke like "sint" omkring 4000r? Vanskelig å si, men jeg har en følelse av at den er noe snillere i toppen av turtallsregisteret. Noe jeg for så vidt kan leve godt med - det er uansett et helt annet "drag" i motoren nå! Det jeg allikevel stusser litt over, uten at dette på noen måte tar fra meg nattesøvnen, er hvordan Bluefin kan "bomme" på dette? Har latt være å plage dem med spørsmål omkring dette, men er likefullt nysgjerrig....
  7. Etter mine begreper får man aldri "nok" motor, i den forstand som at en bil med god motoreffekt også oppleves som en tryggere bil. Tryggere, i den forstand som at man f.eks ved forbikjøringer, gjennomfører disse på en raskere og bedre måte. Det er også i andre sammenheng, godt å ha en "reserve" å gå på. Av den grunn ville i alle fall JEG, valgt 163hk-utgaven! Statens avgiftspolitikk ødelegger dessverre ofte for slike valg,gjennom sin hk-avgift. Bit det i deg, og kos deg med den kraftigste utgaven!
  8. Ikke noe problem! Glemsel er en menneskelig egenskap, som man neppe klarer å styre unna. :-) Ellers er jeg usikker på om jeg har Euro4 eller 5. Hvordan kan jeg evnt finne ut av dette? Bilen er registrert i april 2011, så det kan kanskje fortelle noe? Jeg har (foreløpig) ikke blokkert EGR-ventilen, og har ikke en gang sjekket hvor den er plassert. På min forrige bil, en Mondeo 2,2TDCI, var det jo latterlig enkelt å nå den. Kanskje ikke like enkelt på Kuga'n? Ellers takk for info omkring 19" og forbruk, da vet jeg jo at "problemet" ligger der... Ellers kan det nok hende at jeg går tilbake til originalmappinga, bare for å sjekke om dette gir andre utslag i det aktuelle turtallsområdet. Samtidig er det også verdt å nevne at motoren er blitt svært så turtallsvillig med Bluefin-mappinga, så det mangler jo ikke noe i det området!
  9. Nå begynner det jo å bli en stund siden fjorårets jul, så det kan kanskje være på sin plass med en tilbakemelding? Jeg endte opp med en såre enkel Bluefin-løsning, i den forstand som at man da slipper å fumle rundt etter riktige kontakter her og der, i motorrummet. Man plugger seg kort sagt til diagnosekontakten i stedet, og etter et par tastetrykk på modulen som følger med, er det hele gjort! Effekt / dreiemoment er det for så vidt ingen ting å si på, og brennstofforbruket ble også merkbart redusert. Mener å huske at jeg på 17" vinterdekk reduserte forbruket med en til to dl/mil. Litt skuffende var det å oppleve at forbruket økte med ca en dl/mil ved overgang til 19" sommerdekk, men det er kanskje normalt? Snittforbruket på langkjøring ved 100 til 120km/t ligger på 0,62/mil. Muligens kan det presses litt ned ved særlig omtenksom bruk av gasspedalen, men da må jeg nok konsentrere meg litt..... Mitt største ankepunkt rundt Bluefin-løsningen, er en åpenbar mangel på gassrespons / moment, når turtallet synker under 16-1700R. Det oppleves dermed som en slags "cetchup-effekt", i det øyeblikket motoren passerer 1700R. Altså en ganske bratt økning i både effekt og dreiemoment, i forhold til hva jeg husker fra originalprogrammet? Har enda ikke giddet å gå tilbake til originalprogrammet igjen, så derfor etterlyser jeg andres opplevelser omkring dette. "Teknisk rådgiver" kan kanskje si noe om dette?
  10. Se det ja, takk for svar! :-) Da var det i alle fall delvis som jeg antok, at det ikke er all-verdens forskjeller delemessig / mekanisk. Men antakelig er det snakk om en annen turbo? Har hørt / lest litt om bluefin ja, i den forstand som at de har fått god omtale. Det frister jo. Jeg teller allikevel litt på knappene, ettersom bil / motor har rundet 120.000 på telleren.... God Jul, og igjen; takk for svar!
  11. Ingen som kan svare? Jeg forstår godt at dette kan være litt vanskelig å svare på. Men hva med Teknisk rådgiver på Voss da? Han virker jo å være en oppegående fyr, som sannsynligvis også er ansatt i Ford? Han ordlegger seg i alle fall som en insider, og kan jo svare på det meste...
  12. Takker for linker! :-) Joda, jeg er kjent med at det finnes en rekke muligheter hva lure bokser angår, men det var strengt tatt ikke poenget. Det jeg primært var ute etter, var om noen hadde noen konkrete opplysninger mht de _tekniske_ forskjellene mellom 140 og 163hk motorene. Chiptuning / lure bokser er ting som ganske sikkert fungerer greit nok? Jeg får forsøke å spørre på en annen måte: Hva gjøres av Ford / motorprodusent hva motorendringer angår, når de tar ut hhvs 140hk kontra 163hk, av tilsynelatende samme motor? Om det i det hele tatt ER noen (tekniske) forskjeller, annet enn i motorstyringen / ECU?
  13. Spør om dette av ren nysgjerrighet. Ford har jo gjennomgående vært relativt konservative hva gjelder litereffekt for sine (diesel)motorer, bortsett fra siste tresylindrede bensininnovasjon, som det står respekt av. Toliteren som sitter i bl.a Kuga, leveres jo i så måte med en ganske beskjeden litereffekt på rundt 70hk/ltr. I våre dager kan vel dette kalles konservativt, når man i mange sammenheng kan lese om 100hk og mer, pr liter slagvolum? Ford har jo imidlertid også hentet ut 163hk av selvsamme toliter, og da begynner det jo så smått å ligne noe. Hvor ligger forskjellene? Snakker vi om enkle "grep" som økt brennstoffmengde og ditto turbotrykk / endret motorstyring, eller er det snakk om litt mer dyptpløyende forskjeller som styringstider for kamaksel / ventiler, andre stempler, endret kompresjonsforhold osv? Antakelig er jeg allerede gjennomskuet, ved at jeg spekulerer i muligheten for en effektøkning fra eksisterende 140hk, til opsjonen på 163hk? Og ja, jeg er selvsagt klar over de avgiftsforskjeller / avgiftsøkninger dette eventuelt måtte medføre. Er spent på om noen kan si litt omkring temaet!
  14. Tjah, det var jo slett ikke noe dårlig forslag? Har ikke sjekket hengerkontakten, ei heller kontakten for pærene i venstre blinklysrekke. Dette er helt sikkert tilfeldig, men jeg oppdaget problemet etter å ha fått montert ekstra DRL-diodelys i front. Dette medfører at hovedlyktene / kontaktene for disse må demonteres / monteres, og jeg så for meg en mulig dårlig kontakt i koblingen for venstre side hva lys i front angår. Noe som tilsynelatende fungerte, der og da. Senere har jeg observert at problemet er konsekvent relatert til ute- innetemperatur, i den forstand som at alt fungerer når bilen blir brukt en stund. Pussige greier! Dette skal uansett forskes på, ettersom jeg har fått verkstedtime for feilsøking i romjulen...
  15. Har fått et litt merkelig problem med min 2011-modell, ved at lysene i fotbrønnene plutselig lar være å slå seg av / dimmes ned samtidig med kupebelysningen? Samtidig kan jeg også nevne at fotbrønnsbelysningen har vært litt "til og fra" i en periode, ved at den har virket / ikke virket når dørene åpnes. Kupelyset oppfører seg derimot normalt - dvs dette dimmes / slåes av etter en liten stund, eller når motoren startes. Nå vet jeg, samtidig som jeg også har kontrollert dette, at det meste av interiørbelysningen overvåkes / slås av etter en viss tid, og dermed risikerer jeg ikke å oppleve "flatt batteri". Det jeg imidlertid _ikke_ vet noe om, er hvorfor denne belysningen ikke oppfører seg som den skal? Sannsynligvis beror dette på en feil i "hjernen" som styrer dette, men det kan jo også ha andre årsaker? Derfor spørsmålet, i håp om at noen kan svare... --- Og med det samme det er snakk om elektriske pussigheter: Når jeg i kalde perioder blinker til venstre, så øker blinkfrekvensen til det dobbelte av den normale. Har selvsagt sjekket alle pærer, alle er ok. Når bilen blir "varm nok" innvendig, forsvinner problemet. Andre som har opplevet dette?
×
×
  • Create New...