Guest Rayho Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 2,5" eksossteg 1standard turbo3bar mapny wastegategruppe a pakning Hvor mye kan jeg lade for å være sikker på at den ikke går magert, å hvor høyt bensintrykk uten vakum bør jeg ha på tomgang?? Bilener en -92 Sierra cossie
bige Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 http://www.cosworth.no/forum/index.php?showtopic=2990
Guest Rayho Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men det jeg lurte på er om hvor mye turbotrykk jeg kan lade før at det er fare for smelting av stempel osv... Har orginale dyser... Mener du altså at hvis jeg investerer i grønne dyser og steg 3 så er jeg veldig på kanten på hva som er forsvarlig for gir og clutch??
bige Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men det jeg lurte på er om hvor mye turbotrykk jeg kan lade før at det er fare for smelting av stempel osv... Har orginale dyser... Mener du altså at hvis jeg investerer i grønne dyser og steg 3 så er jeg veldig på kanten på hva som er forsvarlig for gir og clutch??<{POST_SNAPBACK}>Du kan helt sikkert bytte clutch viss den har "noen" mil på seg . + - 4500 kr synkronisering 3 gir , + - 5000kr ( eventuelt girkasse ny 21 tkr ,brukt med de samme feilene 5 tkr ). Front diff - brukt 2000kr .Personlig har jeg " glemt" trimming ( etter 30tkr i dass) og heller fin tunet den til ca 250 hk . der alt holder .Og den lader tidligt som mulig ( escort liten turbo) det er mye mere morro . For og svare på spørsmålet : Har du MYYYYE penger trimm i vei .Ellers glemm det .
Guest Rayho Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men spørmålet var ikke hva som bli å gå i filler av slitedeler osv osv. Bare lurte på hva jeg kan lade på steg 1 uten å smelte ting og tang. Går 1,1bar?? Lader 0,9bar nå, å bare lurer på om det er noe å hente...??
RS 1000 Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 bige:Disse 30krt og miljøet rundt dem har nok gjort deg deppa. Grønndysesats er obligatorisk på en Cosworth og tilfører ingen problemer. Det er når man går videre med Gr.A. luftfilter, T34, Mongoose, RS 500 IC og 1,8 BAR ladetrykk at man kan få problemer med standard toppakning og clutch. Rayho:At bilen har steg 1 (hva nå det innebærer) og 3 bar map er tvilsomt og gjør spørsmålet ang din bil umulig å besvare. To kammerater med 4x4 cosw. som er steg 1 chippet har kjørt 1,4 - 1,6 Bar ladetrykk (i mellomregisteret) i mange år uten andre problemer enn aksialageret i standard turboene og 1 utslitt clutch. Disse bilene er begge i daglig drift og har tilsammen kjørt over 200 000 km med dette oppsettet, men de tynes ikke på høye turtall på 4. gear og 5. gear for da kan det gå for magert. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest Rayho Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Disse 30krt og miljøet rundt dem har nok gjort deg deppa. Grønndysesats er obligatorisk på en Cosworth og tilfører ingen problemer. Det er når man går videre med Gr.A. luftfilter, T34, Mongoose, RS 500 IC og 1,8 BAR ladetrykk at man kan få problemer med standard toppakning og clutch. At bilen har steg 1 (hva nå det innebærer) og 3 bar map er tvilsomt.<{POST_SNAPBACK}> Tvilsomt eller ikke, den har det i allefall. Å hvorfor ikke holde seg til topic. Ikke vits å skrive masse annet tull hvis ikke spørsmålet kan besvares... Hva kan jeg lade på standard dyser med steg 1 chip, å hva bør bensintrykket ligge på. Grønne dyser kommer, men ikke no stress nå før vinteren..
Guest Komfort Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men spørmålet var ikke hva som bli å gå i filler av slitedeler osv osv. Bare lurte på hva jeg kan lade på steg 1 uten å smelte ting og tang. Går 1,1bar?? Lader 0,9bar nå, å bare lurer på om det er noe å hente...??<{POST_SNAPBACK}> En gyllen reger er at man trenger ca 400-450ccm/min med bensin for å få 100 hk. Mørkeblå dyser gir 1100ccm/min/3Bar (alle 4) 1100/400 = 2,751100/450 = 2,44 2,44-2,75*100hk= 244-275 teoretisk oppnålige hester. For grønne dyser(1536ccm): 341-384 teoretisk oppnålige hester. Turbortykk er vanskelig å si da tilstanden på turbo, topp osv har innvirkning, men jeg kjørte med 1,1Bar på steg 1...gikk bra.Det lureste du gjør er å kjøpe AFR måler når du er i grenseland.
Guest Rayho Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men spørmålet var ikke hva som bli å gå i filler av slitedeler osv osv. Bare lurte på hva jeg kan lade på steg 1 uten å smelte ting og tang. Går 1,1bar?? Lader 0,9bar nå, å bare lurer på om det er noe å hente...??<{POST_SNAPBACK}> En gyllen reger er at man trenger ca 400-450ccm/min med bensin for å få 100 hk. Mørkeblå dyser gir 1100ccm/min/3Bar (alle 4) 1100/400 = 2,751100/450 = 2,44 2,44-2,75*100hk= 244-275 teoretisk oppnålige hester. For grønne dyser(1536ccm): 341-384 teoretisk oppnålige hester. Turbortykk er vanskelig å si da tilstanden på turbo, topp osv har innvirkning, men jeg kjørte med 1,1Bar på steg 1...gikk bra.Det lureste du gjør er å kjøpe AFR måler når du er i grenseland.<{POST_SNAPBACK}> OkMen hvor mye effekt tror du 0,2bar mer ugjør. Skikkelig merkbart??
Guest Komfort Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men spørmålet var ikke hva som bli å gå i filler av slitedeler osv osv. Bare lurte på hva jeg kan lade på steg 1 uten å smelte ting og tang. Går 1,1bar?? Lader 0,9bar nå, å bare lurer på om det er noe å hente...??<{POST_SNAPBACK}> En gyllen reger er at man trenger ca 400-450ccm/min med bensin for å få 100 hk. Mørkeblå dyser gir 1100ccm/min/3Bar (alle 4) 1100/400 = 2,751100/450 = 2,44 2,44-2,75*100hk= 244-275 teoretisk oppnålige hester. For grønne dyser(1536ccm): 341-384 teoretisk oppnålige hester. Turbortykk er vanskelig å si da tilstanden på turbo, topp osv har innvirkning, men jeg kjørte med 1,1Bar på steg 1...gikk bra.Det lureste du gjør er å kjøpe AFR måler når du er i grenseland.<{POST_SNAPBACK}> OkMen hvor mye effekt tror du 0,2bar mer ugjør. Skikkelig merkbart??<{POST_SNAPBACK}> Ja det merker du godt!! Du bør også vurdere å kjøpe ny actuator med strammere fjær, da den originale begynner å få kort arbeidsområde på 1,1 bar!! (ustabilt turbotrykk)
Guest Rayho Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men spørmålet var ikke hva som bli å gå i filler av slitedeler osv osv. Bare lurte på hva jeg kan lade på steg 1 uten å smelte ting og tang. Går 1,1bar?? Lader 0,9bar nå, å bare lurer på om det er noe å hente...??<{POST_SNAPBACK}> En gyllen reger er at man trenger ca 400-450ccm/min med bensin for å få 100 hk. Mørkeblå dyser gir 1100ccm/min/3Bar (alle 4) 1100/400 = 2,751100/450 = 2,44 2,44-2,75*100hk= 244-275 teoretisk oppnålige hester. For grønne dyser(1536ccm): 341-384 teoretisk oppnålige hester. Turbortykk er vanskelig å si da tilstanden på turbo, topp osv har innvirkning, men jeg kjørte med 1,1Bar på steg 1...gikk bra.Det lureste du gjør er å kjøpe AFR måler når du er i grenseland.<{POST_SNAPBACK}> OkMen hvor mye effekt tror du 0,2bar mer ugjør. Skikkelig merkbart??<{POST_SNAPBACK}> Ja det merker du godt!! Du bør også vurdere å kjøpe ny actuator med strammere fjær, da den originale begynner å få kort arbeidsområde på 1,1 bar!! (ustabilt turbotrykk)<{POST_SNAPBACK}> Men igjen....er man innenfor trygghetens grense med tanke på varmeutvikling?? Vil ikke ta store sjanser...Å hva bør bensintrykk ligge på??
Guest Komfort Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men igjen....er man innenfor trygghetens grense med tanke på varmeutvikling?? Vil ikke ta store sjanser...Å hva bør bensintrykk ligge på??<{POST_SNAPBACK}> Så lenge den får nok fuel vil den ikke gå varm.Hvis du ikke vil ta sjansen må du ha AFR måler. Eller du kan la være å kjøre lenge om gangen med full gass...for det er det som i tilfelle vil drepe den.Bensintrykket er progresivt! men skal ligge på ca 3 bar grunntrykk og grunntrykk+turbotrykk på max.
RS 1000 Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men igjen....er man innenfor trygghetens grense med tanke på varmeutvikling?? Vil ikke ta store sjanser...Å hva bør bensintrykk ligge på??<{POST_SNAPBACK}> Så lenge den får nok fuel vil den ikke gå varm.Hvis du ikke vil ta sjansen må du ha AFR måler. Eller du kan la være å kjøre lenge om gangen med full gass...for det er det som i tilfelle vil drepe den.Bensintrykket er progresivt! men skal ligge på ca 3 bar grunntrykk og grunntrykk+turbotrykk på max.<{POST_SNAPBACK}> Hva anbefaler du at AFR måleren skal vise da ? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest Larsern Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Tvilsomt eller ikke, den har det i allefall. <{POST_SNAPBACK}> Da er du utvilsomt den eneste jeg noen gang har hørt om som har fått tak i en chip som er beregnet på std. dyser og 3bar map.. For hvorfor lage en chip som gjør at du må bruke ca1300kr ekstra på mapsensor uten å kunne gi deg ekstra hk i forhold til en "vanlig" steg1 chip som klarer seg med den orginale map sensoren?
Guest Komfort Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Men igjen....er man innenfor trygghetens grense med tanke på varmeutvikling?? Vil ikke ta store sjanser...Å hva bør bensintrykk ligge på??<{POST_SNAPBACK}> Så lenge den får nok fuel vil den ikke gå varm.Hvis du ikke vil ta sjansen må du ha AFR måler. Eller du kan la være å kjøre lenge om gangen med full gass...for det er det som i tilfelle vil drepe den.Bensintrykket er progresivt! men skal ligge på ca 3 bar grunntrykk og grunntrykk+turbotrykk på max.<{POST_SNAPBACK}> Hva anbefaler du at AFR måleren skal vise da ? 12:1 er optimal blanding for max effekt14,7:1 gir optimal forbrenning.
Guest Rayho Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 Tvilsomt eller ikke, den har det i allefall. <{POST_SNAPBACK}> Da er du utvilsomt den eneste jeg noen gang har hørt om som har fått tak i en chip som er beregnet på std. dyser og 3bar map.. For hvorfor lage en chip som gjør at du må bruke ca1300kr ekstra på mapsensor uten å kunne gi deg ekstra hk i forhold til en "vanlig" steg1 chip som klarer seg med den orginale map sensoren? Kanskje fordi den orginale mapsensoren gikk til h.., å at man allikevel skal på grønne eller blå dyser etterhvert. Da kan det liksågreit sette inn 3bar map. Kan jo ikke være så vanskelig å skjønne det sånn som jeg ser det.
Guest madsen Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 (edited) Her var det mye rare svar ute å går!! Juster bensinregulatoren med klokka til motoren begyner å jobbe annerledes på tomgang juster deretter ca en halv til en omdreining tilbake så har du sikret deg med bensintrykk i hvertfall. Bruk et såkalt steg 1 chip standar mapsensor standar akkumulator og kjøp en luft regulator som du bruker på trykk luft,da kan du lade 1,3 bar stabilt!!! uten problem på 1-3 gir men husk du produserer mye varme ¨på 4 og 5 gir på bånn gass. Topp pakningen gir seg først på 1,5 bar eller mer gearkasse og clutch holder fint hvis det er i orden og setter bilen i gir i stedet for å rive den i gir Lykke til med gassinga Pål Madsen Edited September 22, 2005 by madsen
RS 1000 Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 Her var det mye rare svar ute å går!! Juster bensinregulatoren med klokka til motoren begyner å jobbe annerledes på tomgang juster deretter ca en halv til en omdreining tilbake så har du sikret deg med bensintrykk i hvertfall. Bruk et såkalt steg 1 chip standar mapsensor standar akkumulator og kjøp en luft regulator som du bruker på trykk luft,da kan du lade 1,3 bar stabilt!!! uten problem på 1-3 gir men husk du produserer mye varme ¨på 4 og 5 gir på bånn gass. Topp pakningen gir seg først på 1,5 bar eller mer gearkasse og clutch holder fint hvis det er i orden og setter bilen i gir i stedet for å rive den i gir Lykke til med gassinga Pål Madsen Jojo, greit nok, men denne eplekjekke valpen vil ikke ha svar på annet enn hva "vi" mener han kan kjøre på spesialløsningen sin med 3 bar map og skjønner tydeligvis ikke at dyser, MAP og chip er en pakke som må være beregnet til å fungere sammen, og ikke deler som man kan bytte og trikse med som man vil. Med "steg 1 chip" beregnet for 3 BAR map så kan man trygt lade 1,6 - 1,8 BAR i mellomregisteret ? Dysene klarer jo ca. 280 hk som da vil si 560 Nm v/ 3500 o/min og man trenger plenti ladetrykk for å klare det. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest Rayho Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 Her var det mye rare svar ute å går!! Juster bensinregulatoren med klokka til motoren begyner å jobbe annerledes på tomgang juster deretter ca en halv til en omdreining tilbake så har du sikret deg med bensintrykk i hvertfall. Bruk et såkalt steg 1 chip standar mapsensor standar akkumulator og kjøp en luft regulator som du bruker på trykk luft,da kan du lade 1,3 bar stabilt!!! uten problem på 1-3 gir men husk du produserer mye varme ¨på 4 og 5 gir på bånn gass. Topp pakningen gir seg først på 1,5 bar eller mer gearkasse og clutch holder fint hvis det er i orden og setter bilen i gir i stedet for å rive den i gir Lykke til med gassinga Pål Madsen Jojo, greit nok, men denne eplekjekke valpen vil ikke ha svar på annet enn hva "vi" mener han kan kjøre på spesialløsningen sin med 3 bar map og skjønner tydeligvis ikke at dyser, MAP og chip er en pakke som må være beregnet til å fungere sammen, og ikke deler som man kan bytte og trikse med som man vil. Med "steg 1 chip" beregnet for 3 BAR map så kan man trygt lade 1,6 - 1,8 BAR i mellomregisteret ? Dysene klarer jo ca. 280 hk som da vil si 560 Nm v/ 3500 o/min og man trenger plenti ladetrykk for å klare det. Hva mener du med eplekjekk valp di pølsa?? Har sikkert hatt flere cossier enn det du noen gang kommer til å ha.. Å det at jeg spør om råd betyr bare at jeg ikke skrur så mye selv. Setter alt vekk. Har gått fint å lade 1,3bar på dette oppsettet, bare vil vite hva som er forsvarlig å kjøre med over tid. Dette er en bil jeg skal bruke til vinteren som bruksbil, å vil bare ha noe "driftsikkert" nå i vinter. Den andre skal jeg sette vekk å lagre. Nerd, PELL DÆ VÆKK...
Syvers Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 1.1 kg sier jeg blå dyser leener på 1.3 kg etter tre sekunder, alt over 1.1 er ikke drifsikkert på steg 1 med t3 turbo.
WingDude Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 Tenker vi roer språkbruken her litt jeg Hvis du allerede har kjørt 1,3 bar Rayho, og det er holdbart, hva er vitsen med å spørre her da ? Finnes meg bekjent ikke steg1 chip som er produsert med 3 bar map, men det virker jo ikke som du bryr deg om de råda du får her. Så går det bra så er det jo greit.
Guest Forzaa Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 Tenker vi roer språkbruken her litt jeg Hvis du allerede har kjørt 1,3 bar Rayho, og det er holdbart, hva er vitsen med å spørre her da ? Finnes meg bekjent ikke steg1 chip som er produsert med 3 bar map, men det virker jo ikke som du bryr deg om de råda du får her. Så går det bra så er det jo greit.Ja noen vet bestandig best selv....
Guest Hovden Racing Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 kjøp deg grønne dyser og steg 3 chip...men, jeg ville kjørt på mellom 1,1 og 1,3bar ladetrykk slik bilen er nå...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now