Jump to content

Varsellampe for motorfeil lyser gult, motor går i nødmodus


scrooge

Recommended Posts

Har en 2015 Titanium X 182Hk bensin m. automatkasse, som ved en rekke anledninger har gitt meg problemer. Motorlampa lyser gult, motor går i nødmodus, og melding om å kontakte verksted kommer opp i displayet. Dette har skjedd en rekke ganger, jeg vil anta mellom fem og syv-åtte, men verkstedet har ikke klart å finne ut av problemet. Jeg har ved flere anledninger ringt verkstedet, som har bedt meg komme med bilen med motoren i gang, slik at de kan lese av feilkoden.

Feilkoden(e) sier imidlertid ingenting om hva som forårsaker feilen, etter hva jeg har forstått. De har byttet flere sensorer / følere, uten at problemet har forsvunnet. I tillegg til verkstedsbesøk, har jeg også hatt situasjoner hvor jeg har vært nødt til å nullstille problemet ved å koble vekk batteriet, for å nøytralisere systemet. Anskaffet meg en 10mm stjerne / fast, for anledningen.

Jeg begynner å bli grundig lei av stadige verkstedbesøk, uten at de klarer å finne feilen. Jeg har rett og slett lyst til å levere bilen tilbake som en reklamasjonssak. Hvilke rettigheter har jeg som kunde i en slik situasjon? 

Veldig synd, for ellers er jeg svært fornøyd med bilen!

 

Link to comment
Share on other sites

hei.

 

har en kompis så hadde tilsvarende problemer på en Audi bensin der verksted slet med å finne ut av det. De byttet ecu, deler av ledningsnettet etc. Viste seg å være en jordingskabel med dårlig kontakt. 

Link to comment
Share on other sites

Hvet du hva feilkodene er?

Ja, har fått tak i verkstedshistorikken gjennom en annen forhandler. :-) 

Første hendelse: Motorlampe KKK E29:  290990MUA160 / 290993MUA 160 / 290000 160 / 291205MUA 160

Andre hendelse: Motorlampe lyser KKK E29: 290991MUA 160 / 290993MUA 160 / 330000 160 / 330000 160

Tredje hendelse: Motorlampa lyser KKK E29: 290990MUA 160 / 290993MUA 160 / 330000 160 / 292250H6A 160 / 1852633 160 / 5309473 160

Fjerde hendelse: Motorlampe lyser KKK E29: 290990MUA 160 / 290993MUA 160 / 290000 160.

 

Som du ser har jeg slavisk skrevet ned alle linjer etter det jeg tror er feilkode (KKK E29?). Ser at det kanskje er deler som er byttet? Det siste som skjedde etter siste verkstedbesøk, var at motoren plutselig døde HELT, ved full gass. Dette har skjedd ved flere anledninger siden. Kan jo være skummelt, i en forbikjøringssituasjon! :-( Jeg ønsker kort og godt å levere bilen tilbake.

Edited by scrooge
Link to comment
Share on other sites

Står ikke feilkoder der i det hele, kkk29 er en kundeklage kode ang garanti,  ser ut som noen dele nr der. Har du skilt eller ch nummer, så kan jeg sjekke hva som er gjort, send det gjerne på pm

Oisann, det var jeg ikke klar over!? Da sender jeg deg reg.nummer på PM....

Står ikke feilkoder der i det hele, kkk29 er en kundeklage kode ang garanti,  ser ut som noen dele nr der. Har du skilt eller ch nummer, så kan jeg sjekke hva som er gjort, send det gjerne på pm

Du har PM! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 1.4.2019 den 14.11, skrev Frode77:

hei.

 

har en kompis så hadde tilsvarende problemer på en Audi bensin der verksted slet med å finne ut av det. De byttet ecu, deler av ledningsnettet etc. Viste seg å være en jordingskabel med dårlig kontakt. 

Sliter med samme problemet. Vet du hvilken jordingskabel det gjaldt? 

Jeg har en Fiesta diesel som stopper, hatt ecu og sjekket ledningsnett, men ingen visuelle funn. Montert alt sammen igjen, og bilen starter. Når jeg bruker bilen hender det feilmeldingen kommer og bilen går i nødstopp. Før jeg sjekket ledningsnett under/ved batteri fikk jeg ikke startet bilen etter at den stoppet. Feilen har endret seg noe, kan nå starte den igjen etter den stopper. 
Er det noen som har tips? 

Edited by Guro
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...